22/10/2020

Schrijver en politicus Youssef Kobo: ‘Influencers willen niet geassocieerd worden met het covidverhaal’

Marc Noppen, CEO van het Universitair Ziekenhuis in Brussel had in het programma ‘De Afspraak’ op Canvas een gesprek met schrijver en CD&V-lid Youssef Kobo omtrent het inschakelen van influencers tijdens de coronacrisis. Hij legt uit dat hij deze mensen zou gebruiken om jongeren aan te zetten zich aan de coronaregels te houden. Makkelijker gezegd dan gedaan.

Kobo vertelt in het programma dat het de jongeren zijn die de coronaregels stilaan loslaten en het moeilijk is om influencers te strikken om de boodschap over te brengen: ‘Rond begin juni, bij de eerste versoepelingen, zagen we dat jongeren de indruk hadden dat de crisis voorbij was. We dachten dat jonge influencers gebrand zouden zijn om hun duit in het zakje te doen, maar dit is niet het geval. Sommigen vragen heel veel geld voor een kleine bijdrage van een paar seconden en anderen willen dan weer niet geassocieerd worden met heel het covidverhaal.’

Bekijk het interview hier op VRT nieuws.

Bij onze noorderburen in Nederland is er heel wat verzet tegen de coronamaatregelen. Verschillende BN’ers nemen deel aan de #ikdoenietmeermee-beweging om duidelijk te laten merken dat ze niet akkoord gaan met de getroffen maatregelen. In deze campagne maken influencers filmpjes met een boodschap die ze op sociale media zetten. Hierin zeggen ze: ‘Ik doe niet meer mee, free the people’. Volgens het nieuwsmedium AD nemen heel wat bekende Nederlanders hieraan deel, waaronder zangeres Famke Louise. Zij werd eerder dit jaar betaald door de overheid om mensen aan te zetten tot het opvolgen van de coronaregels, maar zij heeft ondertussen het kabinet de rug toegekeerd met een filmpje en de hashtag #ikdoenietmeermee.

Bekijk hier de video op youtube.
Tekst en foto: © Elise Ingels