11/04/2020

Ex-Jong CD&V-voorzitter Sammy Mahdi: ‘Jongeren overtuigen dat politiek een efficiënte machine is, begin er maar aan de dag van vandaag’

Om te beginnen moeten we de vraag beantwoorden of het nog wel cool is om in de politiek te gaan als jongere. Veel jongerepartijen hebben daar moeite mee. Het is moeilijk om jongeren te overtuigen dat politiek ook cool kan zijn de dag van vandaag. ‘Europese studies concluderen dat de Vlaamse jeugd bij de meest geëngageerde is van Europa. Dat gaat dan over maatschappelijke verenigingen, zoals sport en jeugdbewegingen, want qua politiek engagement zitten we bij de laagste’, geeft Sammy toe.

 

Waarom dat verschil tussen maatschappij en politiek zo groot is bij onze jongeren heeft 3 verklaringen volgens Sammy. De eerste reden is het gevoel dat je het helemaal moet eens zijn met de partij schrikt jongeren af omdat ze steeds meer een eigen mening vormen. Ten tweede is een politieke partij kiezen kleur bekennen. Je wordt altijd door iemand scheef bekeken voor je keuzes. Ten slotte is het geloof dat je geen politieke partij nodig hebt om je punt te maken bij jongeren steeds groter. Een jeugdbeweging kan zelf pleiten voor meer investeringen in lokalen zonder dat politiek daar aan vast hangt. ‘In landen zoals Italië, Spanje en Griekenland zijn de mensen en vooral de jongeren meer overtuigd dat de politiek een manier is om impact te hebben op het maatschappelijk debat’, vertelt Sammy.

 

Afkeer voor politiek

Wat ook wel een reden kan zijn dat de politiek niet populair is, is dat de jeugd sinds de verkiezingen van 2012 een afkeer heeft gekweekt voor politiek. Hoe kan het ook anders, na 514 dagen onderhandelen? Sammy ervaart dat niet zo. ‘Dat komt en gaat in curves, nu is er weer een stijging omdat iedereen met modder gooit in het parlement en zelfs in de oppositie’, bekent Sammy. Het is inderdaad niet gemakkelijk om met deze uitslagen een regering te vormen die daadwerkelijk functioneert, maar het is natuurlijk niet altijd zo. ‘Als er morgen een regering komt en de partijen beter communiceren kan het ook zijn dat binnen een paar jaar er een generatie is die gelooft dat de politici de problemen van morgen kunnen aanpakken’, vertelt hij hoopvol.

 

Nieuwe generatie politici

De jongerendelegaties van politieke partijen zijn voor vele mensen een vaag gegeven. Wat doet dat nu eigenlijk? Sommige partijen hebben eigenlijk meer per toeval een jongerendelegatie puur bepaald op leeftijd. De CD&V van Sammy Mahdi denkt daar niet zo over. ‘Bij ons ben je lid van de jongerenpartij als je standpunten hebt die afwijken van die van de moederpartij. Het doel van de jongerendelegatie is om kritisch te zijn over de moederpartij en er ook mee te debatteren over bepaalde onderwerpen’, zegt Sammy met een glimlach.

 

Over zijn eigen winkel stoeft Sammy niet graag hoewel hij er echt wel heel veel goeds over kan zeggen. CD&V heeft dan ook oog voor de jeugd en dat merk je als je beseft dat zij de enige partij is die haar jongerenvoorzitter betaalt. Het is dan ook een job om daar al je tijd in te steken. ‘We zijn erg actief op lokaal niveau. We hebben een jeugdwerking in meer dan tweehonderd van de driehonderd Vlaamse gemeentes en op elk evenement zijn er honderden jongeren aanwezig’, zegt Sammy fier.

 

Je moet natuurlijk wel geluk hebben met waar je woont. De jongerendelegaties in Antwerpen zijn dikker bevolkt dan die van Sint-Katelijne-Waver, maar ook dat heeft zijn voordeel volgens Sammy. ‘Als je als enige de organisatie kan leiden, heb je carte blanche.’ Elk nadeel heeft zijn voordeel.

 

Wie is de grootste?

Het lijkt geen moeilijke vraag maar dat is het wel. Iedereen meet dat anders. Soms ben je lid omdat je jonger dan 35 bent, bij andere onder de 30. De ene vraagt geld voor een lidmaatschap, de andere vraagt niks. JONG-CD&V is daar ambitieus in. ‘Wij geloven dat we de grootste zijn omdat onze inschrijfmethode een hoge drempel is. Wij laten mensen betalen en hebben toch vijfduizend leden’, geeft Sammy toe met enige trots. Dat mag ook wel want het nummer blijft ook heel constant. In de jaren 80 hadden ze meer dan 18.000 leden maar dat waren andere tijden. De partij is niet meer wat ze was in 1980.

