07/06/2024

LIVEBLOG – Taylor Swift voor het eerst in 10 jaar terug in Schotland: deze boodschappen wil ze haar Schotse fans meegeven

15. Karma

We sluiten de avond of met Karma. Een liedje dat duidelijk maakt dat alles wat je doet naar je terugkeert. Als je iets goed doet dan zal je iets goed terugkrijgen, doe je iets slechts dan krijg je iets slecht terug. ‘Who’s addicted to betrayal and looking down at everyone you burned just to get there. It’s coming back around’. Tijdens dit liedje valt er enorm veel confetti te rapen waarvan iedereen wel een beetje mee naar huis wil nemen. Ook weten we meteen dat Travis aanwezig was, want ze zong ‘Karma is the guy on the chiefs’ in plaats van ‘Karma is the guy on the screen’, wat de originele lyric is.

@pagesix Karma is the guy on the #Chiefs! #TravisKelce shook hands with @taylorswift fans and vibed out at the #Eras show in #Paris ♬ original sound – Pagesix | Celebrity Gossip

14. Anti-Hero

Hallo, Midnights. Het album kwam uit in 2022 en won dit jaar de Grammy voor Album of the Year. Swift betreedt het podium in een shirtjurk met heel veel glitters. Anti-Hero is de eerste single van het album. In het liedje zingt Swift over haar onzekerheden en over hoe die haar soms beheersen. Ze maakt zich bijvoorbeeld zorgen dat mensen haar enkel graag hebben voor haar geld en dat ze onzeker is over haar lengte en leeftijd. Ze zingt: ‘Sometimes I feel like everybody is a sexy baby and I’m a monster on the hill’ Zo zie je maar… Zelfs de grootste sterren die alles op een rijtje lijken te hebben, kampen met onzekerheden en met geld en roem gaan je onzekerheden niet weg. Dat gebeurt enkel wanneer je jezelf graag leert zien, zelfs met je imperfecties. Op de visuals achter het podium worden beelden getoond van de videoclip.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Taylor Swift (@taylorswift)

13. Would’ve, Could’ve, Should’ve – SURPRISE SONG

Elke show zingt Taylor Swift twee ‘verrassingsliedjes’ die dus elke show wisselen. Vanavond begint ze met Would’ve Could’ve Should’ve uit haar album Midnights. Het liedje gaat over haar relatie met John Mayer, die 13 jaar ouder was dan zij. Ze hadden iets toen Swift 19 jaar oud was en nu ze ouder is, kan ze zien hoe fout dat was. Swift zingt dat ze die relatie graag zou uitwissen en dat ze haar ‘girlhood’ terug wilt. Ze is van mening dat als ze het had geweten, ze er nooit aan was begonnen. Helaas is dit voor veel vrouwen die op jonge leeftijd een oudere partner hebben, herkenbaar. Het liedje is boos en wraakzuchtig, maar vooral breekbaar.

12. I Can Do It With A Broken Heart

Nadat ze zogezegd neergeschoten is, wordt Swift als een lappenpop weer overeind gezet en aangekleed voor haar volgende nummer. Het is duidelijk: de ster wilt niet, maar ze moet. Daar gaat ‘I Can Do It With A Broken Heart’ ook precies over. Zelfs toen haar hele leven overhoop werd gegooid en haar hart gebroken was, moest ze muziek blijven maken en blijven optreden. De lyric: ‘All the pieces of me shattered as the crowd was chanting “MORE!”’ vat de betekenis van het liedje perfect samen. Swift en andere wereldartiesten moeten altijd blijven creëren, ook als ze het moeilijk hebben of het echt niet meer gaat. Mensen willen altijd maar meer en meer en als je volledige leven daarvan afhangt zoals dat bij popsterren het geval is, kan dat tot ongelofelijk uitputtende en zenuwslopende situaties leiden.

