04/01/2020

Ingrid de Haan: ‘Duurzame kledij kan heel hip en sexy zijn.’

Black Friday is net gepasseerd en de koopjesperiode staat weer voor de deur. Niets mis mee toch? Wel, daar valt over te discussiëren. De kledingindustrie is namelijk de tweede grootste vervuiler wereldwijd en ondermijnt de rechten van de mens. Daarom ontstaan er steeds meer initiatieven om ecologisch en ethisch verantwoorde kledij te promoten. ‘Duurzaamheid is niet duf en stoffig’, zegt Ingrid de Haan (46), die zich inzit om duurzame kledingmerken online te promoten.

Het begrip ‘fast fashion’ duidt op de snelheid waarmee de hedendaagse mode verandert. Consumenten willen steeds meer en wanneer ze iets online bestellen, verwachten ze dat het de volgende dag in hun kleerkast hangt. Maar fast fashion gaat ook gepaard met kinderarbeid, uitbuiting en slechte werkomstandigheden in verre landen. Het is als het ware een ver-van-mijn-bed-show voor alle Belgen.

In het programma ‘Make Belgium Great Again’ op VTM werd enkele weken geleden de ware prijs van onze goedkope kledij onthuld. Verschillende influencers werden uitgenodigd voor een modeshow, maar kregen uiteindelijk een visuele klap in hun gezicht toen ze beelden kregen voorgeschoteld van de herkomst van hun kledij. De makers van het programma hopen dat dit kijkend Vlaanderen heeft wakker geschud.

Hoe ons gevoel voor mode de planeet beïnvloedt

We zijn ons allemaal bewust van de opwarming van de aarde, maar wat veel mensen nog niet weten is dat de kledingindustrie de tweede grootste vervuiler ter wereld is. Er gaan liters water verloren tijdens het creatieproces van kledij. Om een eenvoudige jeansbroek te maken, is er bijvoorbeeld 7000 liter water nodig. Nadien volgt een giftig kleuringsproces waarna het afvalwater in lokale rivieren terechtkomt.

Ook het voortdurend wassen van onze kledij zorgt voor problemen. Er komen steeds minuscule plastic deeltjes in het waswater, en uiteindelijk in de zee terecht. Het plastic dat daardoor jaarlijks wereldwijd in de zeeën verdwijnt, is te vergelijken met maar liefst 50 miljard plastic flessen.

Om daar tegenin te gaan, verschijnen er steeds meer accounts op sociale media die zich inzetten om duurzaam kopen te promoten. Een voorbeeld hiervan is het Instagram-account van Duurzame_Kleding. ‘Ik ben zelf erg geïnteresseerd in duurzame kleding. Zowel duurzaam in de zin van dat kleding lokaal geproduceerd is, als in het gebruik van ecologische stoffen’, zegt Ingrid de Haan, oprichtster van Duurzame_Kleding. ‘Eerst had ik geen idee welke stoffen er allemaal beter zijn voor de mens en het milieu. Bamboe en hennep zijn hier perfecte voorbeelden van’.

Ingrid promoot allerlei duurzame kledingmerken op haar account. ‘Het idee is te laten zien dat duurzaamheid niet duf en stoffig is voor geitenwollensokken-mensen, maar dat het ook heel hip en sexy kan zijn. Zo zit er onder andere zwem- en sportkledij tussen die gemaakt zijn van oude gerecycleerde visnetten uit de oceaan.’

Tips to shop:

Tip 1: Tweedehandse kleding is het nieuwe hip. Neus eens rond op Facebook en Instragram en laat je betoveren door de talloze online accounts die je leuke kledingstukken en accessoires aanbieden. Ook websites zoals tweedehands.be bieden je deze service.

Tip 2: Bezoek wat rommelmarktjes en/of tweedehandswinkels zoals bijvoorbeeld Think Twice. Trek erop uit met je moeder, vriend of vriendin om op zoek te gaan naar leuke en unieke stukken die je voor een goedkope prijs kan aankopen.

Tip 3: Organiseer een ‘Clothing Swap Party’ met wat vrienden. De bedoeling is de kleren die je niet meer draagt mee te nemen en ze simpelweg te ruilen met elkaar.

Tip 4: Duurzame kledij hoeft niet per se duur te zijn. Wanneer je duurzaam koopt, draag je je steentje bij aan het milieu en heb je weer een nieuw kledingstuk om in te stralen.

 

Tekst: Margot Verfaillie, foto: © ArtemBeliaikin