 

De extremere kanten

Het is geen geheim dat jongeren door hun afkeer van de politiek, naar ultimatums zoeken. Dan komen ze meestal ook uit bij extremere partijen. Er is echter geen studie die uitwijst dat jongeren zoveel rechtser of linkser zijn dan de vorige generaties. Ze zijn wel luidruchtiger en nemen meer uitgesproken een standpunt in. ‘Dat komt ook deels door de manier waarop sommige partijen communiceren’, pleit Sammy.

 

Het is ook wel zo dat de extremere partijen met simpelere ideeën komen. Ideeën die je kan inblikken in 15 seconden en op Facebook kan gooien voor de hele wereld. Uitgelegd op een manier dat iedereen het verstaat. Oppervlakkige ideeën die kant noch wal raken, winnen zo aan populariteit. ‘Het is de plicht van centrumpartijen om hun boodschap ook snel en efficiënt maar juist te kunnen communiceren naar de mensen toe’, besluit Sammy.

 

Sammy Mahdi: ‘De communicatie moet gemoderniseerd worden.’

 

Jeugdige communicatie

Een voorbeeld van efficiënte communicatie is de extreem-rechtse jongerenbeweging Schild & Vrienden. Hoewel deze vereniging apolitiek zegt te zijn kan de politiek er wel naar kijken als voorbeeld van efficiënt communiceren. ‘Ik neem weinig weg van hun manier van werken behalve hun communicatie’, geeft Sammy toe. De reden dat ministers dat niet doen is dat alles eerst langs 20 mensen moet passeren voor dat het verspreid kan worden. Zo ga je weinig mensen aanspreken want zo is alle gevoelenswaarde in je boodschap weg. Dat is ook de reden dat Sammy nog steeds zijn eigen communicatie verzorgt. ‘Ik zie soms dat Schild en Vrienden betere filmpjes maakt dan de meeste ministers met een enorm budget en personeel’, vertelt Sammy.

 

Moet de communicatie dan verjongd worden? Volgens Sammy niet, het moet wel gemoderniseerd worden. ‘Vroeger gingen mensen uit van expertise. Degene die de moeilijkste woorden gebruikte was de slimste, nu moet het persoonlijker.’ We moeten wel toegeven dat behalve een paar uitzonderingen de tweets van de meeste politici maar stijfjes overkomen. Het is allemaal zo voorzichtig dat het niet meer aanspreekt. Sammy geeft als goed voorbeeld van persoonlijke communicatie SPA-voorzitter Conner Rousseau. ‘Hij betrekt mensen door live te gaan op Instagram en Facebook, dat wordt geapprecieerd door het volk.’

 

De kaart van de jeugd trekken

Is het dan een idee om meer jeugd naar voren te schuiven als het om communicatie gaat? Volgens Sammy Mahdi is dat niet altijd het geval. ‘Ik denk niet dat jongeren per se beter weten wat jongeren willen.’ Representatie is natuurlijk nodig en dat had CD&V bijna. Ik fris even uw geheugen op door terug te gaan naar de voorzittersverkiezingen van CD&V, waar Sammy Mahdi nipt tweede werd en het leiderschap moest overlaten aan Joachim Coens. Het had een complete omzwaai geweest voor de partij, die nog steeds wordt gezien als de partij van nonnen en paters. ‘Ik ga ook niet liegen, het feit dat ik een jonge gast ben van 30 jaar uit een stad met een migratieachtergrond, hielp mij wel, maar ik doe niet aan politiek omdat ik een bepaalde leeftijd heb. Het belangrijkste is het idee dat ik naar voren breng’, besluit Sammy.

 

Beestigheid als troef

Wie Sammy Mahdi kent, kent ongetwijfeld ook zijn trouwe sidekick Pamuk. Sammy en zijn hond zijn onafscheidelijk en ze is dan ook elke dag samen met hem te zien op zijn sociale media. De populariteit van Pamuk begon eigenlijk heel toevallig in De Slimste Mens. ‘Ze was toen nog klein en ik laat haar nooit alleen. Eric vond het dan een leuk idee om haar bij mij te zetten’, vertelt hij met een glimlach. Het geeft een bepaald knuffelgehalte met zich mee natuurlijk en ze is volgens sommigen zelfs de onofficiële mascotte van de partij. ‘Sommige politici gebruiken hun gezin voor op kerstkaartjes, ik gebruik mijn hond. Zo zien de mensen dat hoewel ik geen gezin heb ik toch een verantwoordelijke jonge man ben’, geeft Sammy lachend toe.

 

Tekst Averhals Wannes

Foto: Walt De Bosscher