ZooMedia en mediaschool Thomas More slaan handen in elkaar voor De Warmste Week met Winter Wonderland
Woensdag 18 december is de Warmste Week afgetrapt in Brugge. Het thema dit jaar is eenzaamheid. 276 projecten steunen De Warmste Week, en meer dan 5000 acties zorgen dat er geld wordt ingezameld. Eén van deze vele acties is ‘Winter Wonderland’, georganiseerd door ZooMedia en de mediaschool Thomas More.
Wie Campus De Ham binnenwandelt, wordt al meteen ondergedompeld in een gezellige sfeer. Lichtjes hangen aan het plafond, en een prachtig versierde kerstboom brengt je al volledig in de kerstsfeer. ZooMedia, een contentplatform gestuurd door de mediaschool, organiseert in samenwerking met de hele mediaschool een event om geld in te zamelen voor De Warmste Week.
Marathonradio door studenten Journalistiek en BATAC
Zoals elk jaar voorzien de studenten Journalistiek uit het afstudeertraject Radio, en de studenten Bachelor Toegpaste Audiovisuele Communicatie (BATAC) radio twaalf uur lang radio voor Radio Roem. Ze draaien verzoeknummers ter waarde van minstens één euro, al kunnen gulle zielen ook meer doneren.
Radiostudente Lauren Van Uytven is alleszins blij met de kans om live radio te mogen maken voor De Warmste Week: ‘Het is een leuke ervaring om te mogen meemaken en zo mensen een hart onder de riem te steken.’
Al Photoboothend de laatste lessen afsluiten
Wie kerst zegt, denkt al snel aan sfeer en gezelligheid. Steevast het moment om een mooie familiefoto te nemen bij de rijkversierde kersttafel. Helaas in het mediaforum geen gedecoreerde tafel, maar je kan wel met je vrienden de kerstsfeer vastleggen met een leuke groepsfoto bij de photobooth.
Stijn Janssens, lid van de studentenraad, is kerstman van dienst om je foto’s nog juist die éxtra kerstsfeer te bezorgen. ‘Het is voor mij ook een manier om de studentenraad wat in de kijker te zetten en te benadrukken wat voor goeds wij kunnen bereiken.’
Knuffelen tegen eenzaamheid
Om het thema van De Warmste Week extra te benadrukken bieden studentes International Journalism Nele en Jana daarom gratis knuffels aan. ‘Naarmate de dag vordert, krijgen we er steeds meer en meer’, vertelt Jana. De knuffels zijn gratis, maar vrijwillige bijdrages zijn zeker welkom. ‘We hebben ook al iemand gehad die geld gegeven heeft om ons géén knuffel te moeten geven’, voegt Nele al lachend toe.
Creatievelingen in kerstthema
Naast studenten die de verschillende kraampjes of standjes bemannen, heeft de mediaschool ook twee externen opgetrommeld. Sofie Van Herp geeft in bijberoep workshops raamtekenen en glas etsen aan voornamelijk moeders die wat me-time willen. ‘Een aantal mama’s leven in eenzaamheid, zeker als ze alleenstaande ouder zijn. Door de workshops denken ze even aan iets anders.’
Wie op zoek is naar wat nostalgie en hun kindertijd, kunnen terecht bij Jacklyn Ooteman om zichzelf in kerst- en winterthema te laten schminken. Of het nu een beetje glitter is, een sneeuwvlokje of een heuse kerstboom, iedereen kan hun gading vinden.
Welk bedrag hopen ze te verzamelen?
Vorig jaar sprokkelde het evenement ten voordele van De Warmste Week 2360 euro bij elkaar. Caroline De Maeyer, beleidsmedewerker van de mediacampus, die mee het evenement heeft georganiseerd, hoopt alleszins om opnieuw dergelijk bedrag in te zamelen. Lauren is heel optimistisch en hoopt op zo’n tienduizend euro, terwijl schminkster Jacklyn al heel tevreden is met duizend euro.
Wil je op de hoogte blijven van het evenement? De radio kan je live volgen en meemaken vanuit het mediaforum, of op zoomedia.be meevolgen. Op de flyers die her en der verspreid liggen kan je het programma ook steeds terugvinden.
Tekst: Céline De Munter
Foto: (c) Lauren Van Uytven