19/11/2019

Ghostproducer Giuseppe Tresonie (18): ‘Met het geld dat ik verdien door muziek te maken, kom ik makkelijk rond als student’

Ondanks wat de titel misschien doet vermoeden, zijn ghostproducers geen echte geesten die op magische manier een muzieknummer uit hun hoed toveren. Het zijn echte mensen met een gezicht en naam. Zo vonden wij Giuseppe Tresonie. Een achttienjarige kerel uit Brugge die vanuit zijn slaapkamer beats en tracks maakt voor de groten in de Vlaamse, Belgische en zelfs buitenlandse dj-scene. 

Het nieuws komt misschien niet geheel onverwacht, maar niet elk nummer van je favoriete artiest of dj is ook effectief door die persoon zelf gemaakt. Ghostproducers zijn muziekproducers die in opdracht van een andere artiest een nummer maken. Wanneer het nummer klaar is, verkoopt de ghostproducer de rechten van zijn nummer door aan een andere artiest die het dan mag uitbrengen onder zijn eigen naam. 

Een van hen die hiermee bezig is in Vlaanderen is Giuseppe (18). ‘Meestal komt artiest x naar me toe, en vraagt die of ik voor hem of haar een nummer wil maken. Af en toe kruipen we ook samen in de studio en werken we samen aan een nummer. Dat heet dan co-producing. Maar waar ik me voornamelijk mee bezig hou is het echte ghostproducen.’

‘De basis van alles wat ik doe staat op mijn laptop, maar in een studio als deze kan ik me zeker ook amuseren’ © Stijn Grobet

Hoe ben je in deze big business terechtgekomen?

‘Ik ben nu zeven jaar bezig met muziek. Ik ben begonnen als dj. Op zo’n kleine ‘’kutcontroller’’ die je dan aansluit op je computer. (lacht) Van daaruit ben ik dan meer en meer interesse beginnen krijgen in elektronische muziek. Ik was grote fan van ‘Levels’ van Avicii en Martin Garrix, in de periode dat hij zijn monsterhit ‘Animals’ juist uitbracht, zo’n zes jaar geleden.’ (De teller van Martin Garrix’s ‘Animals’ staat momenteel op 1,3 miljard YouTube weergaven.)

Prutsen, prutsen, prutsen…

De muziek waar Giuseppe naar luisterde had een grote impact op hem. Hij was geïntrigeerd en wou op zoek gaan naar hoe zo’n nummer gemaakt werd. ‘Ik kwam uiteindelijk terecht bij een video op Youtube van Martin Garrix die uitlegde hoe hij ‘Animals’ maakte. Hij gebruikte FL Studio als software. Ik heb dat vlak erna ook gedownload en ben dan beginnen prutsen. Letterlijk jaren aan een stuk prutsen. Zelfs op dit moment heb ik niet het gevoel dat ik echt honderd procent weet hoe de software in elkaar steekt, maar ik trek mijn plan wel.

FL Studio is een zogenaamde DAW, een Digital Audio Workstation. Dit is een computerprogramma waarmee je geluid kan opnemen, bewerken, arrangeren, en mixen. Je kan er bijvoorbeeld ook instrumenten op aansluiten. Zo kan je een melodie op de piano spelen, en deze wordt dan vertaald in een digitaal audiosignaal waarmee je in de software aan de slag kan. Er zijn veel verschillende DAW’s. Enkele bekende zijn Ableton LIVE, Logic X, maar ook Audacity is een digital audio workstation. 

‘FL Studio is eigenlijk één grote puzzel, je moet alle stukjes in elkaar laten passen om tot een tof geheel te komen’ © Stijn Grobet

Droomjob gevonden denk ik dan?

‘Goh, op dit moment kan ik er nog niet van leven. Maar dat heeft alles te maken met het feit dat ik ook nog studeer.’ Giuseppe studeert Muziek Management aan de PXL Hogeschool in Hasselt. Ik leer hier eigenlijk alles wat te maken heeft met de muziekindustrie, behalve het producen zelf. Van Artist management tot marketing, financiën en juridische kwesties.’

How about the money?

‘Er zijn eigenlijk twee manieren die gebruikelijk zijn. Ofwel kies je ervoor om op voorhand een vast bedrag te vragen.  vanaf dan is het nummer volledig in handen van de koper. De tweede optie is om met de koper af te spreken dat er een bepaald procent van de publishing en royalties wordt uitbetaald aan de ghostproducer. Royalties zijn het geld dat je krijgt door streams op spotify of bijvoorbeeld ook radio airplay.’

