Broer en zus beginnen met Happyfoodboxes: ‘We willen zowel mensen thuis als lokale handelaars hart onder riem steken’
Eind maart besloten Julie Dingemans (22) en Alex Dingemans (20) uit het Antwerpse Schilde hun buurtbewoners en de lokale handelaar een handje te helpen. De bevolking werd gevraagd thuis te blijven en geen onnodige verplaatsingen te doen, met als resultaat dat de kleine zelfstandige voedselverdelers het hard te verduren kregen. Broer en zus kwamen toen op het idee om goederen bij de lokale handelaar op te halen en deze aan huis te leveren, onder de naam Happyfoodboxes.
In het begin van hun avontuur was het uiteraard belangrijk om dit nieuws zoveel mogelijk te verspreiden. Een Happyfoodboxes account op Facebook en op Instagram deed hiervoor al het nodige. ‘Aanvankelijk waren het vooral familieleden en vrienden die bij ons bestelden. Zij waren onder de indruk van de kwaliteit van de producten en hoe gemakkelijk het eigenlijk is. Vanaf toen deed de tamtam zijn werk’, vertelt Julie. ‘We kregen berichten van vrienden van vrienden, mensen uit de buurt, vaste klanten van de lokale handelaar enzovoort. Al snel hadden we een tiental klanten waar we twee keer per week aan huis leverden. Omdat we meer en meer bestellingen kregen en onze leverdagen overvol zaten besloten we om mensen waar de nood het hoogst is voorrang te geven. Eerst zorgverleners en ouderen, daarna de rest.’
5-gangen menu
De eerste weken werkte Happyfoodboxes samen met een fruit- en groenteboer, een groothandel en een beenhouwerij. Zo verdeelden ze vers fruit en verse groenten, vleeswaren, charcuterie en bereide gerechten, dit aan de winkelprijs. Niet veel later gingen ze ook een samenwerking aan met een lokale viswinkel, een kaashandel en een bedrijf gespecialiseerd in aardappelbereidingen. Kortom, je kan alles voor een vijfgangenmenu door hen laten leveren. Groenten, fruit, vleeswaren, vis, aardappelbereidingen, bereide gerechten, zuivelproducten en zoetigheden voor de liefhebbers.
Doordat ze bij mensen thuis leveren is het natuurlijk van groot belang dat alles zo veilig mogelijk verloopt. Om te beginnen contacteren hun klanten hen via sociale media. Ze sturen hen een bericht met de producten die ze willen, de hoeveelheid, en op welke dag dat zij willen dat er geleverd wordt. ‘Aangezien mijn broer en ik nog studeren en dus niet elke dag onderweg kunnen zijn, besloten we het op twee dagen per week te houden. Op dinsdag en op vrijdag’, zegt Julie. Om elk contact met de medemens te vermijden contacteren Julie en Alex hun klanten op hen op de hoogte te houden wanneer ze onderweg zijn. Eens aangekomen wordt de box voor de deur gezet, betalen kan enkel via een overschrijving.
Voedselverspilling
‘Alex en ik hebben zoals vele van onze leeftijdsgenoten binnenkort examens. Het is dus nog niet zeker hoe lang we hiermee kunnen doorgaan. Wij hopen uiteraard zo lang mogelijk te kunnen helpen. Ook voor ons geeft het veel voldoening om iedereen op deze manier te steunen. Zo blijven onze klanten veilig en wel thuis, worden onze lokale handelaars een beetje uit de nood geholpen én voedselverspilling wordt tegengegaan. Doordat onze lokale handelaars hun cliënteel sterk zagen afnemen zou er een hoop lekkers moeten worden weggegooid. Dit wordt door ons initiatief enorm beperkt.’
Tekst: Claire Gevers, foto © Emma Gevers