30/11/2020

Binnenkort ook ‘stories’ op Spotify?

Amper een week nadat Twitter zijn versie van de gekloonde Snapchat-verhalen onder de naam fleets introduceerde, wil ook Spotify nu in zijn voetsporen treden. De muziekstreamingdienst is begonnen met het testen van zijn eigen versie van stories, een exclusieve manier voor artiesten en bedrijven om in contact te komen met hun publiek. ‘Ik zou die nieuwe functie wel willen gebruiken om Spotify meer sociaal te maken’, zegt Jonas Leupe, freelance designer en fotograaf bij de VRT. Maar niet iedereen is hier even enthousiast over.

Als je in een feestelijke stemming bent en je luistert al naar seizoensgebonden muziek, dan is het je misschien opgevallen dat Spotify’s Christmas Hits playlist er op vrijdag 27 november een beetje anders uitzag. Het bedrijf had toen zijn gigantische mix van feestnummers tijdelijk geüpdatet met een nieuwe stories-functie. Daar kon je dan al een kijkje nemen in Spotify’s Instagram-achtige verhalen die oa. gemaakt zijn door zangeressen Kelly Clarkson, Ava Max en Meghan Trainor.

Reacties

De luisteraars en gebruikers die deze stories al konden spotten trokken met hun mening naar Twitter, waar ze eerder negatief reageerden op de mogelijk nieuwe functie op Spotify. Zo werd er gezegd dat Spotify domweg de andere grote platformen achterna gaat en dat die stories-functie op het muziekplatform zelfs volledig overbodig is. Toch staan er ook wel een aantal verrassend positieve opmerkingen tussen.

‘Zo’n reactie van mensen op veranderingen is normaal. Zodra er iets of wat verandert, dan staat de wereld precies op zijn kop en is het alle hens aan dek’, commenteert Jonas Leupe, freelance designer en fotograaf bij de VRT. ‘Zelf heb ik mij al dikwijls de vraag gesteld, wat als ik nu eens kon meeluisteren met wat een ander luistert? Want in dat opzicht zou ik die nieuwe functie wel willen gebruiken, om Spotify meer sociaal te maken’, zegt Jonas. Voorlopig zijn die stories op Spotify enkel bedoeld voor artiesten, die daarop bijvoorbeeld de release van een nieuwe album kunnen meedelen. ‘Als ik in mijn vrije tijd naar muziek luister dan deel ik dat graag eens op mijn Insta story, maar dan kan je niet effectief meeluisteren’, zegt hij nog. ‘Als ik bijvoorbeeld thuis een plaatje opzet, dan kunnen mijn vrienden wel gewoon meeluisteren. En dat sociaal aspect van muziek zien we voorlopig nog te weinig terug’, aldus Jonas.

Instagram, Snapchat, Facebook

Spotify was sinds vorig jaar al bezig met een stories-functie te maken voor artiesten en begon ook met publieke tests van die stories, in samenwerking met enkele influencers. De grote kanalen zoals Instagram, Snapchat, Facebook, YouTube, Twitter en zelfs LinkedIn maken al gebruik van een dergelijke stories-functie. Het is dus waarschijnlijk niet al te verwonderlijk dat Spotify hier ook graag van wilt profiteren. Of ze dat ook moet doen, blijft nog wel de vraag.

Tekst en foto: © Valeriya Gornostayeva