10 jaar Instagram: van gezellig fotografen platform naar economische winstmachine
Ondertussen zijn er al meer dan 1 miljard actieve accounts op Instagram, maar precies 10 jaar geleden plaatste oprichter Kevin Systrom de allereerste foto op het platform. De app was oorspronkelijk alleen bedoeld voor amateurfotografen, maar al snel ontdekten ook heel wat jongeren het sociale media platform.
https://www.instagram.com/p/C/?utm_source=ig_embed
De eerste foto op Instagram, van ex-CEO Kevin Systrom
Instagram heeft zijn succes te danken aan zijn innovatieve concept. Het was de eerste app die echt volledig aangepast was aan de toen nog nieuwe ‘smartphone’, na enkele weken waren er dan ook al meer dan 1.000 000 actieve accounts aangemaakt. Een foto maken, een filter kiezen en posten. Zo simpel is het. Maar al snel blijkt dat er ook aan zo’n een simpel concept een donkere kant schuilt, het leven van tieners draait plots volledig rond likes.
In 2012 ziet Mark Zuckerberg, CEO van Facebook de foto-app als een te grote bedreiging. Hij koopt Instagram over voor 1 miljard dollar en maakt er stilaan maar zeker een commercieel platform van. Vanaf dat moment worden ook de zogenoemde ‘Influencers’ gelanceerd, de nieuwe rolmodellen van de 21ste eeuw met miljoenen volgers en een enorme impact. Zo werken ze vaak samen met bedrijven en merken die hun producten op een makkelijke manier willen verkopen, één foto op het profiel van Kendall Jenner, met 140 miljoen volgers kost al snel 611,000 dollar.
Influencers nemen hun verantwoordelijkheid
https://www.instagram.com/p/CF-FgeADnsP/
In 2020 hebben de meeste Instagram gebruikers door dat niet alles wat ze online zien echt is, ook dat heeft een duidelijk effect op de influencers zelf. Zo gebruiken ze het platform deze dagen bijvoorbeeld ook om volgers aan te zetten om te stemmen voor de presidentsverkiezingen. Ook supporten ze vaak goede doelen.
Tekst: Timo Piredda, foto: Pixabay (CC0), Pexels