06/10/2021

Cursus leert horecapersoneel reageren op ongepast gedrag tussen klanten

Weet jij als jobstudent niet wat je moet doen wanneer klanten beginnen vechten? Daar bedacht de stad Gent een oplossing voor. Vorige week leerde het personeel van kunstencentrum Vooruit hoe ze moeten reageren op ongepast gedrag tussen bezoekers. De omstaandertrainingen zouden binnenkort naast horeca, ook in scholen, jeugdbewegingen en sportclubs georganiseerd worden. Enkele jobstudenten in de horeca reageren. 

Laurien Buelens (21) werkt bij de organisatie J&M Catering waarvoor ze regelmatig opdient op verschillende events. Daarnaast bedient ze ook in een strandbar. ‘Als ik ongepast gedrag zou opmerken, zou ik zelf heel terughoudend reageren’, legt ze uit. 

‘Ik weet niet hoe ik zou moeten reageren wanneer klanten zich ongepast gedragen tegenover elkaar’

‘Omdat ik niet weet hoe ik zou moeten handelen, zou ik mijn baas aanspreken om te vragen wat ik moet doen.’ Daarom denkt Laurien dat de omstaandertrainingen heel handig zijn, en zeker voor jonge starters. ‘Zo durven mensen meer en kunnen ze het heft in eigen handen nemen omdat ze dan weten hoe ze het moeten aanpakken. Mochten ze op mijn job zo’n training aanbieden, zou ik het dus met alle plezier doen’. 

Wout De Smedt (21) staat af en toe achter de bar bij Starsky Club in Londerzeel. 

‘Het is niet de taak van horecapersoneel om mensen op hun gedrag te wijzen; daarvoor is er security’

Omdat er op zijn job security aanwezig is om de veiligheid in de club te bewaren, vindt Wout het niet zijn taak om te reageren op het gedrag van klanten. “Als ik ongepast gedrag zie, ga ik zelf niet reageren, want daarvoor is er security aanwezig. Ik denk dat de trainingen niets gaan uitmaken; enkel als klanten het personeel aanvallen denk ik dat het nuttig is om te weten hoe je kan reageren” 

Lies Lambinet (19) is als student bijna vijf jaar actief in de horeca en werkt nu in het Mechelse café KUUB. “Dronken klanten die tegen elkaar roepen komt gelukkig vaker voor dan gevechten of ongewenste intimiteiten”, begint ze. “Meestal duurt het maar even. In zo’n situatie wacht ik eerst af om te zien of het escaleert en/of de ruzie andere klanten of personeel stoort. Gelukkig is dat bij mij nog niet gebeurd”, aldus Lies. 

“Correct leren reageren op ongepast gedrag is altijd een plus!”

Als terughoudende persoon vindt ze de omstaandertrainingen een goed initiatief. “Het zou me kunnen helpen om assertiever te worden; correct leren reageren op ongepast gedrag is altijd een plus!”, zegt ze. “Alleen weet ik niet of de opleiding succes zal hebben”, sluit ze af.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door 21bis (@weare21bis)

Tekst: Marte Everaerts
Eindredacteur: Eline September

Foto: © Marte Everaerts