10/01/2020,

Waarom Netflix de Oscars zal kapen met Martin Scorsese’s ‘The Irishman’

Netflix is als filmproducent de topfavoriet om komende editie het meeste prijzen in de wacht te slepen op de prestigieuze Oscaruitreiking. Het ligt zelfs in de lijn der verwachtingen dat ze naar huis zullen gaan met de prijs voor ‘Beste film’ voor Martin Scorsese’s “The Irishman”, het zou de eerste keer zijn dat de streamingdienst de prijs wint.

Het leek er even op dat de film nooit gemaakt zou worden. Niemand was bereid zich te engageren voor Scorsese’s nieuwe project en zijn torenhoge budget van 175 miljoen dollar. De sterrencast met namen als Al Pacino, Robert De Niro en Joe Pesci vond uiteindelijk in Netflix een producent die het zag zitten om het forse prijskaartje neer te tellen.

“The Irishman is de duurste film die Scorsese ooit gemaakt heeft en dat is grotendeels te danken aan de speciale effecten die nodig waren om De Niro, Pesci en Pacino er jonger uit te laten zien tijdens de flashbacks. Het oorspronkelijke budget zou 125 miljoen dollar moeten zijn, maar tegen het einde van de postproductie was dat bedrag opgelopen tot 175 miljoen dollar, wat betekent dat Netflix een totaal van $305 miljoen voor zowel de distributierechten als de eigenlijke financiering van de film heeft moeten uitgeven. Om dat in perspectief te plaatsen, het budget voor Tarantino’s Once Upon A Time In Hollywood was ongeveer 95 miljoen dollar zonder distributierechten”, verklaart filmjournalist Jimmy Van der Velde.

 

A good old-fashioned gangster movie

Met zo een cast kan de film maar in één genre passen. Italiaanse maffia, beter gekend als Scorsese’s genre. The Irishman vertelt het verhaal van een Amerikaanse vrachtwagenchauffeur met Italiaanse roots die in het Italiaanse gangstermillieu terechtkomt, vintage Scorsese. Bekijk hieronder de trailer.

Strijd om de Oscars

Beste regisseur en beste film. Dat is een race waarbij nu al wordt ingezet op twee paarden. Scorsese kan zeker in beide categorieën genomineerd worden, maar kan hij ook winnen?

“Quentin Tarantino’s Once Upon a Time …. in Hollywood en Martin Scorsese’s The Irishman zijn de gedoodverfde favorieten. Het is opvallend hoeveel de films gemeenschappelijk hebben. Beide films zijn ouderwets, hebben een grote begroting, hebben mannelijke hoofdrollen met onberispelijke ambachten en hebben in het bijzonder een uitgebreide looptijd”, zegt Jimmy Van der Velde.

Bij beide films is er ook een tikkende klok om in gedachten te houden: Scorsese nadert de unieke leeftijd van 80 jaar, terwijl Tarantino heeft nagedacht over het naderende einde van zijn carrière als regisseur op het grote scherm. Zal dat ‘nu-of-nooit gevoel’ impact hebben op de kiezers voor de Oscars? Scorsese kan zijn tweede ‘Beste film’ winnen terwijl Tarantino zijn eerste Oscar voor regie kan winnen. En met de aaneenrijging van nominaties van Netflix worden conservatievere kiezers misschien toch meer richting Tarantino gestuurd.

Once Upon a Time …. in Hollywood ontving dan ook een traditionele release in duizenden theaters, in tegenstelling tot de meer beperkte drie-en-een-halve week durende campagne die Netflix plande voor “The Irishman” in november. Als de raceecht neerkomt op deze twee titanen, verwachten we dat de laatste ronde van de ‘streaming-vs-theatrale’ discussie nog niet bereikt is. Het enige wat duidelijk is met de release van een film als The Irishman, is dat in deze wedstrijd is dat Netflix nergens heen gaat.

Martin Scorsese’s The Irishman is sinds 27 november wereldwijd beschikbaar op Netflix.

 

Tekst: Senne Konings

Foto & trailer: © Netflix