19/11/2019

Sander Rom: “Ik denk dat het veel fijner is om een groot bereik te hebben dan dat je meteen op het grote geld zit te azen.”

Streamingdiensten zoals Spotify nemen het de laatste jaren zowat over van de ouderwetse platen en cd’s. Hoe jonge, nieuwe bands omgaan met deze ontwikkelingen van de distributie van muziek, vertelt Sander Rom, zanger van de Mechelse band L’itch. Ze zijn van plan om dit jaar hun eerste album uit te brengen en hebben net hun eerste single ‘Fetch, Boy!’ uitgebracht. Maar nieuwe muziek uitbrengen, doe je natuurlijk niet zomaar.

Jullie hebben een single uitgebracht en deze meteen op Spotify gezet. Was het een moeilijke keuze aangezien Spotify geen goede reputatie heeft met het uitbetalen van artiesten?

Nee, ik vond de keuze eigenlijk niet zo moeilijk. Ik weet dat ze niet veel uitbetalen en dat grote artiesten het daar ook moeilijk mee hebben. Een tijdje geleden heb ik zelfs met Spotify aan tafel gezeten en heb ik mijn beklag gedaan. Aan de andere kant is Spotify het perfecte medium om nummers uit te brengen. Bijna iedereen heeft Spotify en dat werkt gewoon kéi goed. Niet per se om geld mee te verdienen, maar wel om gehoor mee te krijgen.

Dus jullie vinden het zeker zo belangrijk dat de muziek tot bij de mensen komt?

Ja, zeker voor ons als beginnende muzikanten. Wij brengen nog maar een eerste plaat uit. Ik denk dat het veel fijner is om een groot bereik te hebben dan dat je meteen op het grote geld zit te azen.

Promoten jullie daarnaast ook veel op sociale media?

We doen ons best om zo veel mogelijk op sociale media te promoten. Het is ook in deze tijden heel belangrijk om hier actief op te zijn omdat iedereen voortdurend op sociale media zit. Als je zelf een eigen plekje probeert te vinden, is dat heel aangenaam.

Hoe proberen jullie ‘jullie plekje’, zoals je het omschrijft, te bemachtigen?

Wij zijn zowel op Facebook als Instagram actief en we communiceren met de mensen over onze plannen. Het is heel fijn om zaken met mensen te delen. Zo hebben ze het gevoel dat ze ook deel zijn van het verhaal. We zijn totaal geen reclamemachine.

Vinden jullie het nog de moeite om een plaat uit te brengen want wie koopt er nu nog cd’s?

Dat is een heel goede vraag. Ik heb zelf eerlijk gezegd ook niet veel cd’s meer. Het leuke aan een fysieke plaat is dat mensen weten dat ze de band steunen door een plaat te kopen. Na elke show is er  veel vraag naar. Dus we gaan ook effectief een plaat uitbrengen ook al is het kostenplaatje groot. Om eerlijk te zijn, als je op Spotify 5000 keer beluisterd wordt, krijg je misschien één euro. Als je 5 cd’s verkoopt, heb je al 50 euro. Dus we kiezen er bewust voor.

Over het kostenplaatje gesproken. Denken jullie al na over een manager of denken jullie dat dat niet nodig is?

(lacht) Ik denk dat elke band een manager wil én nodig heeft. Maar verdorie, het is niet goedkoop. Je maakt een nummer, je repeteert, je pompt je sociale media vol, je trekt coole foto’s van je band en gaat naar shows. Dat is allemaal zo veel werk dus het is fantastisch als iemand anders zich daarmee kan bezighouden. Zo kan jij je volledig focussen op muziek maken. Denken we erover na? Ja. Hebben we het geld? Nee. Optredens regelen moet eigenlijk echt via een manager gaan. Je geraakt niet zomaar binnen op een festival. Een manager zou zalig zijn, maar dat is momenteel nog niet aan de orde.

 

L'itch – Fetch, Boy! (2019) – youtube Video

Tekst: Helena Verlinden, foto: © L’itch