24/03/2023

IN BEELD – Op Europese verplaatsing met KAA Gent

Voetbalploeg KAA Gent doet nog steeds mee in de Uefa Conference League, een Europees tornooi bestaande uit ploegen vanuit heel Europa. Na een gelijkspel tegen Istanbul Başakşehir in de heenmatch van de 16e finales, trok KAA Gent voor de terugwedstrijd naar de Turkse grootstad. 21bis-reporter, Wout, is sinds jaar en dag trouwe fan van de Gentse voetbalploeg en reisde mee. Een beeldreportage:

Beginnen doen we bij het begin: dinsdag 14 maart. Na het doorlopen van alle formaliteiten bevind ik me op het vliegtuig naar Istanbul, het voormalige Constantinopel, gelegen in het noordwesten van Turkije. Op mijn vlucht bevinden zich al zo’n dertigtal aanhangers van KAA Gent. Na een vlucht van ongeveer drie uur zie ik uit vanuit het vliegtuig de kust van de stad en dan was het tijd voor de landing.

Eens we geland waren, namen we een busje met wat supporters richting ons hotel, op zo’n 40 minuten van het stadion in het westen van Istanbul. Met het busje staken we ook de Bosporus, een van ’s werelds belangrijkste zeevaartroutes, over.

Aangezien het in Turkije twee uur later is dan in België, besloten we na aankomst in het hotel nog snel iets te eten, alvorens we onder de wol kropen. Maar voor ik het wist, ging mijn wekker af en was het d-day, de dag van de wedstrijd tegen Başakşehir. Omdat we nog een hele dag te vullen hadden, besloot ik om even de toerist uit te hangen. In het toeristische centrum van Istanbul bezochten we de Hagia Sofia en de Blauwe Moskee, twee grote trekpleisters van de Turkse grootstad. Ook tijdens mijn bezoek aan het centrum liep ik Gent-supporters tegen het lijf.

Verder bezocht ik de Grote Bazaar, een van de grootste overdekte markten ter wereld. Wederom kwam ik fans van de Gentse voetbalclub tegen. “We zien het helemaal zitten, we kijken enorm uit naar de match. Na de wedstrijd van vorige week – het 1-1 gelijkspel – kunnen we hier zeker een resultaat behalen”, aldus Stijn.

Are you from Ghent?”, vroeg een van de verkopers in de Bazaar. Ik knikte en hij zei me dat hij ook voor ons supporterde. De man probeerde ons nadien wel zijn winkel in te lokken, dus hem geloven deed ik niet, maar het was wel een sympathiek gebaar.

Enkele uren en vele kilometers later was het zover: tijd voor de confrontatie met Başakşehir. We hingen onze vlag al op in het hotel, waar er zo’n dertigtal supporters verzamelden om de bus te nemen naar het Başakşehir Fatih Terim-stadion.

Ook het hotel was zo vriendelijk om ons te herinneren aan de match.

Klokslag zes uur was het tijd om te vertrekken. De drukbezette snelweg zorgde voor wat vertraging maar eens we aan het stadion arriveerde, had iedereen zoveel zin in de match dat de stress om de aftrap te missen, verdween als sneeuw voor de zon.

Vooraleer we het stadion mochten betreden, werd onze vlag nog eens heel grondig gecontroleerd op allerhande zaken, waaronder politieke boodschappen en aanstootgevende boodschappen. Nadien werd ik tweemaal gefouilleerd en bevond ik me in het stadion.

Er waren zo’n 200 Buffalo’s meegereisd. Allen keken ze enorm uit naar de aftrap.

Het was eindelijk zover: tijd voor de aftrap. Beide ploegen stonden naast elkaar en gingen de strijd met elkaar aan. Er werd eerst een moment stilte gehouden voor de slachtoffers van de aardbevingen in Turkije en Syrië.

De eerste helft begon, en wat voor één! KAA Gent stond na 45 minuten 0-4 voor na een hattrick van Gift Orban en een goal van Hugo Cuypers, waardoor het al snel quasi zeker was van de volgende ronde in de Conference League.

De eerste helft liep ten einde en de vreugde kon niet op. Bij het begin van de tweede helft, in de 52ste minuut om precies te zijn, gingen zoals altijd de lichtjes in de lucht. Luc Devos werd weer geëerd en ‘Mia’ van Gorki weerklonk in het stadion.

De thuisploeg wist in de laatste minuten toch te scoren, maar het het tegenoffensief kwam te laat: de Buffalo’s wonnen met 1-4 en stoten door naar de kwartfinales van de Conference League. “Ik heb al een paar keer in mijn arm moeten knijpen om te zien of dit geen droom was”, stamelde medesupporter Sven Heirman

Na de match moesten we nog een dertigtal minuten wachten om veiligheidsredenen. Maar eerst haalde iedereen zijn sjaals boven om de overwinning samen met de spelers te vieren.

Ook de spelers van KAA Gent die niet of slechts een aantal minuten speelden, moesten na de match nog lijntjes lopen om fit te blijven.

We kregen toestemming van de politie om te vertrekken en dat deden we ook.

De rit terug naar het hotel was heel wat korter dan de heenrit. Er was namelijk geen verkeer meer. Eens in het hotel aangekomen, dronken we met de fans in het hotel nog een slaapmutsje en nadien dook ik mijn bed in. De volgende dag was het vroeg opstaan om naar de luchthaven te gaan.

We waren terug in Brussel en ik zei maar een ding tegen mijn vader: “We zitten toch maar mooi in de kwartfinales”. Waarop mijn vader antwoordde: “Benieuwd waar we nu naartoe zullen trekken”, zei mijn vader. KAA Gent treft West Ham United in de kwartfinales, voor onze volgende verplaatsing trekken we dus naar Londen.