09/01/2020

Beyond Chocolate voor faire chocolade: ‘Alle spelers moeten tonen dat het hen menens is’

De Belgische organisatie Beyond Chocolate, opgericht door minister van Ontwikkelingssamenwerking Alexander De Croo, stelde vorig jaar een duidelijk doel: onze chocolade nog eerlijker, beter en duurzamer maken. Onze Belgische trots is een gegeerd product in binnen-en buitenland en er gaat heel wat geld om in de sector. Toch leven de boeren die de cacao voorzien tot op de dag van vandaag onder de armoedegrens. De voltallige sector beloofde zich dan ook te engageren om verbetering te bekomen tegen 2030. Een jaar later maakt Beyond Chocolate een balans op.

De actie begon in de Fair Trade Week van 2018. Alle wereldwinkels van Oxfam bundelden de krachten en verzamelden ondertekende postkaarten met de boodschap dat er een structurele verandering moet gebeuren in de sector. Ze kregen er uiteindelijk 26.000 bij elkaar. Een duidelijk signaal, maar een jaar later is het dringend tijd om over te gaan tot actie. Op 5 december van dit jaar kwamen de partners van het partnerschap Beyond Chocolate opnieuw samen om criteria vast te leggen en om de engagementen in daden om te zetten.

 

https://www.instagram.com/p/B4cV5fyHi1p/

 

Faire prijs voor een fair product

Een jaar na die beloftes zien we dat het overgrote deel van de 275.000 cacaoboeren die leveren aan ons land nog steeds in armoede leven. Daarbovenop worden er vaak kinderen ingezet om mee te werken op de plantages en ook de fauna en flora lijdt onder de roofbouw die de cultivatie van cacao met zich mee brengt.

Bart Van Besien, cacao-expert bij Oxfam-Wereldwinkels: ‘Dankzij het partnerschap werden al een aantal interessante pilootprojecten opgestart, maar willen we de afgesproken doelstellingen bereiken, moeten álle spelers tonen dat het hen menens is. Samen met onze klanten en vrijwilligers moedigen we hen alvast aan.’ Daarmee bedoelt Oxfam niet alleen met de vinger te wijzen naar de Belgische chocoladebedrijven, maar ook naar de supermarkten die zowel fairtrade als andere chocolade aanbiedt.

Het overgrote deel van de 275.000 cacaoboeren die leveren aan ons land leven nog steeds in armoede

Het initiatief en de in de toekomst verplichte certificaten zijn ondanks de reeds ondernomen actie nog niet iedereen ter ore gekomen. ChocolatierDirk Driessen: ‘Persoonlijk is dit het eerste wat ik opvang van die certificaten. Zelf werk ik al jaren samen met Callebaut en ik heb hen dan ook meteen opgebeld. Zij schijnen inderdaad al een hele tijd bezig te zijn met die certificaten en zijn enorm in de weer met duurzaamheid.’

 

Bite to fight

Een van de acties die Oxfam zelf al op poten zette is Bite to fight. Dat zijn ook de woorden die op de verpakkingen van hun chocoladerepen prijken. Het gaat om een premie die de consument betaalt op zijn reep chocolate, bovenop de gebruikelijke fairtrademinimumprijs. Dit opdat de boer die elke dag op zijn veld cacao staat te verwerken daar ook een eerlijke prijs voor krijgt. Iedere reep is dan ook een statement om te vechten voor een eerlijk inkomen voor iedereen in de productieketting, dus ook de boeren.

 

Tekst: Eline Tuyaerts, foto: Pexels