04/01/2021

Recensie: Dungeons and Daddies een podcast tegen de quarantaine eenzaamheid

Gooi vier komische experts bij elkaar, geef ze een dobbelsteen, een microfoon en een platform. Het resultaat? Een belachelijk chaotische, maar humoristische podcast.

Dungeons and Daddies is een podcast waar vier vrienden zich wagen aan een spel Dungeons and Dragons. D&D is een fantasierijk rollenspel met een middeleeuws thema dat in de jaren 70 werd uitgevonden door de twee Amerikanen Gary Gygax en Dave Arneson.

Een podcast waar men samen een spel D&D speelt is niets nieuw, het is zelfs een genre op Spotify. Dungeons and Daddies onderscheidt zich door hun concept in een ander verhaal te gieten, de acteurs spelen namelijk elk een vader. Beth May een schrijfster en actrice speelt Ron Stampler een emotioneel afstandelijke stiefvader. Anthony Burch is de DM dat wil zeggen dat hij het spel begeleidt en de verhaallijn bepaalt. Matt Arnold een regisseur speelt Darryl Wilson een voetbal vader. Will Campos een filmschrijver speelt Henry Oak een veganistische hippie vader. Freddie Wong een youtuber speelt Glenn Close een Rock and Roll vader. Samen in de Honda Audacity van Daryl gaan ze opzoek naar hun kinderen die verdwenen toen ze naar de “vergeten rijken” werden getransporteerd.

Er zijn momenteel 48 afleveringen van ongeveer één uur, iedere aflevering heeft verschillende onderwerpen en karakters. Het wordt aangeraden om de podcast bij aflevering één te beginnen om mee te zijn met het verhaal. Podcasts zijn enorm gestegen in populariteit, het is een heel intieme vorm van content. Er zitten namelijk mensen met elkaar te praten in jouw oor. Het geeft voor velen een gevoel van bijhoren. Het gekibbel van deze vier vrienden is niet enkel grappig, maar kan een remedie zijn voor eenzaamheid. In periodes van isolatie zoals een quarantaine, kan dit heel nodig zijn. Na uren en uren luisteren krijg je het gevoel van bij deze groep te horen. De makers zijn experts in het schrijven en het creëren van content, dit merk je aan de goede editing en komische timing.

Toch kan je het niet vergelijken met een kwaliteitsreportage of documentaire, Dungeons and Daddies is luchtig en een beetje warrig. Doordat de cast zichzelf amuseert en er veel mogelijkheid is tot improvisatie. Zo hebben ze een regel dat wanneer iemand een pun maakt, de rest damage punten krijgt. Een leuk voorbeeld hiervan is wanneer er gesproken wordt over stenen. Dan zou Daryl ‘you rock’ schreeuwen en moet de rest zo snel mogelijk ook een pun verzinnen, anders lopen ze ‘schade’ op.

Waar deze podcast in uitblinkt is de sterke persoonlijke band die je ermee vormt als luisteraar. Niet veel entertainment of content kan dit.

Tekst en beeld: Margo Devillé