Aangepaste deelsteps landen in Mechelen
Deelplatform HOPP heeft zondag 27 september zijn elektrische deelsteps gelanceerd in de stad Mechelen. Volgens schepen van Mobiliteit Vicky Vanmarcke (Open VLD) is dat aanbod een perfecte aanvulling op de deelmobiliteit van morgen.
Na steden als Brussel, Antwerpen en Gent krijgt nu ook Mechelen zijn eigen deelstep. Het Gentse bedrijf HOPP neemt dit voor zijn rekening. Zij spelen in op ecologische deelmobiliteit en wil vooral primeren op vlak van veiligheid en kwaliteit. Zo is Mechelen een stad met veel kasseien, iets wat zeer vervelend is voor de doorsnee stepgebruiker. ‘De steps van HOPP hebben grotere wielen voor een maximale schokabsorptie’, aldus Vanmarcke.
Het technische aspect zoals reparaties of onderhoud zal worden uitgevoerd door HOPP zelf. ‘Onze deelsteps worden dagelijks gecontroleerd en gerepareerd als dat nodig is. Passie en kwaliteit is onze drijfveer’, zegt Gauthier Daens, bestuurder bij HOPP. ‘Uiteraard rekenen wij op de burgerzin om de producten als goede huisvader te gebruiken.’ Milieuvriendelijkheid blijkt voor het bedrijf belangrijk te zijn. Daens licht toe: ‘De steps hebben verwisselbare batterijen waardoor we heel efficiënt en milieuvriendelijk te werk kunnen gaan. Elke avond zullen wij de batterijen verwisselen en de steps rangschikken.’
Verkeersveiligheid primeert
Een elektrische step blijft een vervoersmiddel dat enige verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Volgens een onderzoek van VIAS, de organisatie die zich bezighoudt met verkeersveiligheid, is er gemiddeld 1 hospitalisatie per week. De meeste slachtoffers die op de spoeddienst geholpen worden, zijn daar terechtgekomen door een valpartij.
Stef Willems, woordvoerder voor verkeersveiligheid bij VIAS, geeft een aantal tips om veilig met een step te rijden. ‘Ga niet onervaren de baan op met een step. Oefen bijvoorbeeld eerst enkele manoeuvres op een privéterrein en draag daarbij zeker beschermende kledij, waaronder polsbeschermers en een helm.’ Ook is het volgens Willems belangrijk om steeds zichtbaar rond te rijden. Hij verduidelijkt: ‘Draag liefst fluoriserende kledij, zeker ‘s nachts. Het achterlicht van zo’n step is heel klein en niet goed zichtbaar. Probeer dus zeker op te vallen.’ Tot slot benadrukt Willems dat het ontoelaatbaar is om op voetpaden te rijden.
Geen sensibilisering
De politie zelf zal geen sensibiliseringscampagnes opzetten. Dat laat Dirk Van de Sande, woordvoerder van de politiezone Mechelen-Willebroek, weten. ‘Moesten er kleinere acties op poten gezet worden door organisaties zoals VIAS of de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde), dan zullen wij daar uiteraard ook aan deelnemen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een campagne met digitale folders.’
Als je HOPP wil gebruiken moet je enkel de app downloaden. Je betaalt telkens 1 euro bij het begin van de rit, nadien is het 20 cent per minuut. HOPP denkt ook op lange termijn door abonnementen aan te bieden. Je kan een jaarabonnement aanschaffen voor 150 euro. Het gebruik van steps is wel iets minder toegankelijk voor studenten doordat ze enkel kredietkaarten aannemen.
Tekst: Arnaud De Martelaere, foto: Pixabay