20/01/2020

Waarom we beter een Jonagold eten dan een Pink Lady

Maakt het jou uit waar die Pink Lady of die Granny Smith vandaan komt? Of eet je liever een Jonagold uit eigen land? ‘België importeert voornamelijk appels uit buurlanden Nederland en Frankrijk maar ook uit Nieuw-Zeeland. Toch geven veel Vlamingen de voorkeur aan producten uit eigen land’, legt Annelies Smets van VLAM, Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing, uit. Deze organisatie is bekend van campagnes met de slogan ‘Lekker van bij ons’.

België importeert vooral appels uit buurlanden, maar ook uit Nieuw-Zeeland. ‘Voor die laatste zien we dat de import zich vooral situeert in de periode dat er veel minder Belgische en Europese appels zijn’, zegt Smets. De grootste reden van import zijn dus de seizoenen. In België kunnen appels in het najaar geoogst worden. Aan de andere kant van de wereld zijn de seizoenen omgekeerd dus importeert ons land de andere helft van het jaar appels van daar. ‘Het aanvoeren van fruit leidt tot enorm veel schade. Schepen en vliegtuigen produceren 8 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. Onze eigen appels eten, kan helpen om dat probleem op te lossen, en er zijn weinig redenen om het niet te doen’, legt Wouter Torbeyns uit in een opiniestuk in De Morgen.

‘Met nieuwe technologieën kun je fruit gemakkelijk enkele maanden bewaren. Dat kost veel energie maar is nog altijd beter voor het milieu dan de aanvoer met het vliegtuig of de boot. Een tweede, meer drastische oplossing zou erin bestaan om buiten het seizoen gewoon geen appels te eten, of soorten die zich beter laten bewaren’, gaat Torbeyns verder. Toch kunnen we algemeen stellen dat de import van appels in België stilaan daalt, dat kan je zien in onderstaande grafiek. ‘Ook de productie van appels daalt, dit ten voordele van de productie van de peer’, zegt Smets.

‘Als VLAM promoten wij de producten van hier en dus ook appelen van bij ons. Veel Vlamingen geven de voorkeur aan producten uit eigen land, omdat die minder lang onderweg zijn en dus verser zijn. En omdat het de eigen economie en werkgelegenheid steunt. Het zijn die sterktes die we uitspelen in onze promotiecampagnes. Het belang van lokale productie is daarbij groter dan het belang van een individueel merk’, concludeert Smets.

Jonagold is ongetwijfeld een van de bekendste Belgische appels, maar het bedrijf van de Nieuw-Zeelandse appel Pink Lady groeit en wint ook bij ons terrein. ‘In 2015 was de Jonagold nog altijd de marktleider met een aandeel van 43 procent. Maar de Jonagold verliest van jaar tot jaar terrein, terwijl het marktaandeel van de Pink Lady sinds 2008 meer dan verdubbeld is, naar 21,3 procent in 2015. Als die evolutie aanhoudt, zullen de Belgische fruittelers hun leiderspositie in hun eigen land verliezen’, voegt Torbeyns toe.

 

Tekst: Noor Vliers

Uitgelichte foto: Erik Scheel from Pexels

Grafiek: Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing