27/10/2024

Burgemeester Kris Declercq (CD&V) over leegstand in stad Roeselare: ‘Het warm water bestaat niet en al zeker geen wonderpil’

De gemeenteraadsverkiezingen zijn voorbij, coalities zijn gevormd, en dat ook in de West-Vlaamse centrumstad Roeselare. CD&V, Vooruit en Lokaal Liberaal zwaaien de plak voor de komende zes jaar, met burgemeester Kris Declercq (CD&V) op post. Maar wat met de leegstand, een thema dat ook talrijk aan bod kwam in de campagnes. Wat mogen we verwachten voor de komende zes jaar? 

 

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Kris Declercq (@kris_declercq)

‘Roeselare bruist’, een gezegde dat ook betrekking heeft op onze winkelstraat. Echter heeft de Roeselarenaar daar een ander beeld van. Afgelopen jaar nam de stad afscheid van winkels zoals Zara, Tischa, Terre Bleue, Casa, Flying Tiger en Grand Optical. ‘Nochtans zijn wij niet de slechtste leerling van de klas’, nuanceert burgemeester Kris Declercq (CD&V).

Huidige situatie

Cijfers van De Tijd, gebaseerd op onderzoek van Locatus, tonen dat de afgelopen tien jaar ruim 10.000 winkels uit het straatbeeld verdwenen in Vlaanderen en Brussel. Cijfers die de Vlaming niet onberoerd laten, ook in Roeselare. Toch doet de stad het volgens Declercq beter dan andere centrumsteden. ‘Het is een perceptieprobleem. Journalisten schrijven alleen maar over de leegstand. Roeselare scoort beter dan Kortrijk’. Volgens gegevens van Statbel had Roeselare in 2023 een faillissementsratio van 0,7% per 100 actieve ondernemingen, terwijl dit in Kortrijk 0,9% was. ‘Vele centrumsteden kampen met problemen en het zal nog erger worden komende jaren’. Een recent artikel van Krant van West-Vlaanderen toont dat volgens leegstandscijfers van Locatus, Kortrijk met 13,4 % het slechtst scoort.

Veranderende winkellandschap

Het profiel van de doorsnee winkelier ziet er een stuk anders uit dan twintig jaar geleden. De tijd van de grote ketens en traditionele familiezaken in elke stad is voorbij, en daar is ook Declercq getuige van. ‘Traditionele familiezaken kennen geen nieuwe opvolgers.’ ‘In Den Paternoster’ een speciaalzaak die huishoudlinnen, exclusief ondergoed en pyjama’s verkoopt, sluit na 150 jaar definitief de deuren.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door In Den Paternoster (@indenpaternoster)

Ook de online verkoop is alomtegenwoordig. Op tien jaar tijd steeg de e-commerce van 20 % naar 80%. ‘Een medewerkster van H&M Roeselare, die anoniem wenst te blijven, spreekt erover mee. ‘Als ik naar mezelf kijk, shop ik veel online. Ik ga zelden nog naar de winkels. Wanneer ik jonger was, ging ik nog eens met de vriendinnen naar de stad na de examens. Dat wordt moeilijker wanneer je ouder bent. Ik werk twee jobs dus er is ook niet zo veel tijd om eens te gaan shoppen’. Daarnaast verwerken we de covid-nasleep, de oorlog Rusland-Oekraïne, de verstoring van de toeleveringsketen, de energiecrisis en bijgevolg de hoge inflatie.

Waterbedeffect

Roeselare kampt met een waterbedeffect. Op de ene plaats komen er winkels bij en op de andere plaats trekken er weg. ‘Grote ketens zoals Zara hebben een ander businessplan. Zij neigen naar de as Rijsel-Antwerpen-Gent-Rotterdam. Ook de Zara in Kortrijk verdwijnt binnenkort, volgens burgemeester Kris Declercq. Fans van H&M Roeselare moeten zich geen zorgen maken, want daar deed het gerucht de ronde dat hun winkel zou verdwijnen. ‘Een vrouw reageerde onder een Facebook-bericht van een winkel die ermee ophield dat H&M ook zou verdwijnen. Sindsdien gaat het gerucht al twee jaar mee. Voor alle duidelijkheid zijn wij zijn niet van plan om weg te gaan’, bevestigt de medewerkster van H&M.

Veranderende handelsstrategie

Declercq concludeert dat we niet meer op dezelfde manier handel drijven. ‘Je moet tijd geven aan je zaak om te kunnen sparen, groeien en investeren. Die mentaliteit is veranderd’ De burgemeester geeft tips om als handelaar vernieuwend uit de hoek te komen. ‘Handelaars slagen pas wanneer ze aan omnichannel doen. Omnichannel zoomt in op zowel het online gedeelte als de klantervaring. Daar is kledingwinkel ‘Just Fie’ een mooi voorbeeld van. ‘Just Fie’ combineert het online aspect met events in haar winkel. Zo organiseert Sophie bijvoorbeeld ‘Sip en Shop’, waar je de nieuwe collectie kan ontdekken met een drankje in de hand.


Als handelaar moet je wel de kans hebben om te kunnen groeien en evenementen als deze te verwezenlijken. Dat is niet altijd even gemakkelijk, zeker omdat de prijzen om een pand te huren nog steeds aanzienlijk hoog zijn. ‘Bepaalde prijzen zijn nog op het niveau van in 2007. Niet iedereen wil hun huur naar beneden halen. Sommigen kijken niet naar de leegstandsbelasting, anderen wonen niet in Roeselare en zitten met een pensioenfonds in Antwerpen.’

Kernplan Roeselare

Roeselare voorziet de stad van een kernplan. De stad biedt ondernemers aantrekkingssubsidies met een renovatie- of ondersteuningssubsidie en restylingpremies voor panden die er minimum negen jaar staan. Leegstandsbelastingen dienen de pandeigenaren te stimuleren hun prijzen te verlagen. Dankzij leuke concepten kan je proeven van Roeselare met PROEF#RSL en je pand gedurende zes maanden tot een jaar aan een verminderde prijs huren. De wedstrijd ‘Win je winkel’ gaat nog een stapje verder dan dat. Daarbij won Eva Schacht uit Torhout met Atelier Clash. Met een jaar huur en een starterspakket krijgt Eva de kans haar zaak grondig uit te bouwen. Nieuwtjes als deze komen in het krantje ‘Kernachtig’ waar zowel handelaars als horeca centraal staan.

Toekomst

Wat de komende jaren betreft, klinkt Declercq duidelijk. ‘We moeten ons inbedden in het idee van een vijftienminutenstad, met aandacht voor groei, vlotte bereikbaarheid en betaalbare parkeermogelijkheden. Winkels moeten niet alleen etalages zijn, maar ook plekken waar iets te beleven valt. Uiteindelijk draait het erom dat we het kerngebied verkleinen en ons inzetten op die beleving.’ Roeselarenaars kunnen volgens burgemeester Kris Declercq nooit trots genoeg zijn op hun stad. ‘We zeggen altijd dat het glas halfleeg is, terwijl het glas ook mooi halfvol kan zijn en dat we het minstens halfvol moeten maken. In de beste wereld zeg je op café, laat ons daar niet over discussiëren, laat ons een tweede glas bestellen. Het is aperitieftijd, vandaar. (lacht)

Tekst: Lilan Halwyn
Foto’s: © Lilan Halwyn