johanna bulens fotograaf fashion week parijs
26/09/2024

Paris Fashion Week trends: Hoe low-tech camera’s de modefotografie herdefiniëren

De trend waarbij Gen Z eerder dit jaar massaal teruggreep naar digitale camera’s uit de jaren 2000, zet zich voort. Deze low-tech camera’s duiken nu ook op tijdens prestigieuze evenementen zoals Fashion Week. ‘De nostalgie en authenticiteit van oude technologieën zijn een verademing naast de hyperperfecte digitale beelden van vandaag’, aldus Johanna Bulens (20), fotografe en founder van Shitty Camera.

Wat begon als een nostalgische beweging op sociale media, heeft nu ook een zichtbare invloed op de modewereld. Generatie Z, opgegroeid met smartphones waarvan de camerakwaliteit elke dag nog evolueert, verlangde duidelijk naar iets anders. Korrelige beelden, lage resoluties en onscherpte zorgen voor een gevoel van authenticiteit dat sterk afwijkt van de perfecte plaatjes die we vaak zien passeren op sociale media.

Fashion Week

Tijdens de laatste Fashion Weeks zien we deze oude camera’s in de handen van zowel influencers als professionele fotografen. Beide willen ze de gestroomlijnde beelden van high-end paparazzi-apparatuur doorbreken. Een opvallende voorstanders van deze beweging is Johanna Bulens, founder van Shitty Camera. ‘Mijn werk is een reactie op de overgeproduceerde, perfect bewerkte beelden die we dagelijks zien. Moderne camera’s kunnen soms té perfect zijn, en dat haalt voor mij de rauwe, intieme sfeer weg die ik wil vastleggen. De resultaten zijn zowel uniek als tijdloos. Doordat ik geen technische kennis heb van fototoestellen, lag de drempel lager om met low-tech camera’s te werken. Uiteindelijk groeide dit uit tot mijn eigen stijl waarbij ik bewust kies voor eenvoudige, shitty camera’s’, aldus Bulens

 

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door shitty camera (@shittycamera9)

‘Toen ik zag dat de Oostenrijkse modeontwerpster Florentina Leitner tijdens haar vorige presentatie in Parijs ook gebruik maakte van low-tech video’s besloot ik hen een berichtje te sturen. Enkele dagen geleden kreeg ik de kans hun nieuwste collectie tijdens Paris Fashion Week te mogen vastleggen’, vertelt ze.

Ook het Italiaanse kledingmerk Diesel maakt steeds vaker gebruik van low-tech apparatuur om hun collecties te promoten. 

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Diesel (@diesel)

Een blijvend fenomeen?

Voor Bulens is werken met low-tech camera’s niet zomaar een trend. Het is een bewuste keuze die aansluit bij haar persoonlijke stijl en visie op kunst. ‘Het nostalgische element zal altijd blijven, maar de kern van mijn werk—het vastleggen van echte, authentieke momenten—is los van trends’, vertelt ze. Ondanks dat camera’s met de nieuwste technologieën waarschijnlijk altijd hun plaats zullen behouden op de catwalks, laten fotografen zoals Bulens met haar merk Shitty Camera zien dat er ook schoonheid te vinden is in eenvoud en imperfectie. De herontdekking van low-tech camera’s markeert een verschuiving naar rauwe, eerlijke beelden die verder gaan dan digitale perfectie.

Tekst: Ilaicha Vandeputte
Beeld bovenaan: Ilaicha Vandeputte (links), Johanna Bulens (rechts)