Genderneutrale kleding, meer dan een trend?
Waarom bestaat er een verschil tussen mannen- en vrouwenkledij en doet het er nog toe? De laatste jaren leerde je heel wat termen zoals non-binair en genderfluïde. Modehuizen als Gucci en Louis Vuitton beginnen het meer en meer te omarmen en integreren in hun collecties. Hoe is die trend tot stand gekomen en is hij er om te blijven?
Genderkwesties zijn de laatste jaren niet weg te denken uit de samenleving. Woorden als non-binair, genderqueer en cisgender zijn ons niet langer vreemd. De modewereld kan niet achterblijven en past zijn collecties aan. Raar dat het zo lang duurt, zou je denken. In 1984 al kwam bij Franse modeontwerper Jean Paul Gaultier de eerste man met rok op de catwalk. Artiesten als Prince en David Bowie zorgden jarenlang voor een atypisch mannelijk beeld in de popcultuur. Toen ging het over excentrieke kleding en over out of the box-denken, terwijl nu de uitdaging zit in het in the box-denken.
Stylist Jody Van Geert merkt op dat er een tendens is in de modewereld: ‘De genderneutrale beweging voelt voor velen eerder onwennig aan en wekt heel wat vragen op, wat iets goed is. Vaak heeft het te maken met onze westerse cultuur. Wanneer je kijkt naar Marokko, Schotland of Vaticaanstad dragen de mannen een soort van rok of gewaad en daar wordt niet naar opgekeken. Het is onze eigen perceptie van man en vrouw.’
Dit bericht bekijken op Instagram
Streetwear, maar dan anders
Streetwear, gekenmerkt door de baggy en meer uniseks look, is een belangrijke voorloper van genderneutrale kleding. Nu is er interesse in een vernieuwende vorm vanuit de Generatie Z, die focust op het genderneutrale aspect. Zo zijn kleurencombinaties en kledingstukken niet langer voor een bepaald gender en kunnen de ongestructureerde silhouetten, sweaters, salopettes en sneakers allemaal gedragen worden door zowel mannen als vrouwen.
De tendens van de laatste jaren is ook Van Geert niet ontgaan: ‘Je ziet dat er bij iedereen een grotere tolerantie is. Als je een transgender persoon bent of je anders voelt in deze maatschappij, is het toegankelijker en financieel beter haalbaar iets te ondernemen. Jongeren kennen sneller iemand die experimenteert met seksualiteit of zich als transgender identificeert, waardoor ze er meer voor open staan. Ook denk ik dat sociale media een belangrijke rol spelen, op die manier bespreken ze het meer.’
‘Het is normaal voor een vrouw zich te kleden als man, maar wanneer een man vrouwenkledij draagt, wordt het gezien als denigrerend’
Adidas speelde met zijn concept store in Londen in op de recente roep van Gen Z voor meer genderneutrale kleding. Een onderzoek van Vice Media toonde namelijk aan dat 56 procent van de jongeren kleding aanschaft die losstaan van hun gender. De concept store, die sinds oktober geopend is, is dan ook gericht op jongeren tussen 18 en 24 jaar. Gen Z voelt zich meer dan ooit comfortabel met wie ze is en hoe ze zich identificeert en zet zich af van bestaande labels.
Vrouwen normaal, mannen raar?
Jody vindt in de woorden van Amerikaanse zangeres Madonna in What It Feels Like For A Girl een waarheid: ‘Het is normaal als een vrouw zich kleedt als man, maar als een man vrouwenkledij draagt, is het denigrerend.’ Van Geert zegt ook: ‘Wanneer in 1920 Chanel met een broek op de catwalk kwam, werd het relatief snel geaccepteerd. Bij een man, zeker een heteroman, die een rok draagt, wordt sneller de vraag gesteld “kan dat wel?”.’
Er wordt wel eens gezegd dat je pas echt kan spreken van een genderneutrale collectie wanneer er een rok of jurk aan te pas komt voor de man. Van Geert zegt dat de commerciële kant niet onderschat mag worden: ‘De mindset van mannen is nu nog anders, en daardoor is de afzetmarkt klein. Daar gelden nog altijd de wetten van de commerce: wat je in productie laat gaan, moet je ook kunnen verkopen. En daar wringt het schoentje nog wat als het gaat over jurken en rokken voor mannen.’
Harry Styles met jurk op cover Vogue
Billie Eilish met baggy clothes op de rode loper of Harry Styles in een jurk op de cover van Vogue, beiden tonen ze dat buiten de lijntjes kleuren cool kan zijn. Styles schittert in december als eerste man op de cover van Vogue. Waarom hij? Styles durft de grenzen opzoeken van kleding. Zo vertelde hij zelf in het blad dat vanaf het moment dat je hokjesdenken als ‘er zijn kleren voor mannen en kleren voor vrouwen’ weghaalt, er een wereld voor je opengaat.
Styles’ cover in Vogue bracht heel wat reacties los, waaronder ook enkele negatieve. Hij krijgt onder meer kritiek vanuit de Britse politieke conservatieve hoek. Ook Amerikaanse conservatieve auteur Candace Owens tweet: ‘Breng mannelijke mannen terug!’. Styles kreeg vanuit andere hoeken wel lof en ook Van Geert juicht het toe: ‘Het is voorbarig om te zeggen dat dit betekent dat wij binnen tien jaar allemaal in rokjes en kleedjes gaan rondlopen. Ik hoop wel dat de cover zorgt voor een vrije en meer open blik op de realiteit en op de wereld.’
There is no society that can survive without strong men. The East knows this. In the west, the steady feminization of our men at the same time that Marxism is being taught to our children is not a coincidence.
It is an outright attack.Bring back manly men. https://t.co/sY4IJF7VkK
— Candace Owens (@RealCandaceO) November 14, 2020
Doen kledingzaken mee?
Steeds meer kledingzaken passen zich aan en komen op de proppen met uniseks of genderneutrale collecties. De conceptstore van Adidas in Londen is helemaal gewijd aan genderneutrale kleding. Ook in België is er vooruitgang. Zo stak modeontwerpster Ann Demeulemeester in 2014 Ozark Henry in een rok. Ook merken als JBC, Hema en Zeeman komen op de proppen met kindercollecties die genderneutraal zijn.
Het integreren van genderneutrale kleding is iets waar Belgische kledingzaken aan werken, maar ook iets waar de Belg zelf volgens Van Geert goed aan meewerkt: ‘In België leeft het wel, dat merk je vooral aan de mindset, en dat is een belangrijke eerste stap. Veel mensen zijn overgeschakeld van ‘het is geen schande’ naar ‘het is nu zo’. Niemand ligt er nog van wakker en dat is een belangrijk punt dat we hebben bereikt.’
Tekst: Stien Schoofs, foto: Anna Shvets via Pexels