15/10/2019

Muziekkenner Tom Rumes: ‘Freddie Mercury in hologram op het podium, daar is ongetwijfeld een publiek voor’

Hoe muziek in 2050 gaat klinken kan niemand voorspellen, maar mensen die veel met muziek bezig zijn, hebben daar wel bepaalde verwachtingen of voorspellingen over. Eén van die muziekkenners is Tom Rumes. Hij heeft een eigen productiehuis, geeft gastcolleges over mediatrends en is docent aan Thomas More hogeschool in Mechelen.

Is het volgens u realistisch om te denken dat we in de toekomst naar hologrammen, een soort driedimensioneel geprojecteerd beeld, kijken en dus concerten volgen vanuit onze zetel?

Absoluut. Ook nu is dat al enkele keren gebeurd, bij The Black Eyed Peas bijvoorbeeld. Volgens mij zit daar vooral potentieel in voor groepen die niet meer bestaan. Denk aan Queen, die toeren nu met een andere frontman. Dat is zeker een mooie ervaring, maar als je de echte Freddie Mercury in hologram van goede kwaliteit kan zien, denk ik dat daar zeker een publiek voor is.

Hologrammen zijn één ding, maar zou het ook kunnen dat we tegen dan concerten volgen via VR-brillen en zo ons eigen concert creëren?

Ook dat is al aan de orde. De Ancienne Belgique in Brussel bijvoorbeeld experimenteert daarmee. De AB merkt dat concerten bijna altijd zijn uitverkocht en dat veel mensen daardoor op de wachtlijst staan. Daarom biedt men nu livestreaming in HD aan. Als je een concert in VR kan beleven, in goede kwaliteit en met livestreaming, is dat zeker een optie en zou ik daar ongetwijfeld op intekenen.

Daar hangt waarschijnlijk een serieus prijskaartje aan vast. Hebt u een idee hoeveel dat zou kosten?

Ja en neen. Als je het concert livestreamt met een VR 360 graden videocamera, kost dat heel weinig. Voor 4.000 à 5.000 euro heb je een professionele videocamera die ook live kan streamen. De gebruiker heeft wel een bril nodig, maar die wordt jaar na jaar goedkoper. Je hebt nu bijvoorbeeld al een fantastische bril voor 200 euro. Ik denk dus dat dat prijskaartje goed meevalt.

Denkt u dat dat een invloed kan hebben op de ticketprijzen?

Niet zozeer op de ticketprijzen. Ik denk dat het vooral te maken heeft met het verhaal dat je wilt vertellen. Bij Transmedia Storytelling, één van de vakken die ik geef op Thomas More, laat ik zien hoe je een verhaal op verschillende platformen kan vertellen. En dan is dat het verhaal. Je bent live op het concert, dat is nog altijd de beste ervaring, maar je kan het ook via VR of traditionele video volgen. Een verhaal wordt op die manier veel gelaagder. Ik denk dat ze, zeker in de long run, ook méér tickets gaan verkopen. Veel bedrijven zijn bang dat mensen niet meer live naar een concert komen kijken omdat het in VR wordt aangeboden, maar vaak leert de ervaring ons dat dat niet het geval is. Mensen vinden de VR-bril een fantastische ervaring, maar eigenlijk is dat not the real deal en staan ze volgende keer toch wat vroeger op om een ticketje te bemachtigen voor het live concert.

Voor de artiesten zijn die ontwikkelingen ook nieuw. Gaan zij nog meekunnen met de technologische voortuitgang?

Ik denk dat je als artiest vandaag voor een deel mee moét zijn. Je ziet bijvoorbeeld dat artiesten sinds enkele maanden worden gevormd op platforms als TikTok, en dat wordt alleen maar erger. Als je alle kansen wil benutten, moet je toch de technologie trends en de verschillende platforms blijven volgen. Het levert uiteraard ook verschillende opportuniteiten op. Als je bijvoorbeeld als singer-songwriter je muziek op youtube zet en zo ontdekt wordt, zonder een platenlabel met een heleboel geld achter, dat is fantastisch. Het zijn boeiende tijden in de muziekwereld.

We hebben het gehad over artiesten, maar wat denkt u van het idee dat robots het werk overnemen en binnen enkele jaren de muziek maken?

Daar heb ik toch mijn vragen bij. Kraftwerk heeft wel al enkele experimenten gedaan waarbij poppen op het podium staan, maar mensen houden van vlees en bloed en muziek maken is geen wiskunde. Je kan in die poppen een soort algoritme steken en vragen “Geef mij nu de grootste hit!”. Maar tot nader order zijn ze daar nog niet in geslaagd en ik denk ook niet dat dat ooit gaat lukken. Muziek heeft namelijk ook te maken met gevoel, met de trends van het moment en net dat sprankeltje anders dat je aanbiedt. Ik denk dus niet dat het zo’n vaart gaat lopen.

Herbeluister het volledige interview:

Tekst en presentatie: Emma De Decker, foto: © rtv