19/12/2022

Belgische fotografe Charlotte Abramow belicht feminisme in surreële beelden: ‘Veel vrouwen maken hetzelfde mee’

In de Brusselse galerij Hangar kon je afgelopen maanden de eerste solotentoonstelling Volle Petrol van Charlotte Abramow bezoeken. De jonge fotografe kaart actuele vrouwenthema’s aan in surrealistische beelden. Je herkent haar stijl wellicht in haar kleurrijke portretten en videoclips van de Brusselse zangeres Angèle.

Tussen de vele galerijen in het Brusselse Baljuw staat ook Hangar. In deze fotogalerij kon je gedurende drie maanden het werk van Charlotte Abramow bekijken. De 29-jarige fotografe kaart met haar surrealistische beelden feministische onderwerpen aan. Deze werken tonen het imperfecte vrouwelijk naakt en zijn gelinkt aan de de actualiteit. Naast haar eigen creaties, werkte Abramov ook in opdracht van andere artiesten. Zo herkennen we Angèle met een pot spaghetti over zich heen gekieperd. 

‘Volle Petrol’ was de eerste solotentoonstelling van Abramow in België. Met deze titel wilde ze zich richten op het Belgische surrealisme en oproepen tot nadenken: ‘Volle Petrol roept een zekere urgentie op. Enerzijds zijn het tien jaren werk die voorbij vlogen, anderzijds blijven de thema’s nog steeds actueel. Volle Petrol geeft op een grappige manier een overzicht van de actualiteit’, aldus Abramow.

Op een luchtige manier slaagt Abramow maatschappelijke discussies aan te gaan. Zo toont het werk This is not consent kritiek op een Ierse verkrachtingszaak waarbij de dader onschuldig werd bevonden. Volgens zijn advocaat toonde de kledingkeuze van het minderjarige slachtoffer dat ze zich openstelde voor een romantische gelegenheid. Hij sprak daarbij de woorden: ‘You should see the way she was dressed. She was wearing a lace thong’ (vertaling: je zou moeten zien hoe ze zich kleedde. Ze droeg een kanten string). Deze uitspraak zorgde voor veel ophef en protesten. Ook Abramov reageert hierop met haar werk This is not consent (vertaling: dit is geen toestemming).

Naast maatschappelijke kwesties haalt Abramow inspiratie uit haar privéleven. ‘Uit discussies met vriendinnen merk ik op dat het zowel van maatschappelijk als politiek belang is dat ik onze onderwerpen vertaal in mijn foto’s. Veel vrouwen maken gelijkaardige situaties mee’, verklaart de jonge kunstenares.  

Hoewel haar persoonlijke projecten nog altijd het belangrijkst voor haar zijn, werkt Abramow ook graag in opdracht van andere artiesten, zoals Angèle voor haar videoclips van Balance ton quoi en Je veux tes yeux. ‘Zelfs bij een samenwerking probeer ik altijd mijn artistieke vrijheid te behouden. In het algemeen vertrouwen de meesten me wel.’ Maar een blijvende uitdaging is een overzichtelijke planning: ‘Samenwerken gaat gepaard met verplichtingen en je moet omgaan met elkaars verschil in stijlen, een goede dosis zelfdiscipline is noodzakelijk’, aldus de jonge fotografe.

‘Uiteindelijk heeft de stress plaatsgemaakt voor vreugde en positieve energie’

Aarzelend en gestresseerd opende Abramow in september de deuren van haar expo. Nu ze drie maanden later terugkijkt op de tentoonstelling is ze verrast door het succes en het grote aantal bezoekers: ‘Uiteindelijk heeft de stress plaatsgemaakt voor vreugde en positieve energie.’ Zo sluit Abramow haar avontuur in Brussel af en denkt ze na over nieuwe projecten. 

 

Foto’s over vagina’s, borsten en de menstruatie kon je drie maanden lang bekijken in de expo Volle Petrol waar Charlotte Abramow haar oeuvre tentoonstelde.

Tekst: Ilke Tobback en Stien Leys
Foto: Stien Leys