Waarom poppenkast spelen en knutselen wél leerrijk is voor kleuters
‘Als we in de kleuterschool kinderen al iets leren in plaats van te knutselen en poppenkast te spelen, dan zouden de resultaten van ons onderwijs misschien al niet meer zo dramatisch zijn.’ Deze opvallende uitspraak van mediatrainer Jo De Poorter in De tafel van Gert (Play4) veroorzaakte afgelopen donderdag een stormvloed aan negatieve reacties. ‘Poppenkast spelen en knutselen helpt de leerdoelen van het kleuteronderwijs te realiseren’, klinkt het bij logopediste en leertherapeute Elke Jacobs.
‘Hoe moet het verder met onze kinderen?’. Als gast in het praatprogramma De tafel van Gert wou Jo De Poorter graag ingaan op deze vraag, dit naar aanleiding van de tegenvallende resultaten van het Vlaamse onderwijs in het internationale TIMSS-onderzoek. Dit is een vergelijkend onderzoek naar leerlingenprestaties in wiskunde en wetenschappen binnen het lager en secundair onderwijs. De voormalige tv-presentator richt zich aan De tafel vooral tot het kleuteronderwijs en wil dat er daar meer ingezet wordt op taalontwikkeling bij jonge kinderen. ‘Kleuters in Vlaanderen gaan al heel snel naar de kleuterschool. Wij wonen in een land waarin kinderen drie, vier jaar lang op de kleuterschool zitten. Maar de mensen die zijn opgeleid tot kleuterjuf of kleutermeneer zijn niet getraind om die kinderen ook dingen te leren, zoals tellen of taal, schrijven al helemaal niet.’
Open brief en sketch Elisabeth Lucie Baeten
Zodra Jo De Poorter zijn mening over het kleuteronderwijs had verkondigd aan De Tafel, reageren massaal veel pedagogen, kleuterjuffen en -meesters online zeer verontwaardigd op zijn uitspraken. De online reacties voor De Poorter zijn dan ook niet mals. Zo schrijft kleuterjuf Hannelore Michiels haar frustraties van zich af in een open brief op Facebook. ‘Uw uitspraak dat kleuterleerkrachten “enkel poppenkast spelen en knutselen” is niet alleen beledigend, maar getuigt ook van een pijnlijk gebrek aan kennis over ons beroep.’ Ze benadrukt ook de sleutelfunctie van kleuterleerkrachten. ‘Wij leggen de basis van het hele onderwijs. Dat doen we met zorg, liefde en een professioneel onderbouwd curriculum.’
De uitspraken van Jo De Poorter laten ook actrice en scenariste Elisabeth Lucie Baeten niet onberoerd. Zo kruipt ze hiervoor terug in de huid van haar welbekende alter ego ‘Julie van showbizz PR’ om met een sketch te reageren op de situatie. ‘Heb jij die opleiding dan gevolgd, Jo? Want het was precies even Jo De Schoolpoorter, omdat je daar veel kennis over wilde etaleren, hè? Maar je hebt die niet gevolgd, nee?’
Dit bericht op Instagram bekijken
Leerdoelen realiseren op kindermaat
Hoewel De Poorter bezigheden zoals poppenkast spelen en knutselen lijkt weg te lachen, dienen ze volgens logopediste en leertherapeute Elke Jacobs wel degelijk een pedagogisch doel: ‘Door poppenkast te spelen breiden kleuters hun woordenschat uit, trainen ze hun luistervaardigheid en stimuleren ze hun creativiteit. Knutselen zorgt dan weer voor de ontwikkeling van fijne motoriek en oog-handcoördinatie. Daarnaast maken kleuters kennis met verschillende materialen en leren ze om zelfstandig te werken.’
De leertherapeute benadrukt ook de sleutelrol van een kleuterleerkracht in de ontwikkeling van jonge kinderen: ‘Het kleuteronderwijs heeft bepaalde doelen vooropgesteld, zoals sociale vaardigheden en taalvaardigheid ontwikkelen. ‘Het moeilijke aan de job van een kleuterleerkracht is juist om al die doelen op een creatieve en speelse manier te verwezenlijken. Je kan een vijfjarige niet aan een schoolbank zetten en een werkbundel geven. Dat werkt gewoon niet.’
Verontschuldiging De Poorter
Afgelopen maandag kwam Jo De Poorter in de ochtendshow van radiozender JOE terug op zijn uitspraken over het kleuteronderwijs. ‘Ik heb achteraf gezien iets ongelooflijk stoms gezegd’, getuigt hij. ‘Het spijt mij dat ik dingen gezegd heb die niet kloppen met de werkelijkheid, vooral omdat die werkelijkheid gaat over mensen die iedere dag zeer hard werken en die ongelooflijk hun best doen en zeer goed werk verrichten voor onze kinderen en kleuters.’
Tekst: Flora Granecz
Foto: Vlada Karpovich via Pexels