23/03/2023

AI DJ van Spotify: een bedreiging voor radio of niet?

Muziekstreamingdienst Spotify test momenteel een nieuwe functie genaamd AI DJ in de Verenigde Staten en Canada. De functie biedt gepersonaliseerde muziek en geeft commentaar over het nummer en de artiesten, vergelijkbaar met wat een radio-dj zou doen. Maar wat denken radio stemmen en experten over deze nieuwe tool? 

Spotify wil met de nieuwe functie nog meer inzetten op personalisatie. Dit naast hun bekende gepersonaliseerde playlist zoals Discover Weekly en het jaarlijks terugkerende Wrapped. De nieuwe AI DJ maakt voor de gebruiker een luisterlijst aangevuld met commentaar over de nummers en artiesten. Kortom: Spotify gaat de concurrentie aan met radiostations. AI DJ is voorlopig echter enkel beschikbaar in de Verenigde Staten en Canada. Het is nog niet geweten wanneer het experiment ook in België uitrolt.

Spotify maakt voor het samenstellen van de playlists binnen AI DJ gebruik van artificiële intelligentie om algoritmen te ontwikkelen en vergelijken. Naast deze technologie gebruikt Spotify ook een dynamisch spraakplatform. Hiermee willen ze een vertrouwde stem creëren. De persoonlijke dj heeft ook een naam: Xavier ‘X’ Jernigan. Een oude bekende want ‘X’ werd al ingezet voor Spotify’s eerste en gepersonaliseerde ochtendshow ‘The Get Up’.

AI DJ van Spotify doet dus eigenlijk hetzelfde als een radiozender. Zien radiostemmen deze nieuwste functionaliteit als een bedreiging, concurrent of zijn ze niet bang voor de komst van AI DJ?

Een muziekredacteur, Q-DJ en AI-expert geven hun mening

Wouter Van Den Breen, muziekredacteur bij MNM, denkt dat AI DJ geen directe bedreiging is voor de toekomst van de radio. Naast muziek betekent radio ook gezelschap, emotie, entertainment, verrassing, actualiteit en verbondenheid. ‘Als je naar de radio luistert, hoor je verhalen van mensen die je persoonlijk kunnen raken, krijg je nieuws van ver en dichtbij heet van de naald, kan je meespelen met leuke wedstrijden en spelletjes, kan je interactie aangaan met de dj en andere luisteraars.’ Dat zijn zaken die een AI-robotstem niet meteen kan, denkt Wouter.

‘Belgen zijn gewoontedieren, radio is voor verschillende mensen een vaste waarde doorheen de dag.’ – Wouter Van Den Breen (MNM)

Volgens Wouter Van Den Breen mag je ook niet onderschatten dat Belgen gewoontedieren zijn en dat radio voor verschillende mensen een vaste waarde is doorheen de dag. Zelfs met de concurrentie van streamingdiensten als Spotify. ‘Radio is aanwezig van ’s ochtends aan de ontbijttafel tot ‘s avonds in de auto onderweg.’

Op muzikaal vlak is Spotify wel een concurrentie, vindt Van Den Breen. Dit door hun persoonlijk aangepaste afspeellijsten op basis van de luistergewoonten van gebruikers. Alleen zijn luisteraars niet altijd op zoek naar nieuwe muziek. Zij willen ook gewoon een leuke soundtrack die past bij wat ze op dat moment doen en wat er speelt in de wereld. Daarbij komt dat radio uniek is vanwege de vertrouwde menselijke stem die inspeelt op deze behoeften. Deze behoefte kan de AI DJ van Spotify niet vervullen. Daarom zal radio volgens Wouter Van Den Breen niet meteen verdwijnen naast Spotify.

‘Het blijft alleen iets voor betalende klanten, terwijl radio altijd gratis blijft’ – Jana De Wilde (Qmusic)

Jana De Wilde, radio-dj bij Qmusic, denkt ook dat AI DJ geen bedreiging is voor haar werkgever. ‘Het is wel een leuke gimmick, al zal er slechts een zeer select publiek gebruik van maken. Ik ben niet overtuigd of het de grote massa gaat kunnen bereiken, omdat het wel heel niche is.’ Het enige voordeel vindt ze de personalisatie van de muziek. Maar dat is volgens haar nu ook al mogelijk zonder de dj-stem. ‘Het blijft natuurlijk ook alleen iets voor betalende klanten, terwijl radio altijd gratis blijft.’

‘Het kan pas een competitie met de radio worden wanneer het gaat om een mix van muziek en nieuws.’ – Ronald Hermans 

Expert Ronald Hermans, die momenteel bezig is met AI en de toekomst daarvan geeft ook zijn mening over het nieuwste kindje van Spotify: ‘Ik denk niet dat er één toekomst is met AI, maar eerder meerdere mogelijke toekomsten waarop we ons moeten voorbereiden en waarop we moeten leren reageren.’

Hermans denkt dat het pas een competitie met radio kan worden wanneer het gaat om een mix van muziek en nieuws. Maar als het alleen om muziek gaat, ziet hij het niet als een bedreiging. ‘Wat ik persoonlijk haat aan bepaalde radiozenders, is dat er veel gepraat en gezever is tussendoor.’

‘Als ik naar Spotify luister, doe ik dat juist om niet gestoord te worden door allerlei gepraat en aankondigingen.’ – Ronald Hermans

Dat laatste is volgens Ronald Hermans hetgeen waar Spotify kan op inspelen, door een meer persoonlijke ervaring aan te bieden. Al heeft hij wel bedenkingen over de nieuwe AI DJ functie, ‘Als ik naar Spotify luister, doe ik dat juist om niet gestoord te worden door allerlei gepraat en aankondigingen. Als ik een nummer goed vind, ga ik wel even kijken wat er nu speelt,’ besluit Ronald Hermans.




Tekst: Amelie Van Bogaert
Foto: © Julie De Voght