23/04/2020

Recensie – ‘The Last Dance’: De basketbaldocu die je gezien moet hebben

The Last Dance, de langverwachte documentaire over Michael Jordan en zijn Chicago Bulls, staat eindelijk op Netflix. In het seizoen ‘97-98 volgde een cameraploeg de Chicago Bulls het hele seizoen door. ESPN maakte hier een documentairereeks van. Op 19 april werden de eerste twee afleveringen uitgezonden. Op 20 april staan de eerste twee afleveringen op Netflix. The Last Dance begint.

The Last dance zou normaal gezien in juni uitkomen, maar door het coronavirus heeft ESPN beslist om de eerste twee afleveringen al op 19 april uit te zenden. Een cameraploeg volgt de Chicago Bulls van heel dichtbij. Het is een blik achter de schermen bij één van de grootste organisaties in de NBA. In de documentaire worden nog nooit eerder vertoonde beelden gebruikt. Elke basketbalfan droomt van zo een documentaire.

Commotie
Nadat de Bulls in het seizoen ’96-97 voor de tweede keer op rij kampioen worden is er bij het begin van het seizoen ’97-98 heel wat commotie. Is het team van coach Phil Jackson, één van de beste trainers aller tijden, niet te oud? De positie van Jackson zelf was na vijf titels in zeven jaar niet zeker. Jerry Krause, de algemeen directeur van de Bulls, wil de samenwerking met Jackson stopzetten. Na heel wat lange gesprekken komen ze er toch uit. Jackson blijft bij de Bulls, maar het wordt zijn laatste jaar.

Beste trio aller tijden
Michael Jordan is ondertussen wereldbekend en iedereen is gek van hem. De man die op dat moment vijf titels had gewonnen met de Bulls. Niemand kan hem en zijn ploeg afstoppen. Jordan kan niet alles zelf doen en heeft een sterk team rond zich. Scottie Pippen, één van de beste verdedigers ooit in de NBA, speelt fantastisch naast Jordan. Dennis Rodman, de beste rebounder aller tijden, hoeft geen punt te scoren om een goede wedstrijd te spelen.

De eerste twee afleveringen vielen in de smaak bij veel NBA fans. Het is uiteindelijk iets exclusiefs. Iedereen is wel benieuwd hoe zo een grote organisatie als de Chicago Bulls werkt. De eerste twee afleveringen zijn te zien op Netflix. Op maandag 27 april zal de volgende aflevering van The Last Dance beschikbaar zijn. De trailer kan je hier al bekijken.

Tekst: © Strahinja Ristovic, foto: CC by mccarmona23