03/12/2022

RECENSIE – Ontroerend eerbetoon aan Chadwick Boseman in nieuwe ‘Black Panther: Wakanda Forever’

‘I am Queen of the most powerful nation in the world and my entire family is gone! Have I not given everything?’ Deze pakkende zin hoorden we moeder Ramonda een maand geleden zeggen in de eerste trailer van Black Panther: Wakanda Forever. Wat toen een meeslepende nieuwe Marvelfilm leek te worden, werd ook werkelijkheid.

Black Panther: Wakanda Forever is de nieuwste film van het Marvel Cinematic Universe (MCU) en de sequel van Black Panther, een superhelden die zich afspeelt in het fictieve land Wakanda. Na de eerste film hadden we hoge verwachtingen van het vervolg. Gaat Marvel verder met hun krachtige aanpak of stelt dit verhaal ons toch teleur?

Twee jaar geleden stierf Chadwick Boseman, de Amerikaanse acteur die superheld Black Panther speelde, aan darmkanker. Dit nieuws sloeg in als een bom, want Boseman hield zijn aandoening verborgen voor het publiek. De makers van Marvel moesten al hun plannen omgooien en de verhaallijn veranderen. Er gingen verschillende speculaties de ronde; zo dachten velen dat zus Shuri de nieuwe Black Panther zou worden of dat vorige vijand Killmonger zou terugkeren.

De dood van Koning T’Challa, de echte naam van Black Panther, stond dus centraal in de film. De intro stond helemaal in teken van Chadwick Boseman. Na de begrafenisceremonie volgde één grote stilte met een montage van beelden van Black Panther waarin zijn paarse kleur overheerste. Het was een moment dat ons bij de keel greep; de hele cinemazaal werd muisstil, alsof er een minuut stilte werd gehouden voor Boseman. Je kon er een speld horen vallen.

Na de ontroerende begrafenis gaat de film een jaar verder in de tijd, waarbij zus Shuri en moeder Ramonda proberen verder te gaan zonder T’Challa. Dit blijkt niet gemakkelijk te zijn en een extra vijand, genaamd Namor, maakt het nog moeiljker. Hij wil de hele wereld uitroeien, waar Shuri en Ramonda niet akkoord mee zijn. Ze moeten dus vechten tegen Namor en zijn leger om hun koninkrijk Wakanda én de wereld in stand te houden. Dit zorgt voor scènes, in water en op land, waarbij we op het puntje van onze stoel zaten. Zo viel het leger van Namor Wakanda binnen en verwoestten ze het hele land. Vele inwoners verdronken en werden vermoord, waardoor het even leek alsof Wakanda niet langer zou bestaan.

Black Panther: Wakanda Forever is duizend keer beter dan alle films en series van dit jaar in het MCU. De film zet een krachtig verhaal neer van rouw, vernieuwing en strijd. We zien hoe belangrijk familie is en wat de bewoners van Wakanda hier voor over hebben. Het verhaal combineert een ontroerend eerbetoon met spannende scènes en soms een klein vleugje humor, wat voor een perfecte balans zorgt, met aan het eind een emotioneel orgelpunt. De film loste al onze verwachtingen in: een combinatie van een afscheid van Boseman en nieuwe mogelijkheden voor een vervolg met een nieuwe Black Panther. Het was erg moeilijk om het droog te houden.

Tekst: Femke De Kerpel, eindredactie: Jens Roothoofd