Stakingen De Lijn na autoloze zondag: ‘Wanneer het schooljaar start, is het openbaar vervoer om zeep’
Op zondag 22 september maakten verschillende Vlaamse steden plaats voor voetgangers en fietsers tijdens de Autoloze zondag. Een dag later staakt de vervoersmaatschappij De Lijn. Studente Journalistiek Lauren Van Uytven (20) heeft haar rijbewijs, maar laat de auto thuis en neemt tijdens een staking toch het openbaar vervoer naar school.
Autoloze zondagen willen steden groener, gezonder en leefbaarder te maken. Het is een initiatief dat steeds meer steden omarmen om alternatieve vervoermiddelen te promoten, zoals de fiets of het openbaar vervoer. Oostende, Mechelen, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en andere Vlaamse steden schoven koning auto aan de kant op 22 september.
Alleen maar frustratie
Maandag 23 september staken de vakbonden van de vervoersmaatschappij De Lijn, en dat vormt een uitdaging voor reizigers. ‘Ik ben gemiddeld een uur onderweg, soms anderhalf uur’, zegt Lauren Van Uytven. Ze studeert aan de hogeschool en neemt dagelijks de bus vanuit Tremelo naar Mechelen. Ze heeft altijd een plan b en c. ‘Door de stakingen ben ik langer onderweg, want dan moet ik een vroegere bus nemen of een alternatief zoeken zoals de trein.’
‘Over het algemeen ben ik tevreden van het openbaar vervoer, maar wanneer het schooljaar start, is alles om zeep’, zegt ze. Voor ze naar school vertrekt, kijkt Lauren op de app van De Lijn of haar bus die dag rijdt. ‘Negen van de tien keren komt mijn bus niet. Je kan niet vertrouwen op het openbaar vervoer’, vindt ze. ‘Als ik de bus echt nodig heb, dan komt hij niet.’
‘Ik heb een rijbewijs, maar ik gebruik de auto niet om naar school te komen’, zegt ze. ‘Ik heb een trein- en busabonnement, dat veel geld heeft gekost, dus de auto heeft geen zin voor mij. Daarbij moet je ergens kunnen parkeren en parking betalen.’
Dit bericht op Instagram bekijken
Mobiliteitsplan politieke partijen
De lokale en provinciale verkiezingen in oktober staan voor de deur. De Vlaamse politieke partijen sommen hun doelen op in een eigen verkiezingsprogramma. Wat staat er in het mobiliteitsplan?
Groen wil een sterk mobiliteitsplan zodat je je vlotter kan verplaatsen, dat je rustiger woont en gezonde lucht inademt. In Brussel maakte de politieke partij reeds een einde aan gevaarlijke kruispunten.
Het Vlaams Belang pleit voor een veilig openbaar vervoersnetwerk. De politieke partij wil dat vervangende haltes tijdig worden aangekondigd en aangegeven wanneer een bus- of tramhalte onbereikbaar is of tijdelijk is afgeschaft.
Vooruit wil inzetten op duurzame verplaatsingen: minder met de wagen, meer te voet, met de fiets en met het openbaar vervoer. Om de files te vermijden en het verkeer veiliger te maken.
NVA wil de lijnen versterken waar veel mensen opstappen, en minder treinen onnodig stoppen in afgelegen gebieden. Op de ene plaats geven ze de fiets meer ruimte, op een andere plaats zorgen ze voor een betere doorstroming van het openbaar vervoer.
Tekst: Alexandra Cares Morales
Foto: © De Lijn via Prezly