Bindende toelatingstest lerarenopleiding: ‘Je kan niet meten of iemand een goede leraar zal zijn’
De Vlaamse regering wil de kwaliteit van de lerarenopleiding goed bewaken. Daarom zal de Vlaamse regering onderzoeken of een bindende toelatingsproef nuttig is. Dit staat in het Vlaamse regeerakkoord. Momenteel bestaat er al een verplichte niet-bindende test. De meningen over het voorstel zijn verdeeld.
Al drie jaar bestaat er een proef voor wie aan de lerarenopleiding wil beginnen. ‘Het afleggen van de test is een voorwaarde om aan de opleiding te beginnen’, zegt Lies Dalemans, unit manager lerarenopleiding bij Thomas More Mechelen. ‘Maar je kan niet geweigerd worden als je voor bepaalde onderdelen niet slaagt. Het is een wake-up call voor studenten.’ Nu bestaat de test uit een leer- en motivatietest en een test academisch Nederlands. Voor sommige vakken, zoals wiskunde en Frans, zijn er extra onderdelen voorzien. Het doel is om studenten een overzicht te geven van hun sterktes en zwaktes. En dit helpt de beginnende student zo blijkt: ‘Onderzoek heeft al aangetoond dat studenten die actief een inhaalbeweging inzetten, goede resultaten halen. Juist omdat ze door de test beseffen waaraan ze moeten werken’, zegt Lies.
Onzekere toekomst
Voorlopig is het nog niet duidelijk wat de verplichte bindende test zal inhouden. ‘Wat wij ons nog meer afvragen is: Wat gaan ze verplicht maken?’ Daar liggen de opties nog open. De Vlaamse overheid kan kiezen om de huidige test bindend te maken of een volledig nieuwe test te ontwerpen. Daarover is het kabinet van Ben Weyts nog stil. De onderzoeken moeten nog opgestart worden. Lies: ‘Ik zie de test graag komen. Als die dezelfde slaagresultaten geeft als de toelatingstest van geneeskunde. Daar zie je dat 80 tot 90 procent van de studenten slaagt. Toch moet er goed nagedacht worden over de bindende test. Of iemand een goede leraar wordt, dat weet je niet aan het feit of die persoon goed kan rekenen. ‘
‘Of de bindende test studenten zal afschrikken, dat weet ik niet’, zegt Lies. Na de komst van de huidige test was er geen duidelijke daling bij het aantal inschrijvingen. De lerarenopleidingen hebben het al jaren moeilijk om de 18- en 19-jarigen aan te trekken. ‘Voor hen is de opleiding geen populaire keuze.’ Toch lijkt de opleiding terug in de lift te zitten. Dit komt door een groot aantal 30-ers die zich willen om scholen tot leraar.
‘Mij zou het tegen gehouden hebben’
Gina Christiaens (20) zit in haar tweede jaar van de lerarenopleiding aan Thomas More. Ze studeert voor leraar in het secundair. Voor haar was de oriënterende test een wake-up call. ‘Op sommige vlakken had ik de test wel nodig. Zo wist ik meteen op welke delen ik goed scoorde en welke niet. Dus waar ik meer aandacht en tijd aan moest geven.’ Maar ze is niet te spreken over de plannen van de Vlaamse regering. ‘Ze hebben nu al een tekort aan leerkrachten. Waarom zouden ze dit dan invoeren?’, zegt Gina. Ze was nog niet op de hoogte van het voorstel. ‘Mij zou het tegen gehouden hebben. Ik denk dat het een extra drempel zal zijn voor toekomstige studenten.’
Tekst: Kwinten Hendrycks