SCHRIJVERSPORTRET – Leen Dendievel: ‘Ik stuurde mijn eindwerk op naar de uitgeverij. Enkele weken later lag mijn boek in de winkel’
Leen Dendievel is bij het grote publiek bekend als Kaat uit Thuis, maar de laatste jaren brak ze ook door als schrijfster. Ze schreef over liefdesverdriet, paniekaanvallen, euthanasie en in haar laatste boek, Brief aan mijn kind, over motivatie bij jongeren. Schrijven over de juiste thema’s is een grote uitdaging voor auteurs, daarnaast zorgt ook de digitale evolutie voor meer hindernissen.
Voor Leen Dendievel begon haar schrijverscarrière in 2017 met haar boek Hard, al was het nooit de bedoeling om boeken te schrijven. ‘Ik studeerde toegepaste psychologie in de avondschool en moest een eindwerk schrijven. Het kon het zoveelste eindwerk worden over ADHD of depressie, maar ik wou een origineler thema. Mijn interesse in de liefde was groot: we worden alleen geboren en kunnen het op ons eentje redden. Toch gaan we op zoek naar iemand die ons als individu aanvult. Als die bepaalde persoon uit ons leven verdwijnt, dan heeft dat een grote impact op ons. Ik las een artikel over een koppel waar de ene stierf en de dag erna plots ook de andere. Toen vroeg ik me af of het mogelijk is om te sterven aan een gebroken hart. Dat werd de onderzoeksvraag van mijn eindwerk.’
De tekst gaat verder onder de video.
‘Taboe is een woord dat in geen enkel woordenboek meer mag voorkomen’
Een jaar later, in 2018, kwam er een tweede boek: Asem een vervolg op Hard. Ook dit boek was niet gepland, maar ontstond uit interesse. ‘Ik kreeg paniekaanvallen en net zoals bij Hard ging ik op zoek naar antwoorden op mijn vragen’, vertelt Leen Dendievel. ‘Ik besloot een boek te schrijven over angst- en paniekaanvallen.’ Hard gaat over liefdesverdriet, Asem over angstaanvallen. ‘Mijn boeken maakten die thema’s bespreekbaarder. Hiervoor waren dit taboeonderwerpen’, vindt de West-Vlaamse. Al is ze zelf geen fan van het woord ‘taboe’.
Lees verder onder de video.
Toekomstvoorspeller
Haar derde boek Georges en Rita gaat over omgaan met verlies en euthanasie. Iets wat veel mensen moesten doen tijdens de coronapandemie en ook de drijfveer was van het proces rond Tine Nys. Haar laatste boek, Brief aan mijn kind, is een boek over motivatie voor jongeren. Weer een heet onderwerp bij de jeugd. Vooral door het gebrek aan motivatie na anderhalf jaar coronabeperkingen. Ze lijkt te voorspellen welke onderwerpen actueel worden, al benoemt ze het zelf als puur toeval: ‘Het is waanzin! Pure waanzin! En stiekem hoop ik dat ik dit toeval behoud. Het is fijn als ik onderwerpen kan blijven aansnijden op het juiste moment. Bij Asemmoest ik enorm veel moeite doen om het gepubliceerd te krijgen. Mijn uitgever vroeg zich af of het wel een actueel onderwerp was en ik bleef garanderen dat dit hét moment was. En uiteindelijk bleek het ook een succes te zijn.’ Maar de schrijfster denkt dat het veel te maken heeft met luisteren naar wat er in de wereld gebeurt: ‘Ben ik het die op het juiste moment die boeken uitgeef of ben ik oplettend naar wat er gaande is? Dat kan ook.’
Digitale (r)evolutie
Ook in de boekenwereld is er een heuse digitale (r)evolutie aan de gang. Hierdoor wordt het moeilijker voor schrijvers om jongeren te bereiken met hun boeken. ‘Blijkbaar lezen jongeren minder. Al ondervind ik dat niet echt. Mijn boeken worden gelezen door jongeren, maar dat komt misschien door de onderwerpen.’ Voor de moeilijke lezers heeft de schrijfster een oplossing: ‘Wie niet graag leest, kan mijn boeken ook beluisteren via Storytel en Spotify.’
‘Ik lig niet echt wakker van digitalisering en sociale media’
Maar echt bang lijkt Leen Dendievel niet te zijn van die digitale revolutie. ‘Ik lig daar niet echt van wakker. Toch vind ik het moeilijk in te schatten wat sociale media op lange termijn gaan doen, zowel op werk – als privévlak. Je wordt zowel geconfronteerd door de goede als de slechte, tot hele slechte, dingen. Alles wordt op sociale media bespreekbaar, maar dat maakt het voor een schrijfster heel moeilijk. Je moet schrijven waar mensen het over hebben en zo kan je minder je buikgevoel volgen. Sociale media dagen je als maker van een nieuw product uit om iets te bespreken waarin jij als persoon uitblinkt. Maar die trend gaat ook wel weer liggen.’
Bekijk hier de verfilming van de inleiding van Dendievels boek Asem. Hierin vertelt de schrijfster over haar eerste paniekaanvallen.
Tekst: Lennert Van Caster en Wout Van Springel
Video’s, camera en geluid: Lennert Van Caster en Wout Van Springel
Foto: © Lennert Van Caster