02/06/2026

Hoe een rampzalig seizoen zorgt voor de degradatie van Wolverhampton Wanderers FC

Wolverhampton Wanderers FC degradeert naar de Championship na acht opeenvolgende seizoenen in de Premier league. Wolves was jarenlang een vaste waarde in de Engelse subtop, maar na dit seizoen stopt hun avontuur in de hoogste klasse. Ze wonnen hun eerste wedstrijd pas in januari van West Ham en in april werd hun achterstand mathematisch te groot om te overleven in de Premier League.

Hoewel je de degradatie van Wolves niet zou voorspellen, kwam het niet uit een onverwachte hoek. Er was al langer sprake van een sportieve achteruitgang bij de Wanderers. Er werden veel spelers verkocht zonder dat er veel kwaliteit in de hun plaats bijkwam en ook de trainers werden vaak vervangen. Het duurde maanden voordat Wolves hun eerste Premier League overwinning kon vieren en in april werd de degradatie een feit.

Het bestuur probeerde dit seizoen sterk te beginnen door een aantal transfers binnen te halen. Ze moesten met beperkte middelen veel kwaliteit naar Wolverhampton brengen. Zo werd één van de meest besproken transfers de komst van Toluwase Arokodare. De spits van KRC Genk was topschutter in de Jupiler Pro League en arriveerde met hoge verwachtingen in de Premier League.

Wolves hoopte met zijn fysieke aanwezigheid, snelheid en scorend vermogen opnieuw evenwicht te brengen in de ploeg na het vertrek van Matheus Cunha. Hoewel Arokodare regelmatig speelde en topschutter van het seizoen werd bij de Wanderers, bleef zijn productie beperkt. Zijn doelpunten konden het gebrek aan creativiteit en aanvallend vermogen binnen het team niet compenseren.

Ook Ladislav Krejci en Mateus Mané zorgden voor hoop bij Wolverhampton. Krejci werd gehuurd van de Spaanse club Girona. De Tsjechische centrale verdediger zorgde voor een vorm van stabiliteit in een verdediging die vaak onder druk stond. Dankzij zijn leiderschap, fysieke kracht en mentaliteit kon hij zich onderscheiden en groeide hij uit tot één van de spelers waar de Wanderers hun hoop op konden vestigen. Ook jeugdtalent Mateus Mané maakte veel indruk in de tweede helft van het seizoen. De 18-jarige flankaanvaller uit Portugal zorgde voor snelheid en diepgang in de aanval van Wolverhampton. De combinatie van zijn snelheid en creatieve visie zorgde ervoor dat hij onvoorspelbaar werd voor de tegenstander. Hij bracht lef en enthousiasme op het veld waardoor hij een vaste waarde is geworden voor Wolves.

De degradatie hoeft niet per se het einde te betekenen voor de Wolverhampton Wanderers. Burnley, Leeds en Leicester City hebben in het verleden bewezen dat een snelle terugkeer naar de Premier League mogelijk is. Wolves is al volop bezig aan hun terugkeer en hebben deze week hun eerste transfer bekend gemaakt: Kieran Trippier. De ervaren verdediger van Newcastle zal veel kwaliteit toevoegen aan de club. Zijn ervaring en winnaarsmentaliteit zal een grote impact hebben op de rest van de spelers. Als Wolverhampton ook nog hun sterkhouders zoals Arokodare, Mané en Krejci kan behouden, dan is de vraag niet meer waarom Wolves degradeerde, maar hoe snel de club terug kan opstaan.