22/10/2021

RECENSIE – Squid Game, te goed om niet te kijken

Je hebt er ongetwijfeld al over gehoord. Heel de wereld is in de ban van de nieuwe Netflixserie Squid Game. De Zuid-Koreaanse reeks stond in maar liefst 83 landen op nummer één en wordt mogelijk de grootste Netflix-hit ooit. Honderden mensen met geldproblemen spelen samen kinderspelletjes zoals touwtrekken en knikkeren. De winnaar wint bakken geld maar wie verliest wordt vermoord, zo simpel is het. Een beetje zoals Hunger Games, maar dan beter.

Toen ik de korte inhoud las, werd ik meteen nieuwsgierig. Maar na het eerste kwartier dacht ik ‘is dit het?’. Ik moest wennen aan de taal en raakte snel afgeleid. Dat veranderde meteen tijdens de tweede helft van de aflevering. Mijn mond viel open en mijn ogen vielen er bijna uit, letterlijk. Eén ding werd meteen duidelijk: deze serie is niet voor gevoelige kijkers.

Meesterwerk

De acteerprestaties zijn gewoonweg fantastisch. Ik werd volledig meegetrokken in het verhaal. Een oude man met een hersentumor, een vluchteling uit Pakistan, een zakenman, allemaal hebben ze één ding gemeen: schulden. Ze worden neergezet als mislukkingen, maar hoe verder de serie gaat, hoe meer medelijden je krijgt . De combinatie van acteurs, verhaallijn, decor en montage is een meesterwerk.

Levenswijsheid

Hoewel de serie ronduit onmenselijk, wreed en ongelooflijk spannend is, komen er ook een heleboel emotionele en mooie scènes aan bod. Af en toe moest ik zelfs een traantje wegpinken. Naast al die gruwel, geeft de maker van de serie ook een mooie levenswijsheid mee. ‘Weet je wat iemand zonder geld gemeen heeft met iemand met te veel geld? Het leven is niet leuk voor ze. Als je te veel geld hebt, kun je kopen, eten en drinken wat je wil. Maar alles wordt uiteindelijk saai.’ Een uitspraak die ik niet snel zal vergeten.

Voorspelbaar?

Na het laatste kinderspel was ik teleurgesteld. Ik had al vanaf aflevering één een vermoeden wie de winnaar van het spel zou worden. ‘Weeral een voorspelbaar einde’, dacht ik, zoals altijd. Maar niks was minder waar. Tijdens de tweede helft van de allerlaatste aflevering werd ik weer compleet overdonderd. Squid Game blijft verrassen, net zoals in aflevering één. Ik kijk alvast uit naar het tweede seizoen.

Tekst: Helena Van Lierop, eindredactie: Dewy De Leeneer
Afbeelding: © Budiey