28/09/2023

Streamingdiensten Netflix, VRT MAX en VTM GO steeds populairder bij Belgen: ‘Live TV kijken zal verminderen, maar het zal nooit helemaal verdwijnen’

Op 25 september werden de resultaten van de Establishment Survey gepubliceerd over het mediagebruik van de Belgen. Naast Netflix, winnen ook VRT MAX en VTM GO aan populariteit. Toch kijken nog heel wat Belgen live televisie. Maar hoe ziet die toekomst van live televisie eruit? 

Volgens de jaarlijkse studie van het CIM (Centrum voor Informatie over de Media) kijkt 45 procent van de Belgen naar films en series via Netflix. Vooral jongeren maken gebruik van streamingdiensten. Zo heeft bijna 70 procent van de 18- tot 34-jarigen in 2023 een film of serie bekeken via een betaalde streamingdienst. Verder is het aantal live televisiekijkers het afgelopen jaar slechts met 0,8 procentgedaald (van 79,9 procent in 2022 naar 79,1 procent in 2023). Live televisie blijft hierdoor het favoriete medium van de Belgen.

Streamgedrag studenten

Dankzij de streamingdiensten kan iedereen kijken wat en wanneer hij maar wil. Dat is tegenwoordig belangrijk voor studenten. Arnaud Sibo (23) – student Data Science, Protection en Security – kijkt nooit meer live televisie: ‘Via mijn laptop kan ik kijken wat ik wil. Met mijn Netflix-abonnement kan ik alles bekijken, van documentaires tot actiefilms.’

Gala Meirte (25) – studente Communicatie: Branding en Advertising – kijkt af en toe televisie: ‘Ik kijk gemiddeld twee dagen per week live televisie. Dat is meestal als ik snel iets wil kijken en in de zetel wil zitten.’ Toch kijkt Gala liever naar streamingdiensten: ‘Ik kijk vooral naar Netflix omdat ik dan kan kiezen wat ik ga kijken. Het beschikt over een groot aanbod en er is veel te bekijken.’

Volgens Tom Evens, professor aan het departement Communicatiewetenschappen aan de Universiteit Gent, zijn de voornaamste redenen voor de toegenomen populariteit van streamingdiensten gebruiksgemak en comfort. ‘Dankzij de verschillende streamingdiensten kunnen we bepalen waar, wanneer en op welk toestel we naar programma’s, films en series kijken. Iedereen met een abonnement kan zijn eigen kijkavond samenstellen’, aldus Evens. ‘Daarnaast bevatten de streamingdiensten vaak programma’s die je niet kan bekijken via het klassieke televisie-abonnement.’

Met uitsterven bedreigd

Vlaamse zenders – waaronder VRT of VTM – zullen nog meer moeten inspelen op het veranderende kijkgedrag, stelt Evens. ‘Vandaag maken de Vlaamse zenders nog te weinig gebruik van sociale media. Als zender moet je op elk platform aanwezig zijn om je eigen merk in de markt te zetten.’ Daarom zetten zenders beter in op kanalen als YouTube, TikTok of Snapchat om doelgroepen te bereiken die momenteel minder bereikbaar zijn. ‘Het gaat er niet om dat mensen naar VTM kijken via klassieke televisie. Het gaat erom dat mensen naar VTM-programma’s kijken, via welk kanaal dat ook moge zijn’, aldus Evens.

Evens is niet van mening dat live televisie kijken met uitsterven bedreigd is. ‘Dat er minder programma’s live worden bekeken – zoals een quiz of een soap – staat vast. Maar een aantal televisiegenres zullen altijd live bekeken worden. Denk dan aan De Mol, The Masked Singer of sportwedstrijden. Live televisie kijken zal verminderen, maar het zal nooit helemaal verdwijnen.’

Tekst: Stan D’Hauwers en Jolien De Smet
Foto’s tekst: © Stan D’Hauwers
Foto bovenaan: © Stan D’Hauwers