20/05/2020

Studente-onderneemster Jade (22): ‘Ik had nooit verwacht dat bloggers mijn tassen zouden kopen’

 Jade Dierckx combineert haar vintage onlinewinkel met een master communicatiewetenschappen. Een onschuldige closetsale evolueerde tot de Instagramonderneming ‘jcgd vintage’. 

 Na een bachelor marketing op de Karel De Grote hogeschool, schakelde Jade over naar een master communicatiewetenschappen aan de Universiteit Antwerpen. Ze voelde zich nog niet klaar om te gaan werken. Naast haar studies verkoopt Jade vintage handtassen via haar onlinewinkel ‘Jcgd vintage’. Jcgd staat voor Jade Christiane (grootmoeder en meter) Gustaaf (grootvader en peter) Dierckx. Het begon met een instagrampagina waarop Jade oude kleren verkocht, dat evolueerde naar een gecureerde onlinewinkel waar ze unieke handtassen verkoopt. ‘Ik had nooit verwacht dat bloggers bij mij zouden kopen. Queen of jetlags heeft al meerdere keren bij mij een handas gekocht, ik geef nooit tassen gratis weg. Nadat zij mij vernoemde in een blog had ik er 1100 volgers bij.’

‘Je hebt marketing in theorie en marketing in praktijk’

Ben je al van jongs af aan in mode geïnteresseerd?

‘Ja, sinds mijn eerste stappen. Mijn ouders kochten altijd merkkledij. Ze zijn van principe dat iets van kwaliteit langer meegaat en als je het toch wil verkopen heeft het een nog steeds waarde. Met dat idee ben ik opgegroeid. Ik ben enig kind, ik heb altijd veel gekregen van mijn ouders, dat steek ik ook niet weg. Mijn gezin reist vaak. We waren op reis in Japan, de vintage designmarkt is daar heel groot. In een vintagewinkel kocht ik een Fendi baguette tas voor mijzelf. Toen waren die vintage modellen nog niet zo populair. Mijn ouders vonden het geldverspilling. Ik heb er toen zelfs twee gekocht, eentje om te verkopen. Die zelfde avond was die handtas al verkocht. Zo is dat heel klein begonnen, met 200 volgers en heb er nu 3500. Het groeit snel, maar als ik er fulltime mee bezig zou zijn zou ik al veel verder staan. Voor mij is dit eerder een hobby. Daarom dat het nu wat onprofessioneel blijft.’

https://www.instagram.com/p/B-ucz5qHD3U/?utm_source=ig_web_copy_link

Dus je zou het nooit fulltime willen doen?

‘Jawel, ik ben in het ondernemen gerold en vind het heel leuk. Op dit moment, met dit account wil ik dat niet. De UA staat achter me, ik heb daar contactpersonen die me ondersteunen. Examens of taken mag ik verzetten, want ik heb een bijzonder statuut. Ik heb het nog niet gebruikt omdat ik het ook niet wil misbruiken. Mijn professoren nemen mij serieuzer, “een meisje met een onderneming, dan zit er wel potentieel in”.’

‘Soms verzend ik mijn handtassen in een doos van Hello Fresh’

 Hoe werkt jouw onderneming?

‘Ik heb een circulaire onderneming. Ik maak geen extra bedankkaartjes, enkel een visitekaartje laat ik drukken. Van mijn vorige studentenjob heb ik allemaal plastieken zakjes op overschot. Daarmee pak ik bestellingen in en in dozen waar ik aankopen in aankrijg. Soms verzend ik mijn bestellingen in een doos van Hello Fresh. Vele merken laten gepersonaliseerde verpakkingen maken, dat vind ik overbodig. Alle labels waar ik mee verzend zijn co2neutraal. Ook in mijn persoonlijk leven houd ik rekening met het milieu. Ik probeer zo veel mogelijk plantaardig te eten. Reizen doe ik wel veel, dat heeft een hele negatieve impact op het milieu. Ik probeer dat uit te balanceren met mijn circulair bedrijf. Kleine dingen zorgen voor grote verandering.’

Vanwaar komt de liefde voor vintage design?

