04/06/2021

Et0H Beverages: vier spirit drinks van vier studenten gericht op lokale fruitteelt

Je eigen drank op de markt zetten als student, het klinkt inderdaad wel leuk, maar is het ook zo simpel? Wout Reekmans, Amber Claes, Dylan Verschoren en Elvira Beyens kwamen op het idee hun eigen fruitige ‘spirit drink’ te maken. Het idee is ontstaan in hun opleiding Advanced Business Management aan de hogeschool UCLL waarvoor ze een eindopdracht moeten maken.

‘We besloten al heel snel om onze eigen drank te maken, liefst iets fruitigs, maar ook niet de zoveelste appeljenever’, zegt Wout. ‘We hebben dan samengezeten met een hele reeks lokale fruittelers. Enerzijds omdat zij ons verder op weg konden helpen, maar vooral omdat wij hun lokale producten ook echt in de verf willen zetten.’ Met de aandacht op fruitteelt van bij ons ontstond Et0H Beverages, een ‘spirit drink’ met vier fruitige dames op de voorgrond. ‘We hebben besloten om op elk van onze drankjes een dame af te beelden die het karakter van de drank reflecteert, zo is Madam Cherry veel wilder en ongetemder dan de adellijke Duchess Fran.’ Het doel hiervan was om de vier verschillende dranken met elkaar te verbinden en de flessen er toch ook esthetisch te laten uit zien.

‘De marketing van onze drank was natuurlijk ook een belangrijk aspect’ zegt Elvira. ‘Wij investeerden zelf, samen met wat hulp van onze ouders, in dit project. Dus je hoopt natuurlijk ook ooit dat geld terug te zien.’ Ondertussen zijn ze er ook al in geslaagd hun spirit drink in tal van drankenhandels binnen te krijgen, maar ook een atelier in Leuven kocht een aandeel van hun flessen op als een relatiegeschenk aan tal van horecazaken. ‘Zo zijn we dus ook in de horeca terecht geraakt, en eenmaal toen de bal aan het rollen was konden we van onze eerste batch direct onze tweede maken.’

Volgend jaar studeren de vier studenten af in hun richting, dus de toekomt is nog vrij onzeker volgens Wout. ‘Wij gaan hierna allemaal onze eigen richting uit, sommigen gaan verder studeren, ik bijvoorbeeld ga beginnen werken. Het idee is om het concept door te verkopen, want wij zelf hebben niet meer de tijd om volgend jaar het project te blijven ondersteunen. Tot die tijd blijven we wel zeker nog doorgaan.’

 

Tekst: Elias Gijbels, foto: © Et0H Beverages