05/04/2020

Dima (20) bracht zijn dragpersonage ‘Bo Glorious’ tot leven: ‘Ik combineer vrouwelijkheid, decadentie en kunst’

In 2016 leerde Dima het fenomeen drag – artistieke uiting van vrouwelijkheid gericht op performance – kennen via een vriend ‘Krietjur’ van House Of Lux. Twee jaar geleden maakte hij een reportage over drag, dat deed iets met hem. Toen hij in 2019 een rol kreeg in het theaterstuk #Dorian werd zijn extravagante kant voor het eerst echt erkend. Mede door zijn personage Bo is hij ontpopt als queer. De glorious uitstraling die Bo had wou hij ook. ‘Toen kwam ik op een versmelting van performance, kunst, creativiteit, make-up en extravagantie: drag.’

Hij bedacht de naam Bo Glorious al voor hij met drag wou starten. ‘Mijn theaterpersonage Bo straalde een glorieuze energie uit die ik ook wou. Ik heb in een experimentele bui make-up gekocht. Die heeft toen lang ongebruikt in de kast gelegen. Op een dag ben ik er eens aan begonnen en nu ben ik niet meer te stoppen. Het is zo heerlijk om te experimenteren met make-up en video. Mijn eerste look was meteen een schot in de roos.’

Dima haalt zijn inspiratie vooral op instagram. De make-up van andere dragqueens dagen hem uit, zo mixt hij verschillende technieken en kleuren voor een eigen ‘Bo Glorious-stijl’. ’Ik experimenteer veel. Ik begin op een leeg canvas en zie waar mijn creativiteit me brengt.’

Arrogant masker

Dima heeft een dubbel gevoel bij de Amerikaanse dragshow RuPaul’s Drag Race. Hij vindt het belangrijk dat drag in het daglicht komt te staan , maar de commerciële benadering en onderlinge concurrentie overschaduwen dit artistiek fenomeen voor een deel. ‘Bo Glorious heeft een arrogante kant, maar vanaf het moment dat ik stop met filmen probeer ik dat uit te zetten. Bo Glorious is een alter ego. Zelfs met make-up op kan ik switchen tussen Dima en Bo Glorious. Sommige dragqueens hebben het moeilijk om hun dragpersonage niet heel de tijd door te trekken naar hun dagdagelijkse persoonlijkheid. Voor mij is het een uitlaatklep van onderliggende gevoelens zoals haat, woede, vrouwelijkheid en extravagantie.’

‘De kunst is om niet te weten wie je bent en gewoon te genieten’

Mensen gaan er van uit dat je persoonlijkheid verandert wanneer je in je dragschoenen stapt. Volgens Dima klopt dit niet, hij is altijd zichzelf.

Naar gelang de situatie neemt hij een andere rol aan, zoals iedereen dat doet. ‘Persoonlijkheid en identiteit zijn fluïde. De leuke, blije Dima die nooit weent of boos is, is een rol die ik lang heb aangehouden. Het is een constante zoektocht naar iets wat je nooit gaat vinden. Je gaat alle puzzelstukken nooit kunnen leggen, want de puzzel verandert constant. Je hebt wel een basis die hetzelfde blijft, je wordt beïnvloed door interne en externe factoren.  Weten wie je bent is een illusie. Zo verhinder je jezelf om bij te leren en te evolueren. De kunst is om niet te weten wie je bent en gewoon te genieten van het zijn.’ 

https://www.instagram.com/p/B-PMdMmAKG2/?utm_source=ig_web_copy_link

Negatieve reacties 

Zijn familie staat wat weerhoudend tegenover drag, omdat het voor hen onbekend is. ‘Ik licht mijn familie in over deze nieuwe lifestyle. Je mag niet vergeten dat zij in een heel andere omgeving zijn opgegroeid.’ Drag onthult een deel van zijn persoonlijkheid dat zijn familie nog niet kent. Het geeft hem een zalig gevoel om uit het hokje te komen dat de samenleving hem oplegt.

‘Je kan heel snel groeien en veel aandacht krijgen, maar even snel in de grond geboord worden’

‘Tot nu toe heb ik nog geen haatreacties  gekregen via sociale media. Ik ben mij aan het voorbereiden op iets heel groot dat gaat komen. Ik probeer mij spiritueel te gronden. Je kan heel snel groeien en veel aandacht krijgen, maar ook snel in de grond geboord worden. Ik doe dit ook niet voor de aandacht, ik haal er voldoening uit. Sceptische/negatieve reacties horen erbij en sommige gaan mij een loser of  janet vinden. Als je iets nieuws in de wereld brengt, word je beoordeeld.  Sociale media sparen me nu nog, maar hoe groter het bereik, hoe meer kans op haat.’ Haat komt voort uit een eigen conflict. Het is een teken van jaloezie, boosheid, spijt, bitterheid of eenzaamheid. Je projecteert je innerlijk conflict op anderen. ’Jongeren die de tijd nemen om mij te haten, zoeken afleiding voor hun eigen problemen. Negatieve mensen ban ik uit mijn leven. We will all die, some will die awake, some will die asleep.’

Stereotypen doorbreken

Dima is openminded, hij vindt dat mannen de vrijheid moeten hebben om hun vrouwelijkheid te uiten. Homoseksualiteit en vrouwelijkheid zijn niet rechtsreeks met elkaar verbonden, dan heb je een fout beeld van geaardheid. Elk persoon heeft zowel vrouwelijke als mannelijke energie in zich. ‘Ik vind het jammer dat dat niet volledig aanvaard wordt in onze samenleving, omdat we kuddedieren zijn en de menigte volgen. Dat heeft veel te maken met erbij horen en onzekerheid. Haantjesgedrag is belachelijk. We gedragen ons nog steeds naar vastgeroeste patronen. Geef de boodschap dat het oké is om uw emoties te tonen als man.’

‘Waar toxische mannelijkheid begint, is waar gelijkheid van man en vrouw eindigt’ 

Alles begint met gelijkheid. ‘Ik ben voor feminisme zolang de man en de vrouw gelijk zijn, zij die mannelijkheid prijzen moeten een stapje van hun troon zetten. Geslacht is gelijk aan elkaar. Waar toxische mannelijkheid begint, is waar gelijkheid van man en vrouw eindigt.’ 

Labels staan niet in Dima’s vocabulaire. Hij vindt dat ze nuttig zijn voor praktische dingen zoals diagnoses en gepaste hulp. De mens heeft labels nodig om de dagelijkse informatiestroom te kunnen categoriseren. Onze hersenen hebben structuur nodig. ‘Maar waarom moeten mensen kiezen tussen man of vrouw? Waarom is jezelf zijn niet goed genoeg? Personen die niet in een hokje passen vinden we raar. Onbekend is onbemind.’ 

‘Als ik drag doe dan weet ik waarom ik opsta’

The artist way is een spiritueel zelfhulpboek om in 12 weken je creativiteit te deblokkeren. Deze gids hielp Dima om artistiek open te bloeien. ‘Je moet jezelf kunnen losrukken van angst, blokkade, verwachtingen uit je omgeving. Je creativiteit blokkeren is je zijn blokkeren. Ik wil laten zien hoe het voelt om iets te doen dat je vult met energie. Mocht ik mijn creativiteit niet kunnen benutten, dan loop ik vast. Van make-up tot productie, ik doe alles zelf. Dat maakt mijn drag zo ge(s)laagd. Als ik drag doe dan weet ik waarom ik opsta.’

Tekst: Amber Lacasse, foto’s: © Dima Neyens en Chiara Steemans