George Driver, beautyjournaliste bij ELLE UK: ‘Het juiste serum kan een leven veranderen’
21bis-redacteurs Dewy De Leeneer en Helena Van Lierop spraken met George Driver, acting beauty director en digital beauty editor bij bekend modemagazine ELLE UK.
Wat heb je op school gestudeerd?
‘Ik heb comparative literature gestudeerd, dat is Engelse literatuur maar dan gecombineerd met teksten van over heel de wereld. Hierna heb ik een jaar in een koffiebar gewerkt omdat ik mijn hersenen wat rust wou geven en wou sparen. Ik schreef me in voor een postdoctoraal certificaat in Fashion and Lifestyle Journalism aan London College of Fashion. Ik wou die ervaring opdoen, dat waren mijn eerste stappen in de wereld van de journalistiek. Dat was een cursus van acht maanden. Er was ook een masterversie die langer duurde, maar daar had ik het geld niet voor. De opleiding heeft mij veel bijgeleerd. De docenten waren freelance journalisten die voor bekende magazines als i-D en Grazia werkten. Het was echt geweldig om die wereld te ontdekken.’
‘Ik wilde in eerste instantie food journalist worden, maar toen ik aan de cursus begon mocht ik zelf kiezen waarover ik schreef. Vreemd genoeg kreeg ik niet de drang om de culinaire wereld op deze manier te ontdekken. Ik hield meer van schrijven over mensen en culturen. Al snel werd mijn droom het schrijven voor een magazine.’
Wat is jouw rol bij ELLE UK?
‘Ik werk nu al bijna vijf jaar als beautyjournalist voor ELLE en sinds maart dit jaar ben ik ook acting beauty director. Dit betekent dat ik inval voor onze print beauty director die net bevallen is. Als zij terugkomt, ga ik terug naar mijn normale rol en dat is digital beauty editor. Nu werk ik dus zowel voor de website als het magazine. Stiekem hoop ik in de toekomst digital beauty director te worden.’
Hoe kwam je daar terecht?
‘Na mijn studies begon ik meteen rond te bellen voor stages. Ik kreeg de kans stage te lopen bij Glamour, Instyle en ook nog een klein tijdschrift dat Luxual heet, waarvan ik niet zeker weet of het nog bestaat. Het is de meest Devil wears Prada plek waar ik ooit heb gewerkt. Ze hadden zelfs een only heels beleid. Ik kreeg soms te horen van mijn baas dat ik een betere (lees duurdere) outfit moest dragen. Ik had hier geen budget voor, maar dat was daar geen excuus. Daar werken deed me beseffen dat je de kleine taken niet mag onderschatten en dat je altijd dankbaar moet blijven.’
‘Het is de meest Devil wears Prada plek waar ik ooit heb gewerkt’
‘Na mijn stage boden ze mij een job aan. Het was niet mijn droomjob, maar ik heb er wel veel geleerd. Ik werd redactieassistent, maar het team was zo klein dat alle verantwoordelijkheid op mijn schouders terecht kwamen. Ik werd de rechterhand van de hoofdredacteur, hielp met het schrijven van pagina’s, organiseerde fotoshoots, pakte alle kleding in, ik moest zelfs de tijdschriften naar de post brengen. Ik deed echt alles, zelfs de koffie en de lunch regelen. Ik had teveel verantwoordelijkheid voor één persoon. Dit heb ik zes maanden volgehouden. Het was een erg stressvolle periode. Kort daarna kreeg ik een aanbod om twee weken voor Instyle te werken. Ook al was het maar kort, ik wist dat die zin op mijn CV sterker zou zijn dan wat dan ook. Ik greep deze kans met beide handen.’
‘Na een tijdje als web editor voor Instyle te werken, kwam er een vacature bij ELLE vrij. Het magazine startte een apart team voor de website, het was dus een job dat nog niemand daar had gedaan. Ik had hier natuurlijk al ervaring mee. Ik wou deze job echt krijgen. Zo kwam ik in 2017 bij ELLE UK terecht.’
Er wordt gezegd dat je niet rijk wordt in de journalistiek. Kan jij dit beamen?
‘Toen ik begon bij Luxual had ik een aanzienlijk hoog salaris, maar ik bevond mij in een positie waarin het voor mij belangrijker was om de juiste ervaring op te doen dan om goed betaald te krijgen. Ik was toen 23 en woonde nog bij mijn ouders, dus ik had nog geen geldzorgen. Toen ik de baan bij Instyle aannam, was mijn loon onvoorstelbaar laag. Maar liefst 800 euro per maand minder dan op mijn vorige job. Bij ELLE verdien ik nu opnieuw wat meer, maar daar heb ik hard voor moeten werken. Magazines hebben geen groot budget. Je moet dus waarde hechten aan je werk en het graag doen om het te kunnen volhouden.’
‘Je moet waarde hechten aan je werk en het graag doen om het te kunnen volhouden’
Hoe ziet een dag in je leven eruit?
