03/01/2021

Hoe het filmlandschap veranderde na de release van ‘Tenet’

Eerdere versoepelingen van de coronamaatregelen maakten het mogelijk dat de grote filmcomplexen en kleine stadsbioscopen in België hun deuren konden openen tijdens de zomer van 2020. Het filmaanbod bestond voornamelijk uit klassiekers, eerdere publiekstrekkers en Tenet, de nieuwe film van Christopher Nolan, die werd bekeken als de hopelijke redder van onze cinema.

In 2020 werden filmproducties stilgelegd, releasedatums uitgesteld en werden cinema’s de speelbal van het coronavirus en zijn bijhorende maatregelen. Het filmlandschap staat nog steeds zwaar onder vuur, maar werd na de heropening van de cinemazalen tijdens de zomer, overspoelt met hoop. De Amerikaanse filmstudio Warner Bros. kondigde na herhaaldelijk schuiven 26 augustus aan als officiële releasedatum van Tenet.

Acteur John David Washington, protagonist in het verhaal, moet de wereld zien te redden met hulp van het woord ‘Tenet’. Hij betreedt een wereld van internationale spionage waarin hij zich buiten waarneembare tijd moet begeven om een mysterie op te lossen. Neen het gaat niet over tijdreizen, het gaat om tijdsomkeringen. ‘Probeer het niet te begrijpen. Voel het.’ Geeft de film je mee.

De redding van de cinema?

De nieuwe actiethriller van Engels-Amerikaanse regisseur Christopher Nolan, regisseur van onder meer Inception en de Batman-trilogie, had heel wat te bewijzen. Het was de eerste nieuwe blockbuster die uitkwam midden in een pandemietijd.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door TENET (@tenetfilm)

Jan-Willem Van Eemeren, één van de uitbaters van cinema Cartoons in Antwerpen, vertelt over deze periode. ‘Na de heropening van de cinemazalen was het wachten op een film waarvan je wist dat deze het publiek zou aanspreken. Zo’n film was er al twee maanden niet meer geweest, tot Tenet ging uitkomen. De cinema was op dat moment weggedeemsterd, maar de komst van Tenet kon de cinema weer hoger op de agenda zetten bij mensen.’

Christopher Nolan leverde met Tenet de juiste film op het juiste moment. De regels van de maximumcapaciteit in de cinemazalen werd voor het eerst op de proef gesteld. Nolan stelde zich als enige filmmaker op als redder van de cinema ervaring, maar was dit ook zo? ‘Ik denk dat geen enkele film de last op zijn schouders kan dragen om de film te zijn die de cinema gaat redden. Dat is een verhaal dat je niet kan waarmaken, zelfs al is het de beste film van de afgelopen tien jaar. Het ging dus sowieso voor mensen een teleurstelling zijn of een soort anticlimax’, legt Van Eemeren uit. ‘Christopher Nolan is een exceptionele filmmaker. De film heeft momenten dat je mond doet openvallen, dus in dat opzicht is de film zeker een succes, maar de film heeft nog meer proberen te zijn dan dat. Dat is niet goed voor de film.’

De plaats van cinema binnen de streaming-oorlog

Het uitbrengen van een blockbuster in tijden van een pandemie is een risico. Niemand wil zijn film met een budget van miljoenen opofferen aan halflege zalen. Die kosten kan je nooit recupereren. Jan-Willem Van Eemeren denkt dat het uitbrengen van Tenet voor de filmstudio’s een bevestiging was dat het zeker nog niet het juiste moment is om films uit te brengen.

Zo nam Warner Bros. de beslissing om alle films die ze volgend jaar uitbrengen in Amerika tegelijk in de cinema en op de streamingsdienst HBO Max aan te bieden. ‘Cinema’s zijn hierin de speelbal, want je zit met content die gewoon wordt weggenomen. Toch denk ik dat de cinema een belangrijk ankerpunt blijft. Zowel financieel, want geen enkele opbrengst komt ook maar in de buurt van een wereldwijd openingsweekend in de cinema’s. Maar ook puur om een soort van gewicht te geven aan de release van een film. Het is belangrijk in deze gefragmenteerde tijden dat een film het gespreksonderwerp van een bepaalde periode is.’’, aldus Van Eemeren.

Toekomstperspectief

De toekomst van de cinema is onstabiel. ‘Het fijne van een filmervaring is dat je met onbekende mensen in een volle zaal zit en samen van een film geniet. Dat mag nu allemaal niet. Er is een fysieke barrière, maar eens dat deze wegvalt, geloof ik echt dat er een super compensatie komt voor de cinema. Mensen gaan hun patroon van in de zetel hangen en eender welke film of serie bingewatchen willen doorbreken.’, aldus Van Eemeren.

Tekst: Mauranne Robyn, foto: © Melinda Sue Gordon