Giuseppe werkt zelf het liefst volgens het eerste principe. De reden daarvoor is dat hij dan altijd een vast bedrag heeft. ‘Het spijtige aan de royalties is dat als een nummer viraal gaat, en je het op voorhand al hebt verkocht, je er niets van terugziet. Maar je weet natuurlijk nooit of een nummer een hitje zal worden. Daarom speel ik het liever op safe.’

Hoeveel ben ik dan kwijt als ik een plaat bestel bij jou?

‘Bij de elite, dus dan spreken we van de top 100 dj’s in de wereld, kom je makkelijk aan 20.000 euro per nummer. De klasse daaronder zit tussen de 5.000 en 10.000 euro. En dan in  de ‘‘laagste’’ klasse bevindt alles zich rond de 1000 euro. Dat is ook waar ik me momenteel rond situeer, maar als student is dat nog steeds een redelijk hoog bedrag. Ik heb ook geen andere studentenjob ofzo. Met het geld dat ik verdien door muziek te maken kom ik makkelijk rond als student.’

‘Mijn studio thuis stelt uiteraard niet even veel voor als hier, maar mijn belangrijkste instrument is mijn laptop’ © Stijn Grobet

Vind je het soms niet vervelend om een nummer, dat eigenlijk van jou is, te zien onder iemand anders’ naam?

‘Het is wel een kut gevoel wanneer iemand wegloopt met een project waar je eigenlijk wel heel trots op bent. Zeker als het om projecten gaat met artiesten waarmee de samenwerking heel afstandelijk bleef. Ik werk ook regelmatig met vrienden van mij, wiens namen ik spijtig genoeg niet mag noemen. Dan vind ik het al minder erg, omdat ik het hen ook gun dat het nummer een hit wordt. Ik word dan  meer aanzien als lid van het team achter die artiest. Alleen verschijnt mijn naam niet op de credits.’ 

We hebben het nu al heel de tijd over ghostproducers en ghostproducties, maar ik zou nu toch graag ook eens weten wie er zich dan beroept op die ghostproducers. Uiteraard kan Giuseppe niet de namen geven van zijn klanten, maar over een aantal internationale artiesten durft hij zich wel met volle overtuiging uit te spreken. ‘Dimitri Vegas & Like Mike bijvoorbeeld, maar dat weet iedereen. Dat is eigenlijk gewoon een bedrijf voor mij. Ook het liefje van Dimitri Vegas, Mattn, werkt sowieso met een ghostproducer. David Guetta is ook iemand die hiervoor bekend staat Ook al heb ik wel gewoon veel respect voor hem. Alleen al uit een marketingperspectief. Hij blijft hit na hit pakken op de radio en de wereld rondreizen ondanks zijn leeftijd.’

‘Ergens begrijp ik dit ook wel. Het zijn wereldsterren die constant de wereld rondvliegen van show naar show. Voor hen is het bijna onmogelijk om dan nog tijd te vinden om de studio in te duiken, en keer op keer een kwaliteitsvol product af te leveren. Ik vind persoonlijk wel dat je hier tijd voor moet maken. Zoals Martin Garrix bijvoorbeeld wel vaker doet. Maar ik begrijp ook wel dat het heel aanlokkelijk is om dat niet te doen, aangezien je veel meer kan verdienen door shows te spelen.’

Wat heeft de toekomst voor jou in petto?

‘Ik zou graag verdergaan in de muziekwereld, daarom dat ik ook muziekmanagement studeer. Al is dat als boeker of als artist manager, zolang het maar iets in de muziekindustrie is. Het liefst van al zou ik nog doorbreken met mijn eigen project. Dat zal vrij moeilijk zijn, want ik maak zelf ‘dubstep’ en ‘trap’, en dat is vrij dood in België. Maar natuurlijk is België ook maar een kleine stip tegenover heel de wereld, dus je weet nooit.’

‘Hier op school krijgen we veel vrijheid en steun van de begeleiders om onze projecten uit te werken’ © Stijn Grobet

 

Tekst & foto’s: Stijn Grobet

Vroeger werd je priester, leraar of bouwvakker. Maar wat doet de jongvolwassene vandaag om zijn wekelijkse pintjes te verdienen? In deze reeks brengen we aparte verhalen over ongewone jobs.