‘De eerste reden is budget. Iedereen wil merken dragen, maar niet iedereen kan 3000 euro aan een handtas uitgeven. Als je dat dan toch doet, dan heb je één handtas. Na drie maand ben je die kotsbeu, want dan heb je die met elke outfit gedragen. Ik wou voor mijzelf handtassen die een lange tijd meegaan en die ik voor een goede prijs kan doorverkopen. Iets stijlvol is iets tijdloos. Bij grote designmerken zal dat altijd zo zijn.’

Waar vind je unieke, vintage stuks?

‘Ofwel in het buitenland, als ik op vakantie ben. Ik reis vaak naar Amerika, daar begrijpen veel mensen de waarde van hun tassen niet. Ze hebben er geen benul van dat die tassen in Europa veel meer geld waard zijn. Ik heb connecties in Amerika waar ik op kan reken. Door de coronacrisis is dat moeilijker, ik kan de tassen niet gaan halen. Een tweede optie is dat ik online op zoek ga. On- en offline veilingen of overkopen van mensen. Een aantal tassen bestelde ik online, daar komen jammer genoeg veel extra invoerkosten bij. Er zijn ook veel oneerlijke mensen op het internet. Ooit kreeg ik een fake tas aan, ondertussen merk ik dat direct. Je kan je geld ook niet terugkrijgen dus dat is geen goede optie. Ik wil niet dat nep tassen te traceren zijn naar Jcgd vintage. Dan is het om zeep. Ik zet nooit iets online waar ik niet 100% zeker van ben dat het echt is. Fendi, Dior en Prada, daar ken ik alles van. Gucci is al veel moeilijker, omdat er zo’n grote fake markt is. Ik heb echt zelfstudie gedaan over de soort ritsen en kleine details om een echte handtas te herkennen. Soms laat ik de authenticiteit van de tassen controleren bij de oorspronkelijke modehuizen.’ 

‘Ik zet nooit iets online waar ik niet 100% zeker van ben dat het echt is’

 Aan welke eisen moet een handtas voldoen vooraleer je ze aankoopt?

‘Hangt van het merk af, de prijscategorieën per merk verschillen erg. Bij Fendi prefereer ik een tas waar het logo op de sluiting staat, of op de canvas geprint is. Voor mij maakt het dan zelfs niet uit of er een dustbag of certificaat bij zit. Die zijn makkelijk herkenbaar. Bij Prada en Gucci wil ik dat liefst wel. Het moet ook trendy zijn, ik moet zeker zijn dat ik de tas kan verkopen. Ik steek er namelijk op voorhand geld in. Er mogen absoluut geen scheuren inzitten. Vlekken maken totaal niet uit, ik heb al handtassen met make-upvlekken aangekregen. Ik was en behandel ze en ze zijn terug spiksplinternieuw.’

Heb je een favoriete vintage handtas?

‘Drie jaar geleden kocht ik een doorzichtige Hermes Kelly, die zijn uitgekomen in 1997. Die tas was de uitnodiging voor de modeshow van 1996. Het was een kleine, doorzichtige tas, die makkelijk te controleren was door de security. Ze hebben toen in 1997 een gelimiteerde collectie uitgebracht. Die tassen zijn super exclusief. Ik vond er één in de Inno in korting voor 400 euro, ik twijfelde geen seconde. Ik zal die ook altijd bijhouden, de waarde blijft stijgen. Ze worden nu voor 1500 euro verkocht. Dat is mijn beste aankoop ooit geweest. Balenciaga is mijn lievelings designmerk voor nieuwe kleren, hun designer is heel interessant. Voor vintage design ligt mijn modehart bij Dior.’

Jade haar favoriete vintage handtas: de doorzichtige Hermes Kelly

Je ziet dus nog wel een toekomst voor Jcgd vintage?

‘Zolang dat ik studente-onderneemster kan zijn, ga ik de handtassen blijven verkopen. Normaal gezien ging ik in 2021 een nieuw project opstarten. Door corona staat dit even stil. Ik wil de onlinewinkel behouden, maar iets aanvullend zoals kleding en accessoires toevoegen. Later wil ik halftijds ondernemen, zodat ik de vrijheid heb om te reizen. In deze tijden merk je dat een onlinewinkel blijft draaien. Er staan minder handtassen online, maar de verkoop blijft gaan. Mensen zullen altijd geld blijven uitgeven.’

Tekst: Amber Lacasse, foto’s: © Jade Dierckx