21/05/2024

Vijf vragen over de Belgium One Hundred Movement (B-100) aan founder, artistiek leider en fashion designer Enyim Madugba (19)

De culturele sector staat bekend om zijn dynamiek en diversiteit, maar jonge, startende artiesten ervaren vaak een gebrek aan ruimte en kansen. Enyim Madugba (19), de visionaire kracht achter de B-100 Movement herkende de noodzaak aan verandering en verfrissing. Hij bundelde de talenten van 100 opkomende artiesten om de kunstwereld een nieuw leven in te blazen en meer kansen te creëren voor talentvolle jongeren. 

  1. Wat is B-100? 

‘De B-100 Movement is een collectief van 100 Belgische artiesten, 40 modellen 10 fashion designers, 10 muziekartiesten, 10 kunstenaars, 10 visual artists, 10 muziekproducers, 5 managers, en 5 personal staff. Ondanks de sceptici die me vertelden dat het onmogelijk was, begon ik op mijn 18e het concept van B-100 uit te werken. De B-100 is een samenkomst van ondergewaardeerde Belgische artiesten uit diverse disciplines. Als artistiek leider heb ik de eer deel uit te maken van een vzw dat jongeren kansen biedt, samen met de artiesten bij te leren en shows te organiseren. Het begon als een visie, een drang om verandering te brengen in de culturele sector en ruimte te creëren voor opkomend talent.’

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door B-100 (@belgium_one_hundred)

2) Waarom is het voor jongeren zo belangrijk om als groep kunst te maken? 

‘Samen kan je vaak meer bereiken dan alleen. Door hun krachten te bundelen en samen te werken, ontwikkelen jongeren continu nieuwe vaardigheden en talenten, wat hen helpt hun uiteindelijke doelen te bereiken. Het groepsverband bevordert niet alleen hun persoonlijke groei, maar ook hun creatieve potentieel. Psychologisch gezien is het cruciaal om jongeren te laten ervaren dat de mens een maker is en creativiteit in ons allen schuilt. We zijn meer dan machines die slechts een taak uitvoeren. Door deel te nemen aan onze groepsprojecten ontdekken jongeren verborgen talenten waarvan ze niet wisten dat ze die bezaten. Net dat is één van de aspecten waar wij met B-100 voor staan.’

3) Welke impact heeft B-100 al gehad op op de carrières van de jonge artiesten? 

‘B-100 is een springplank, een eerste stap naar grotere projecten en mogelijkheden voor jonge artiesten. Het opent deuren, bouwt zelfvertrouwen op en legt de basis voor toekomstig succes. Zo zetten sommige modellen de stap om met hun portfolio bij een modellenbureau aan te kloppen, of worden onze fashion designers gevraagd voor andere modeshows. Ikzelf kreeg als artistiek leider door B-100 de kans om mee te werken aan de visie van Future Fusion, een project van het FTI and& en de stad Leuven. Ik leerde enorm veel uit dit project en kon ook andere artiesten uit de B-100 betrekken. Het project had alles wat een project nodig had en was essentieel voor de ontwikkeling van de deelnemende jongeren. Toch draait het voor mij niet alleen om individuele successen, maar om wat we samen in de toekomst nog kunnen bereiken.’

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door ENYIM MADUGBA (@enyimmadugba_ateliers)

4) Wat staat er deze zomer op de planning? 

‘Momenteel ligt onze focus voornamelijk op fashion, maar er ontbreekt iets. Ik wil iets extra, iets flitsend. Aanvankelijk stonden er twee modeshows gepland, maar ik kan niet negeren dat er potentie is voor meer. Daarom overweeg ik om in plaats van twee aparte shows één grootschalig evenement te organiseren. Ik onderzoek de mogelijkheden om diverse talenten te integreren in de modeshow, met als doel een overweldigende show te creëren die alle zintuigen prikkelt, waar mode samengaat met live muziek, kunst en dans. Uiteraard zal er nog overleg plaatsvinden over de haalbaarheid, maar ik geloof sterk in de kracht van ambitie en creativiteit.’

5) Hoe ziet de toekomst van B-100 eruit? 

‘Een rotatiesysteem van de 100 artiesten zou kunnen helpen om frisheid en diversiteit te bewaren. Verandering is dus onvermijdelijk. Er liggen momenteel twee opties op tafel. We kunnen het houden op een groeiplatform waarbij we de creativiteit van jongeren koesteren en hen begeleiden in hun artistiek proces of we gaan voor kwaliteit boven kwantiteit. Voor de tweede optie zijn subsidies vereist. We zouden dan jarenlang op zoek gaan naar de allerbeste Belgische artiesten waarmee we een collectief vormen. Doordat er zo lang is geselecteerd en gefilterd zouden we samen grootse dingen kunnen bereiken in België en daarbuiten. Het is een moeilijke keuze, maar één die we zorgvuldig zullen overwegen in lijn met onze visie voor de toekomst. B-100 was oorspronkelijk een vijfjarenproject, maar mijn ambities reiken verder. Ik zal blijven streven naar vernieuwing en verandering.’

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door B-100 (@belgium_one_hundred)

Tekst en beeld: Ilaicha Vandeputte