14/11/2021

RECENSIE – Bingeluisteren naar Bob de podcast

Bob is een podcast van NPO Radio 1 waarin drie journalisten op zoek gaan naar Bob, de jeugdliefde van Elisa, een 84- jarige dementerende vrouw. De podcast sleept je mee in het ontroerende verhaal en laat je niet meer los. Vinden zij bewijs dat Bob ooit heeft bestaan of is het allemaal verzonnen?

Mirke, Nele en Siona zijn drie journalisten die op zoek gaan naar de jeugdliefde van Elisa. Elisa beweert dat ze op haar vijftiende samen was met Bob, de buurjongen. Ze raakte zwanger van hem en haar papa stuurde haar naar een klooster om de zwangerschap te verbergen en het kindje af te staan. Niemand uit Elisa’s familie kan dit verhaal bevestigen en daarom gaan Mirke, Nele en Siona op zoek naar de waarheid. Het verhaal toont de kwetsbare Elisa en haar verwarde dochters. Hebben zij nog een broer of zus? Hoe heeft hun moeder met dit geheim kunnen leven? Waarom vertelt ze niets meer over hun papa en wel over Bob?

Afwisselende montage

De zoektocht naar Bob wordt afgewisseld met emotionele gesprekken tussen de dochters, een ontroerende getuigenis van een vrouw met een gelijkaardig verhaal.  Verder laten de journalisten ook neurologen aan het woord over dementie. De zesdelige reeks blijft je boeien en brengt allerlei onverwachte emoties naar boven, van vreugde en spanning tot verdriet. Je voelt de motivatie van de journalisten door je oortjes heen en ze slepen  je volledig mee in de zoektocht. Het is erg mooi om te horen hoe de drie vrouwen een band creëren met Elisa en er alles aan doen om de waarheid te achterhalen. Ze brengen het verhaal voorzichtig en gaan respectvol om met iedereen die meewerkt aan de zoektocht.

Herkenbare verhalen

Verder is de podcast erg herkenbaar. De relatie tussen ouders en kinderen, de familieverhalen, de vreselijke ziekte; zijn allemaal zaken waar iedereen op één of andere manier ervaring mee heeft. Meestal worden deze verhalen verteld in fictie maar het voelt ineens helemaal anders wanneer het realiteit is. Bob is een podcast die je meesleept en nieuwsgierig houdt tot het einde, een échte aanrader.

Tekst: Eline De Vreese, eindredactie: Hanne Van Oeckel