@thelifeofronie I CAN DO IT WITH A BROKEN HEART IN PARIS NIGHT 1 (Eras Tour) #pariststheerastour #taylorswift #paris #frontrow #ttpd #thetorturedpoetsdepartment #erastour #erastourparis #fyp #icandoitwithabrokenheart @Taylor Swift @Taylor Nation ♬ Originalton – Ronie (Taylor’s Version)

11. The Smallest Man Who Ever Lived

We zijn aangekomen bij een van de fan’s favoriete liedjes van het nieuwe album. ‘The smallest man who ever lived’ zou gaan over de zanger van The 1975 Matty Healy. Healy en Swift zouden even gedate hebben en dat is niet goed geëindigd. Wat er zich heeft afgespeeld in die relatie is niet volledig geweten, wel weten we dankzij dit lied dat het niet allemaal rozegeur en maneschijn was. Zo zingt Taylor: ‘Were you sent by someone who wanted me dead?’ en ‘In plain sight you hid, but you are what you did.’ Taylor wandelt het podium op in een lange jas die ons doet denken aan een deel van een outfit van een soldaat. Haar dansers hebben trommels vast en leiden Taylor naar het slagveld. Op de achtergrond zien we de witte vlag verschijnen. Taylor wil vrede sluiten maar plots wordt ze neergeschoten. De zangeres wordt meermaals geraakt voor ze op de grond valt en sterft…

@thelifeofronie She’s such a theatre kid – “The Smallest Man Who Ever Lived” in Paris #pariststheerastour #taylorswift #paris #frontrow #ttpd #thetorturedpoetsdepartment #erastour #erastourparis #fyp #taylorsversion #tsmhel #thesmallestmanwhoeverlived @Taylor Swift @Taylor Nation ♬ Originalton – Ronie (Taylor’s Version)

10. But Daddy I Love Him

Swift verandert opnieuw volledig van outfit en dat betekent dat we weer bij een nieuw album zijn beland. Een héél nieuw album in dit geval, want The Tortured Poets Department kwam pas op 19 april dit jaar uit. Bij de Amerikaanse shows van The Eras Tour zat dit album er nog niet bij, dus dit is echt een Europese primeur. Ze verschijnt uit een luik in het podium in een witte jurk met onleesbare tekst op, alsof ze zich gekleed heeft in een beschreven blad papier. Ze opent het TTPD-era met ‘But Daddy I Love Him‘. Tijdens het iconische refrein huppelt Swift vrolijk over het podium terwijl ze zingt: ‘Now I’m running with my dress unbuttoned. Screaming “But Daddy I Love Him”. I’m having his baby. No I’m not, but you should see your faces.’ Daarmee wijst ze de wereld er eigenlijk op dat iedereen zich veel te veel met haar zaken bemoeit en hoe gemakkelijk het is om mensen beet te nemen als ze zo nauw op haar letten.

9. Shake It Off

Ondertussen zijn we in een gloednieuw era, namelijk 1989. Dat is niet enkel haar vijfde studioalbum, maar ook het jaar waarin de zangeres geboren werd. In 2015 tourde Swift de wereld rond met haar 1989 World Tour. Tijdens die optredens droeg ze steevast een croptop met een bijpassend rokje. Om het nostalgische gevoel vast te houden verschijnt Swift ook deze tour in een two-piece op het podium. Ze start het 1989-era met haar wereldhit ‘Shake It Off’. Shake It Off is eigenlijk een aanmoediging om je niet te laten verslaan door haters. Ze zingt over alle dingen die mensen over haar zingen en van haar vinden. Ze zingt ook dat die mensen niet weten waarover ze het hebben en ze laat het zeker niet aan haar hart komen, want ze danst de commentaren weg: ‘I shake it off, I shake it off!’

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Taylor Swift (@taylorswift)

8. Marjorie

In hetzelfde lange kleed begint Swift aan haar nieuwe liedje, genaamd Marjorie. Het gaat over haar oma die in 2003 op 75 jarige leeftijd kwam te overlijden. Swift had een hechte band met haar oma Marjorie. Marjorie Finlay was concert- en operazangeres, maar aangezien Swift pas bekend werd in 2006 heeft haar oma haar succes dus nooit kunnen meemaken. In ‘Marjorie’ zingt Swift over de levenslessen die haar oma haar heeft meegegeven en over haar herinneringen aan haar geliefde oma. Het liedje 

