03/01/2020

Jongeren lanceren Flaked: ‘Wintersport en streetwear gecombineerd’

Twee Antwerpse jongeren lanceren een eigen kleding- en skimerk, ‘Flaked’. In het voorjaar van 2020 start de verkoop. ‘We wilden al langer iets creatiefs doen en dat combineren met onze passie voor mode’, zegt Jelle De Ley, mede-oprichter van Flaked. Ze starten met T-shirts en sweaters, maar willen later ook skikleding op de markt brengen.

Flaked mikt op de hoogste kwaliteit voor elk product en ontwerpt met het milieu en fair trade in het achterhoofd. Dat doen ze door kledij te bestellen bij handelaars die bio-ecologische stoffen verkopen. Daarop drukken ze zelfontworpen logo’s. ‘In de toekomst willen we het milieu verwerken in een aparte collectie binnen Flaked om de jongere generatie op een speelse manier nóg meer bewust te maken van de heersende klimaatproblematiek’, vertelt Dylan Voorhelst, mede-oprichter. Ook bij de verzending van bestellingen besteden ze aandacht aan het milieu. De kledij wordt verzonden in recycleerbare papieren verpakkingen en zakken, zonder dat er plastic aan te pas komt. Op deze manier hopen de twee bij te dragen aan een gezonder klimaat en anderen daar ook toe aan te zetten.

Ondergesneeuwd

Zoals de naam Flaked (ondergesneeuwd, red.) misschien al doet vermoeden, volgt er na de lancering van de basis kledingcollectie, ook een skilijn. ‘We dromen ervan om zo groot te worden als Burton, O’Neill en andere bekende Amerikaanse skimerken.’ Door streetwear en skikledij in elkaar te verwerken kunnen ook niet-skiërs Flaked dragen. De focus ligt dus momenteel nog op niet-skiërs, maar binnenkort ook op skiërs en snowboarders.

 

     Oprichter Dylan Voorhelst in het eerste ontwerp van Flaked. © Jelle De Ley

Sociale media als brug naar het buitenland

De bedoeling is om Flaked zo ver mogelijk te verspreiden. In België wordt vooral ingezet op mond-tot-mondreclame en op een eigen website. Om de naam ook internationaal bekend te maken, gebruiken ze sociale media. ‘Via sociale media ben je instant verbonden met het buitenland. Zo heeft een Amerikaan die nog nooit in België is geweest, weinig aan de fysieke winkels hier. Stel nu dat diezelfde Amerikaan een Instagramaccount heeft en erg geïnteresseerd is in streetwear of skikledij, is de weg naar het Flaked account al een heel stuk minder lang.

https://www.instagram.com/p/BkPkq7IAFgX/

3, 2, 1… Flaked gelanceerd!

De verkoop van Flaked gaat van start in maart dit jaar. ‘We beginnen met de verkoop op een zelfontworpen website. Afhankelijk van hoe hard ons merk aanslaat, gaan we op termijn enkele kleding- en skistukken proberen verkopen in winkels’, legt De Ley uit. Voor de fysieke verkoop focussen ze op streetwear-, skate- en eventueel sportwinkels. In die specifiek geselecteerde winkels worden enkele stuks van de collectie voorgesteld aan de eigenaar en nadien verkocht aan klanten. Een eigen winkel opstarten kan eventueel in de verre toekomst, maar staat momenteel nog niet op de planning.

Wie niet kan wachten tot maart, kan al een kijkje nemen op de Facebookpagina van Flaked.

 

Tekst: Emma De Decker, foto’s: © Jelle De Ley