24/10/2019

Recensie – ‘Aladdin’: Hoe feministisch kan een sprookje zijn?   

Disney laat zijn filmklassiekers herleven door ze om te toveren naar een live-action remake. De tijden zijn ondertussen hard veranderd en ook Disney kon daar niet omheen. Ontdek het sprookje waar niet de man, maar de vrouw de held van het verhaal wordt.

Voor diegenen die de sprookjeswereld van Disney aan zich voorbij lieten gaan opgelet! Disney lanceert in recordtempo live-action remakes van de wereldberoemde filmklassiekers die je jeugd doen herleven. De trailer deed ons alvast verlangen naar zuiderse prinsen op vliegende tapijten, maar is de film zelf ook zo’n hoogvlieger?

De prins op het vliegend tapijt

Aladdin redt prinses Jasmine uit de handen van boze bewakers. Er ontstaat een klik tussen de twee en dat ontgaat ook Jafar, de grootvisier van Agrabah niet. Jafar wil de troon van de Sultan opeisen maar hiervoor heeft hij de magische lamp nodig. In deze lamp zit een geest die drie wensen kan doen uitkomen. Met een list overtuigd hij Aladdin om de lamp te gaan halen. Het einde kan je al van ver zien aankomen, je hebt geen magische lamp nodig om het einde te voorspellen.

In de live-action speelt Mena Massoud het personage van Aladdin. De Canadese acteur heeft hiermee zijn eerste grote rol te pakken. Prinses Jasmine, gespeeld door Naomi Scott, is bekender onder de Disneyfans. Ze speelde eerder de rol van Mohini in de Disney-film Lemonade Mouth. Ze speelt een eigenwijze prinses die weet wat ze wil en zich niet zomaar laat doen. Will Smith die de geest speelt, is onder de meesten bekend als The Fresh Prince Of Bel Air. Hoewel er commotie was rond Will Smith als geest heeft hij dit volledig naar zijn hand gezet en bracht hij met zijn rol als geest vreugde mee.

Geest, ik wens dat…

Guy Ritchie heeft een film neergezet die je zowel verrast al teleurstelt. Je ziet bij sommige scenes dat er gebruik is gemaakt van montage tools en daardoor komen sommige delen minder realistisch over.

Daarnaast komt de geest ook niet elke keer overtuigend over, de geest ziet er te gemaakt uit terwijl de geest net zo’n leuk karakter moet zijn. Tot slot speelt Jafar zijn rol als slechterik goed maar ontbreekt het duivelse in hem. In de animatiefilm is Jafar veel onheilspellender dan in de live-action remake wat het verhaal ‘flets’ maakt.

Vrouwen aan de top

Een leuk pluspunt aan de film was dat er feminisme in verwerkt was. Prinses Jasmine krijgt heel haar leven te horen dat ze als vrouw niet goed genoeg is om de taak van Sultan op zich te nemen, waar ze absoluut niet mee akkoord is. Ze zet zich af tegen de vooroordelen waarmee ze als vrouw te maken krijgt en zingt zich als een heuse lady-boss naar de troon. Prinses Jasmine is een voorbeeld van een rolmodel waar vrouwen nog van kunnen leren.

De film is een absolute mustsee als je houdt van musicals met een vleugje komedie. Aladdin is zoals alle andere Disneyfilms voorspelbaar maar dat maakt het niet minder leuk om te kijken. Neem je laptop, kruip in de zetel met een warm deken en laat je meeslepen door deze heldhaftige Disney klassieker.

Tekst: © Chloë De Greef, Foto: Cesira Alvarado, Unsplash