@thelifeofronie You’re alive in my head – folkmore Era “marjorie” live at the Eras Tour #LisbonTSTheErasTour #ParisTSTheErasTour #stockholmtstheerastour #marjorie #evermore #lisbon #paris #ttpdlivefromparis #ttpd #tsttpd #frontrow #vip #erastour #tstheerastour #swifttok #swiftie #thetorturedpoetsdepartment #taylorswift #fyp @Taylor Swift @Taylor Nation ♬ Originalton – Ronie (Taylor’s Version)

7. Betty

​​Taylor bevindt zich momenteel in haar boshut, in een lang kleed. Omringd door valse bomen en feeërieke lichtjes maakt de zangeres zich klaar voor ‘Betty’. Ze neemt haar gitaar en is klaar om te beginnen. Betty is een liedje dat de zangeres in 2020 uit bracht als onderdeel van het album ‘Folklore’. Het liedje is bijzonder voor meerdere redenen. Zo wordt het nummer geschreven vanuit het perspectief van een 17-jarige jongen genaamd James. James hoopt erop om het goed te kunnen maken met het meisje wiens hart hij brak, Betty. ‘If I showed up at your party, would you have me? Would you want me?’ Het lied wordt vaak geconnecteerd met twee andere liedjes van hetzelfde album, ‘Cardigan’ en ‘August’. Alle drie zouden ze over een verzonnen driehoeksverhouding gaan. Een leuk weetje! Taylor vermeldt naast James ook de naam Inez, beide namen zijn de dochters van Hollywoodkoppel Ryan Reynolds en Blake Lively.

6. Look What You Made Me Do

We maken een transitie van het lied ‘Don’t blame me’ naar ‘Look what you made me do’. Taylor voegt de twee liedjes samen terwijl ze op een hoge blok staat in nog steeds dezelfde outfit. Het podium zakt terug naar beneden en Taylor staat weer met beide voetjes op de begane grond. Achter haar zakken er allemaal vorige versies van de zangeres in glazen dozen naar beneden. ‘But I got smarter, I got harder in the nick of time.’ ‘Honey, I rose up from the dead, I do it all the time.’ En of ze opstond uit de dood. Dit iconische lied van Reputation verwijst naar 2016. Zoals eerder gezegd kunnen we dat beschrijven als een wispelturige periode in de zangeres haar leven. Rapper Kanye West had gevraagd of hij de naam van Swift mocht vermelden in een lied. Taylor zei ja, en al snel volgde het lied ‘Famous’ waarin Kanye zingt, ‘I feel like me and Taylor might still have seks. Why? I made that bitch famous.’ Taylor claimde geen toestemming te hebben gegeven voor deze lyrics. Wanneer er dan een video verschijnt waarin Taylor en Kanye aan het bellen zijn, schrijft de hele wereld haar af als een leugenaar. Ze verdween uit de media, pas een jaar later kwam ze terug met dit iconische lied. Haar reputatie kwam letterlijk terug uit de dood. Nu, bijna acht jaar later, is Taylor groter dan ooit en werd er bewezen dat de video die haar bijna haar carrière kostte, ge-edit was.

5. Delicate

Delicate, het is een titel die verwijst naar hoe haar liefdesleven was op het moment dat ze dit lied schreef. Delicaat. We zijn in het tijdperk van Taylors zesde album Reputation beland. Dit was het eerste album dat de artieste uitbracht na een wispelturige periode waar ze even uit het publieke oog verdween. Tijdens die periode leek haar reputatie om zeep te zijn, maar er was één iemand die haar leuk vond om wie ze was: de Britse acteur Joe Alwin. Taylor en Joe’s wegen zijn na zes jaar gescheiden maar de klanken van het liefdesliedje echoën nog steeds door het stadium. Luid roepen alle swifties in de zaal ‘1 2 3 let’s go bitch!’ waarna Taylor in een broekpak met slechts één broekspijp vrolijk over het podium huppelt terwijl ze al zingend beschrijft hoe delicaat die relatie in het begin wel niet was.

