04/01/2022

Alejandro Moreno zet zijn eerste stappen in de filmwereld: ‘Je moet een signature move hebben’

Alejandro Moreno (20) komt uit Vilvoorde en staat aan de startblokken voor een carrière als acteur. Van jongs af aan toonde hij interesse in films. Hij maakte de keuze om zich in te schrijven bij een theaterschool en later naar een academie van Adil El Arbi en Bilall Fallah te gaan. Op die manier zette hij zijn eerste stappen in de filmwereld.

In de theaterschool leerde hij over expressie en bewegingen. ‘Mensen denken vaak dat het enkel je tekst kennen en praten is, maar er zit zo veel meer achter’, legt Alejandro uit. ‘Het is heel technisch, je moet alle details kennen’. Zijn passie groeide en hij wist van de eerste dag dat hij goed zat.

De academie van Adil en Bilal

Al snel wou hij verdergaan en besloot om verschillende audities te doen. Hij kwam via een vriend die acteur is terecht bij de ‘Wajow Talent Factory’, een academie opgericht door Adil El Arbi en Bilall Fallah. ‘Daar leerde ik onder begeleiding van gekende regisseurs en acteurs en door verschillende workshops over acteren en wat er zich afspeelt achter de camera.’ Zo kon hij beginnen werken aan projecten.

Hij werkte mee aan twee kortfilms: Norm en Swim. Die eerste is geregisseerd door Jansher Khan, waarmee hij samen het script en de scènes bepaalde. Norm gaat over een Brusselse filmacademiestudent die tegen de normen van zijn cultuur ingaat om zijn droom als regisseur na te jagen. ‘Swim’ gaat over vrienden die strijden voor het hart van hetzelfde meisje en over bedrog. Die kortfilms verschijnen op YouTube, Vimeo en op de Instagram-profielen van ‘Wajow Talent Factory’ en de kortfilms zelf. Norm is al verschenen, op Swim is het nog even wachten.

Alejandro poseert samen met zijn filmcollega’s © Peakvisuals

‘We hebben zo veel uren zitten filmen om een resultaat van 10 minuten te hebben.’

‘Achter een film zit veel werk, je moet buiten het acteren ook nog monteren, geluid regelen en zien dat je genoeg shots hebt’, zegt Alejandro. Zo moesten hij en zijn collega’s in het hele project veel werk steken en blijven proberen tot ze hadden wat ze wilden. Uiteindelijk zijn ze tevreden over de film. ‘We hebben zo veel uren zitten filmen om een resultaat van 10 minuten te hebben’, legt hij uit, ‘soms hadden we een hele dag nodig om één scène te krijgen’.

Obstakels op het pad

Als je wil groeien in de filmwereld komen er ook obstakels op je pad, dat merkt ook Alejandro op. Bij audities is het belangrijk om er met je hoofd bij te blijven.’ Als hij iets fouts heeft gedaan, dan moet hij het opnieuw proberen tot het goed is, of dit nu gaat over tekst kennen of de juiste positie aannemen. Ook bij de kortfilms moesten ze kijken of ze echt zeker waren dat ze een mooi resultaat hadden. ‘Als er één ding fout gaat, dan gaat alles fout’.

Corona zorgde voor aangepaste audities, zo moest hij ‘self-takes’ doen. Daarin moest hij zichzelf filmen met een ontvangen script en dat filmpje dan opsturen. ‘Bij een echte auditie zie je de mensen en kun je ze beter leren kennen, bij een self-take is het gewoon jezelf voorstellen en daar stopt het’. Ook timemanagement kan het lastig maken, de combinatie tussen studeren en acteren ziet Alejandro niet echt als obstakel voor hem. Er nog acteurs zijn die het combineren, maar het komt er wel bij.

‘Het belangrijk om te weten waar de focus op ligt, en jezelf volledig te geven. Als je niet goed mee volgt met wat je leert en niet in je talent investeert ga je jezelf niet kunnen ontwikkelen.’

Doorbreken in de filmwereld

Het moeilijkste is jezelf verkopen, je moet als het ware je eigen touch en ‘signature move’ hebben, iets wat jou als acteur definieert. ‘Stel je voor dat iedereen bij een auditie hetzelfde doet, met weinig emotie of speciaals, gaat de casting director het saai vinden.’ zegt Alejandro, ‘je hebt meer kans om de rol te krijgen als je je eigen ding doet’. Alejandro vindt het belangrijk om je eigen touch te hebben in het acteren en consistent te blijven om door te kunnen breken. ‘Je kan onmogelijk acteur worden in een dag, je moet doorzetten.’

‘Je hebt meer kans om de rol te krijgen als je je eigen ding doet’

Om goed te kunnen beginnen moet je jezelf tonen. Alejandro denkt dat je dat het best doet door klein te beginnen met behulp van foto’s of video’s van jezelf en je verhaal te brengen. ‘Zo heb je footage van jezelf, ook al heb je nog niet in een film gespeeld.’ Het is niet noodzakelijk naar een theaterschool gaan, het is belangrijk jezelf met passie te geven en te tonen waarom jij in de rol past.

Om door te breken in de filmwereld zijn er in België groeiende kansen, hoe meer projecten er komen, hoe meer kansen benut kunnen worden. Ook Alejandro ziet een positieve groei: ‘we zijn helaas niet zoals Amerika, waar de grootste films verschijnen, maar we beginnen in België steeds meer films te krijgen, er vallen mij allesinds meer op. Ik denk dat er een mooie toekomst te wachten staat voor de Belgische filmwereld.’ Hij ziet het binnen enkele jaren wel gebeuren dat er een groot project komt waar hij misschien zelfs aan kan meedoen. Als Belgische films meer aandacht krijgen in de toekomst zal hem dat niet verbazen.  ‘We hebben genoeg potentieel om nog mooie films te maken dankzij de getalenteerde regisseurs en acteurs die we al hebben.’

Alejandro Moreno met zijn collega’s bij de Wajow Talent Factory © Peakvisuals

Alejandro kijkt nog uit naar kansen en aankomende projecten. Zo heeft hij al verschillende audities gedaan, maar het blijft altijd wachten op antwoord. Elk project is een kans om jezelf te ontwikkelen en groeien als acteur.

‘De sleutel tot succes is om te blijven doorgaan en kansen te blijven benutten. Je zal altijd uit je comfortzone moeten gaan omdat elke rol anders is, maar je mag je droom nooit opgeven.’ Met deze woorden kijkt Alejandro hoopvol naar de toekomst.

Tekst: Jarne Thoelen
Foto: © Alejandro Moreno