04/12/2024

Wegwijs in de filmwereld – kortfilms als opstap naar langspelers

Voor de eerste debuutlangspeler, gaan er meestal nog enkele kortfilms aan vooraf. In een filmopleiding leer je de kneepjes van het vak en probeer je naam te maken met je kortfilms op kortfilmfestivals, want het maken van een langspeler kost veel tijd en geld. Anaïs Ver Eecke studeert Film aan LUCA School of Arts in Brussel en Wim de Witte is programmadirecteur van Film Fest Gent. Een andere achtergrond, dezelfde wereld.

Met jaarlijks meer dan 100.000 bezoekers mag Film Fest zich jaar op jaar gelukkig prijzen. De programmadirecteur vertelt me dat film meer dan ooit aanwezig is in de mens. ‘Film is er altijd geweest en ik ben ervan overtuigd dat het er altijd zal zijn. Dit gebeurt minder in cinemazalen, maar ook thuis, op gsm’s en in verschillende soorten formats. Beelden zijn alomtegenwoordig.’ Daar is Ver Eecke zich ook bewust van. De studente besloot na een gefaalde poging Psychologie voor een filmopleiding te gaan. Een juiste keuze, zo blijkt.

Het maken van een kortfilm

Ver Eecke rondde haar bachelor Film af aan LUCA School of arts in Brussel. Samen met medestudente Berit De Sutter maakte ze haar bachelorkortfilm Dauw, waar ze goed mee scoorden. Een werkje van bloed, zweet en tranen, liet ze weten. ‘Eerst start je je pre-productie en zoek je naar locaties om te kunnen filmen. Wij wilden buiten filmen. We zochten naar een landschap dat oneindig leek. Zo kwamen we terecht in Vencimont, een dorpje in de Ardennen. Daar zagen we de landschappen en uitgestrekte boerenvelden die we wilden. Eenmaal dat dat in orde is, ga je op zoek naar een cast en crew, een verblijfplaats om te kunnen shooten en dan start je je crowdfunding. Daar ondersteunde school ons in. Wij hebben dan een week gedraaid en daarna startte de post-productie of editfase.’

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door DAUW (@dauwthefilm)

De belangrijke rol van kortfilms

‘Kortfilm is een genre dat op festivalcarrière leeft. Door een kortfilm te maken experimenteer je meer. Er zijn weinig vertoningsplekken voor kortfilms. Dankzij kortfilms ontdekken we nieuw talent en krijgen filmmakers de mogelijkheid een visitekaartje op te bouwen’, zegt De Witte. ‘Een mooi voorbeeld is Felix Van Groeningen. Zijn kortfilm ‘50 cc’ duurde 45 minuten. Toen was er nog de regel dat een kortfilm maar twintig minuten mocht duren. We waren zo gecharmeerd door zijn film dat we toch een plek vonden om zijn film te tonen. Ook het Hollywood-duo Adil El Arbi en Bilal Fallah wonnen met hun bachelor- en masterfilm de special mention en de grote prijs op Film Fest. Zo werd dat een opstapje voor hun eerste langspeler’, aldus De Witte. Ver Eecke kan niet wachten om haar eerste langspeler te maken, maar het zal nog een tijdje bij kortfilms blijven. ‘Door kortfilms te maken bouw je een naam op voor jezelf en krijgen het Vlaams Audiovisueel Fonds en productiehuizen meer vertrouwen in jou als filmmaker. Een langspeelfilm maak je als je het gevoel hebt dat je er als maker klaar voor bent en het juiste netwerk hebt’, zegt ze.

VAF Wildcard

Het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) ondersteunt de audiovisuele sector in Vlaanderen en kent subsidies toe aan diverse projecten binnen deze sector. Onder het VAF vallen het filmfonds, het mediafonds en het gamefonds. Daar leren studenten film alles over. ‘In onze opleiding leren we waar we subsidies kunnen aanvragen voor het maken van een langspeelfilm. VAF is voor ons de go to, er bestaat niets zoals het VAF.’ VAF deelt jaarlijks vier wildcards uit aan pas afgestudeerde filmmakers. Dankzij de wildcard kan je je eerste buitenlandse film maken. Voor een VAF Wildcard fictie win je 60.000 euro. Zowel Ver Eecke als De Witte halen het voorbeeld Girl aan van Lukas Dhondt. Initieel was Girl een kortfilm. Dankzij de VAF Wildcard kreeg Dhondt de financiële middelen om van zijn kortfilm een langspeler te maken. Het Brussels regisseursduo, Adil El Arbi en Bilall Fallah, wonnen naast prijzen op Film Fest ook de VAF Wildcard.

Advies aan debuterende filmmakers

De Witte startte zijn carrière bij Film Fest in 1988. ‘Het zit echt in mijn genen. Mijn grootmoeder was een trouwe cinefiel die elke woensdag naar de film ging. Mijn passie voor film werd met de paplepel meegegeven.’ De Gentse programmadirecteur geeft het advies aan beginnende filmmakers om vooral je eigen dromen na te jagen. ‘Als je een eindwerk maakt aan de filmschool, probeer dan je eigen verhaal te vertellen. Vraag raad aan je docenten maar probeer daar vooral je eigen weg in te vinden en een unieke stem te zijn in het grote gamma aan films.’ Daar heeft Ver Eecke alvast geen moeite mee. Vorig weekend werd haar kortfilm Dauw ontvangen op het Kortfilmfestival Leuven.

 

Tekst:LilanHalwyn
Beeld: Leisteen 3 (CC BY 2.0)