24/11/2020

RECENSIE: FIFA 21, hetzelfde spel als vorig jaar, maar slechter ★★

Nu het voetbalseizoen goed op dreef is, heeft gamebedrijf EA de tijd gehad om de kleine foutjes uit hun populairste franchise te halen. Daarom kijken we nu of FIFA 21 is wat EA had beloofd. Zijn er eindelijk grote veranderingen en wat met EA’s grootste poenpakker: de ultimate team-modus, waarin je jouw beste team samenstelt en speelt tegen anderen?

Gameplay

De manier hoe het spel aanvoelt tijdens het spelen kan ik in één woord omschrijven: verschrikkelijk. EA deed een poging om de tegenstander minder statisch te laten bewegen zodat er vloeiender gevoetbald kan worden. Mooie bedoelingen maar EA heeft het enkel erger gemaakt. Zelf beweren ze dat ze de speelstijl van hun computer hebben afgestemd op het spel van gamers die FIFA spelen op professioneel niveau. Ronduit belachelijk als je bedenkt dat 99% van de gebruikers geen professionele spelers zijn. Resultaat? Elke match eindigt met minstens vijf goals. Zorgt voor spektakel zou je denken, maar elke match zoveel doelpunten scoren word je snel moe.

Verdedigen is ook nog onmogelijker geworden dan bij vorige edities. Het mechanisme maakt je tegenstander wel minder statisch, maar EA is vergeten om bij de verdedigers hetzelfde te doen. Terwijl je tegenstander met drie spelers tegelijkertijd op je doel afstormt, staat jouw hele verdediging even stom te kijken als de gemiddelde koe wanneer er een trein passeert. Een match die door deze domme fouten op 7-4 eindigt, is dagelijkse kost.

Carrière ★★★

Voor wie niet online tegen echte mensen wil spelen, is er nog carrière. In deze modus word je trainer van een ploeg en kan je deze naar glorie leiden. Het is de populairste modus die je offline kan spelen en na jaren zonder echte verbetering, kwam EA met het verlossende nieuws dat er grote veranderingen te wachten stonden.

Het zou allemaal vele realistischer worden, en er zouden veel dingen gerepareerd worden die bij de vorige editie niet werkten. En wat kregen we? Een verbetering, maar niet heus. EA heeft alle dingen gedaan die ze beloofden: Je kan heel je team trainen, de jeugdopleiding van je ploeg is veel beter en nu hebben je spelers ook een scherptemeter om te zien hoe matchfit ze zijn. Maar met deze veranderingen hebben ze meer kapot gedaan dan er al kapot was. Wanneer je begint met je carrière als trainer mag je zelf je trainer ontwerpen tot in het detail. Maar dat is allemaal voor niets aangezien je trainer in het spel vervangen wordt door een totaal ander persoon. Je manager draagt ook een volledig tenue van je ploeg in plaats van een kostuum en sommige spelers hebben niet eens een torso. Het is lachwekkend dat je met zoveel dingen te repareren, zoveel meer kapotmaakt.

Ultimate team ★★★

Hoe komt het dat EA zo slordig is met hun populairste offline-modus? Simpel: In offline gamen zit geen geld. Daarom bestaat Ultimate Team. Dit is EA’s grootste modus waarin je online jouw ultieme team samenstelt en het opneemt tegen andere mensen en hun ultiem team. EA verandert om de haverklap iets aan deze modus zodat de gebruikers gekluisterd blijven aan hun scherm.

Ze doen dit omdat Ultimate Team hun grootste poenpakker is. Je kan je ultieme team verbeteren door online pakketjes te kopen. Deze pakketjes bevatten spelers die wel eens jouw team zouden kunnen verbeteren. Het enige probleem is: je weet niet op voorhand welke spelers er zullen inzitten. Het is dus gewoonweg gokken en hopen.

En het is niet zomaar gokken, in de game kan je meerdere packs kopen voor echt geld. Het werkt een gokverslaving in de hand, want wie weet als je nog dat beetje meer uitgeeft heb je misschien eindelijk een goede speler in je pakketje. Als je beseft dat de leeftijdsgrens van dit spel drie jaar is, kan je je wel vragen stellen of dit ethisch verantwoord is. Gelukkig is dit bij wet verboden in België maar in het overgrote deel van de wereld kan het nog.

Conclusie ★★

Koop dit spel niet en als je het al hebt gedaan, vraag je zeventig euro terug. Want het spel is veranderd maar het is slechter geworden. Er is niets leuk meer aan winnen en je wordt er zelfs gefrustreerd van. Als je elke match acht goals scoort maar er wel vijf binnenkrijgt, werkt dat niet echt motiverend. Het wordt tijd dat EA luistert naar de fans van het spel en geeft wat ze vragen. Een spel dat moeilijker is en fouten bestraft, zodat je moeite moet doen om te winnen en het ook echt als een overwinning voelt. Dat vind ik toch, maar voor geld danst de beer, en EA is de dikste grizzly van de gaming-wereld.

Tekst: Wannes Averhals, foto: © Jens Jacobs