14/03/2025

Van bomma naar beats: hoe de Kringwinkel zijn stoffig imago afschudt

Tijdens de Nacht van de Kringwinkel op 20 februari opende Kringwinkel Centrum in de Lange Koepoortstraat uitzonderlijk zijn deuren tot 23 uur. De Antwerpse kringwinkel verwelkomde thriftshoppers die met een glaasje in de hand en op de beats van verschillende dj’s konden snuisteren tussen de rekken.

Terwijl de late night shopping in Kringwinkel Centrum volop aan de gang is, heeft een horde van zo’n dertig mensen zich voor het filiaal verzameld. Wat lijkt op een immense wachtrij, blijken bezoekers te zijn die een luchtje scheppen voordat ze zich opnieuw in het feestgedruis storten.

De winkel voelt even niet aan als een doorsnee tweedehandszaak, maar eerder als een discotheek waar het concept van duurzaamheid op een subtiele en trendy manier aan het publiek verkocht wordt. Terwijl een groepje twintigers nipt van hun glaasje cava of limonade, staat een jong koppel gebogen over een kast met oude vinylplaten. Enkele meters verderop in het midden van de winkel moedigt een groepje enthousiastelingen de dj’s JIPSEY en Antares al dansend aan.

© Flora Granecz – Dj Antares entertainde het publiek van 20u30 tot 23u met zijn alternatieve beats.

Nachtelijk shoppen in de binnenstad

Het idee voor Nacht van de Kringwinkel kwam vanuit Kringwinkel Nationaal. Zestien winkels verspreid over heel Vlaanderen openen na sluitingstijd hun deuren om tegelijkertijd feest te vieren. Zo kunnen geïnteresseerden niet alleen in Antwerpen terecht, maar ook in de filialen in onder andere Leuven, Gent en Kortrijk.

Hoewel de eerste editie van het evenement in 2023 plaatsvond in Kringwinkel Zuid, verhuist het concept twee jaar later naar het filiaal in de oude stad. Een verandering die door de bezoekers wordt geapprecieerd, zo ook door Axelle Broekmans (22): ‘Ik zit in het gebouw hierover op kot en vind de locatie midden in de Antwerpse binnenstad fantastisch. Wanneer de deuren hier om 23 uur sluiten, kan je nog makkelijk in een café in de buurt iets gaan drinken.’

Trendy tweedehands

Terwijl ze vlijtig de bar aanvult, vertelt Lisa Van Eeckhoven (22) van Kringwinkel dat het evenement meer is dan alleen een koopavond: ‘We willen vooral een jonger publiek van 18- tot 35-jarigen aantrekken en iets anders doen dan het klassieke en welbekende concept van late night shopping. Hoewel we heel dankbaar zijn voor ons vast cliënteel dat voornamelijk bestaat uit vijftigplussers, proberen we het stoffig imago dat de keten vroeger misschien had volledig achter ons te laten.’

Geraldine Cordie (25), Kringwinkel-collega van Lisa, is de hele avond druk in de weer met haar microfoon en smartphone. Ze is verantwoordelijk voor de sociale media van het Antwerpse filiaal en ziet steeds meer jonge mensen verschijnen in de Kringwinkel, vooral het laatste jaar: ‘We denken dat het succes grotendeels te danken is aan ons TikTok-account, waar we bijna wekelijks op posten. We zijn ook aanwezig op evenementen specifiek bedoeld voor jongeren, zoals het Antwerps studentenfestival StuDay.’

@kringwinkel.antwerpen Volgend jaar nog eens doen? 🥳 Jullie waren met zo veeeeel 🥰 #kringwinkel #kringwinkelantwerpen #secondhand #ThriftParty #NachtVanDeKringwinkel #thrifting #kringloop #thrift ♬ HOUSE OF LUX – DannyLux

Louise on a Budget

Tijdens Nacht van de Kringloop werd ook de eerste samenwerking met een jonge ontwerper en content creator voorgesteld. Louise Meyvis (22) lanceerde onder de naam Louise on a Budget een collectie van 15 unieke blazers en handtassen gemaakt uit tweedehands kringwinkelmateriaal. ‘Ik upcyclede al langer tweedehands blazers uit de Kringwinkel. Die creaties plaatste ik op TikTok om jonge mensen een voordeliger alternatief te bieden op de prijzige slow fashion opties. En dat concept sloeg aan.’

‘Hoewel het merendeel van het jonge publiek zijn weg naar onze winkels goed vindt, merken we dat nog niet de hele doelgroep overtuigd is van het tweedehandsconcept’, vertelt Lisa (22). ‘Toen kwamen Louises video’s voorbij. Ze maakt hele unieke stuks die niet het typische kringwinkelgehalte hebben, maar wel van ons materiaal zijn gemaakt. Haar collectie is een perfect voorbeeld van wat je allemaal met de spullen uit onze winkels kan creëren.’

© Flora Granecz – Louise Meyvis is de eerste jonge ontwerper en content creator die een samenwerking aangaat met de Kringwinkel.
© Flora Granecz – Meyvis gebruikte onder andere oude dekens die ze verwerkte in haar creaties.

Rond elf uur speelt de dj zijn laatste plaatje en verlaten de laatste thriftshoppers Kringwinkel Centrum, zo ook Axelle. Terwijl ze naar buiten wandelt met vier vintage wijnglaasjes – op zoek naar een café om ze te vullen – geeft Geraldine de laatste jassen uit de vestiaire terug aan hun eigenaars. Een leuke extra: naast je jas krijg je ook de kapstok gratis mee. De hanger is opgeleukt en zit in een kleurrijk, gehaakt jasje. Helemaal stofvrij.