4. All Too Well

Ondertussen is Swift gekleed in een rode glitter outfit en staat ze met haar gitaar in het midden van het podium. Alvorens ze aan haar volgende nummer begint, vraagt ze het publiek of ze ongeveer een minuut of tien hebben. Fans weten meteen wat dat betekent: All Too Well (10 Minute Version). De originele versie van het liedje duurt vijf en een halve minuut, maar in 2021 kwam de her-opgenomen versie van haar album Red uit en trakteerde ze fans op maar liefst tien minuten All Too Well. Het lied is een fan-favorite, zoveel is duidelijk als tienduizenden fans de tekst woord voor woord mee schreeuwen. Vooral lyrics als ‘Fuck the patriarchy’ en ‘That made me want to die’ zijn tot buiten het stadion hoorbaar.

Swift zingt over haar relatie met Jake Gyllenhaal, die negen jaar ouder was, en hoe ze heeft afgezien van de breuk tussen hen. Het liedje eindigt net als de kortfilm die ze zelf heeft geproduceerd hoopvol, met de boodschap dat ze er bovenop is geraakt.

3. You Belong With Me

Het is tijd voor je typische middelbare school liefdesliedje, velen onder ons zijn zelfs opgegroeid met deze klassieker. Met een gouden glitterjurk en een lach tot over haar oren neemt Taylor ons terug naar 2009, het jaar dat ‘You Belong With Me’ uitkwam.

De enorme crush die ze in de videoclip had op haar buurjongen is niet langer de reden achter het overtuigende optreden. Nu is het Travis Kelce, de american football speler die Taylor doet stralen op het grote podium in het hartje van Edinburgh. Bij de bridge van het lied, klapt het publiek enthousiast mee na de zin ‘I’m the one who makes you smile when you know you’re about to cry’. Je geklap juist timen is moeilijker dan gedacht!

2. You Need To Calm Down

Met nog steeds dezelfde sprankelende blazer van ‘The Man’ staat Taylor op het bovenste platform van het podium, daarmee torent ze hoog boven alle homofoben, racisten en haters uit. Die haters heeft ze één ding te zeggen: ‘You Need To Calm Down’. Ze start het lied bij de tweede strofe: ‘Sunshine on the street at the parade’. Hiermee verwijst de artieste naar de pride parades die elk jaar over de hele wereld plaatsvinden. Het podium laat de verschillende kleurtjes zien die het ‘pride’ gevoel nog meer naar voren brengen. Wanneer ze de boodschap van haar lied heel duidelijk maakt: ‘Cause shade never made anybody less gay’, zingt het hele stadium mee. Want homofobie heeft geen plaats bij de swifties. 

@billboard We will not calm down, actually @taylorswift 😌 #TSTheErasTour #youneedtocalmdown #swiftie #swifttok #taylorswift ♬ original sound – billboard


1. The Man

Swift trekt een stoere, maar schitterende blazer aan en kondigt haar volgende nummer aan: ‘I guess what I’m trying to say is… you’re making me feel like I’m The Man!’ Het publiek juicht luid, gevolgd door drie zware drumgeluiden waarna het begin van The Man weerklinkt doorheen het stadion. In dit liedje kaart ze de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen aan. Ze vraagt zich af hoe het is om meteen geloofd te worden en gerespecteerd te worden zonder jezelf eerst te moeten verantwoorden. Ze zingt dat ze het beu is het beste van zichzelf te geven en zich toch af te moeten vragen of ze sneller haar doelen zou bereiken moest ze een man zijn. Vrouwen van over de hele wereld kunnen zich identificeren met de boodschap van het liedje en zien het als een strijdkreet om de ongelijkheid die ze nog veel te vaak ervaren aan te kaarten.

Taylor Swift (34) beklimt vanavond het podium van haar eerste Schotse show in meer dan tien jaar. De Amerikaanse ster neemt het publiek drie uur lang mee op een reis door 18 jaar muziek en 12 unieke albums, zoals ze het zelf zegt: ‘One era at a time’. Volg hier live de boodschappen die ze haar Schotse fans vanavond wil meegeven.

Tekst: Elise-Charlotte Kindts & Nohr Pardon
Foto: CC BY-SA 2.0 by Ronald Woan