‘Ik begin om acht uur met werken op kantoor. De printafdeling begint pas rond negen à tien uur. Wij beginnen zo vroeg, omdat we al het nieuws al eerste willen meekrijgen. Ik scroll door een hele lijst van websites en sociale media om nieuws te zoeken dat de moeite waard is om over te schrijven. Beter een beperkt aantal stuks die de moeite waard zijn, dan veel artikels die niemand leest. Kwaliteit boven kwantiteit. Daarna maak ik een to-dolijst voor de dag: foto’s zoeken, langere stukken schrijven, toezicht houden op assistenten maar ook pagina’s schrijven voor het printmagazine of evenementen en vergaderingen bijwonen.’
‘Het is leuk om zowel voor print als digitaal te werken. De website wordt dagelijks geüpdatet, terwijl het magazine maar een keer per maand in de winkel ligt. Soms heb je een dag waarop je aan tien verschillende dingen werkt die allemaal verschillende delen van je brein nodig hebben. Ik kan een Google Analytics-rapport maken op hetzelfde moment dat ik een beauty shoot organiseer. Het is geweldig, het is afwisselend, maar soms kan ik niet begrijpen dat ik in beide stemmingen tegelijk kan zijn.’
‘Beter een beperkt aantal stuks die de moeite waard zijn, dan veel artikels die niemand leest’
‘Wat vaak onderschat wordt, is de sociale energie die deze branche vergt. Ik ga uit eten of op persreis met mensen die ik niet ken, soms wel drie keer per week. Als je niet zo sociaal bent, is dat een grote uitdaging. Vooral als je kinderen of een gezin hebt valt dit moeilijk te combineren.’
Je hebt ook een instagram account over interieur. Kun je ons daar meer over vertellen?
‘Ik kocht samen met mijn vriend een appartement vlak voor de eerste lockdown. Ik ben het interieur account begonnen omdat ik het gevoel had dat ik veel van mijn flat en decoratie op mijn persoonlijk account postte. Op mijn persoonlijk account post ik vooral mijn beauty werk. Heel wat mensen vonden de posts over interieur wel leuk dus besloot ik om hiervoor een apart account aan te maken. Het was een leuke afleiding. Het voelde heel proactief en creatief aan in een tijd dat we letterlijk niets te doen hadden. Het is iets waar ik echt van hou. Ik vind interieur zo interessant en ben er graag mee bezig.’
Dit bericht op Instagram bekijken
Als je kon kiezen: zou je liever een interieur-, mode- of beautyjournaliste zijn?
‘Ongetwijfeld beautyjournaliste. Ik heb niet voldoende ervaring of kennis over mode of interieur. Ik ben wel fan, maar ik ben absoluut geen expert. Beauty is hetgeen waar ik het beste in ben, ervaring in heb en waar ik me zelfzeker in voel. Het juiste serum kan een leven veranderen. (lacht)’
‘Wanneer ik ouder ben zou het leuk zijn om iets te doen dat een beetje meer impact heeft op de wereld dan beautyjournalistiek’
Is dit je droomjob?
‘Dat is een lastige. Ik vind het geweldig en het is op dit moment mijn droombaan, maar ik weet dat de industrie erg aan het veranderen is. Ik ben ruimdenkend over mijn toekomst. Hoe graag ik dit werk ook voor altijd zou willen doen, ik denk niet dat het voor altijd zal blijven bestaan. Wanneer ik ouder ben zou het leuk zijn om iets te doen dat een beetje meer impact heeft op de wereld dan beautyjournalistiek. Maar dat is misschien gewoon mijn schuldgevoel omdat ik zoveel lippenstiften heb.’
Heb je het gevoel dat je er als beautyjournalist altijd goed uit moet zien?
‘Dat is een moeilijke vraag. Ik hou van mode en ik hou ervan om make-up te gebruiken om er een anders uit te zien dan al de rest. Ik experimenteer graag met verschillende dingen, make-up is niet permanent. Het voelt minder serieus dan mode, daar is er een constante druk om de juiste outfit te dragen. Met schoonheidsproducten kan je beslissen of rode lippenstift geschikt is voor jou die dag of je liever gaat voor een zachte gloss. Je denkt dat je aan een bepaalde verwachting moet voldoen als je bij ELLE werkt, maar dat is helemaal niet zo. Iedereen in het ELLE team kleedt zich totaal anders, en dat is geweldig. Je kan honderd procent jezelf zijn.’
Tot slot, heb je nog enkele tips voor toekomstige lifestylejournalisten?
‘Mail en bel naar zoveel mogelijk magazines. Een nee heb je, een ja kan je krijgen. Het wordt iemands job dus het kan net zo goed jouwe worden. Probeer altijd een goede eerste indruk te maken en maak optimaal gebruik van iedereen die je ontmoet tijdens je werk. Connecties en netwerk zijn echt belangrijk. Wees ruimdenkend, flexibel en werk hard. En zorg voor een fatsoenlijk CV. Niet meer dan één pagina. Mijn CV heeft niet meer dan één pagina dus jouw CV mag dat zeker niet hebben.’ (lacht)
Tekst: Dewy De Leeneer en Helena Van Lierop
Afbeelding: © George Driver