08/10/2020

Coronamaatregelen volgen buiten een schoolomgeving, hoe doe je dat?

Hogescholen en universiteiten hebben het hoofd gebroken over het bieden van een goede start van het academiejaar aan studenten. Circulatieplannen en richtlijnen moeten ervoor zorgen dat alles coronaproof verloopt. Manon (21): ‘Zonder het te beseffen zitten ze ineens op een halve meter afstand met elkaar te babbelen in plaats van op anderhalve meter.’ Op de campus leven studenten niet altijd alles perfect na.

‘Bijvoorbeeld wanneer studenten buiten de campus lunchpauze nemen met klasgenoten en besluiten hun mondmasker af te nemen. Zonder het te beseffen zitten ze ineens op een halve meter afstand met elkaar te babbelen in plaats van op anderhalve meter’, vertelt Manon Deputter (21), studente Geneeskunde aan de KU Leuven. In bepaalde situaties kan de vergetelheid bij studenten wel eens optreden. Jan De Houwer, psycholoog gedragsanalyse en expert in de leerpsychologie, zegt: ‘Ik zou adviseren om de omgeving zo in te richten dat dicht contact moeilijk wordt of afstand houden zo veel mogelijk aangemoedigd wordt. In de lunchruimtes kan de school stoelen en tafels bijvoorbeeld ver genoeg van elkaar plaatsen, zodat de afstand bewaard wordt.’

Motivatie is key

Hoe kunnen studenten in deze situaties gestimuleerd worden om op een natuurlijke manier de maatregelen in hun achterhoofd te houden en na te leven? Een psycholoog, een lid van een studentenvereniging en een studente geven raad. Manon illustreert enkele situaties waarin het fout loopt: ‘Als er lokaalwisseling is, dus wanneer de ene groep studenten uit de aula komt en de andere naar binnen moet, staat iedereen te dicht bij elkaar.’ In informele situaties zoals hier moeten studenten op een andere manier gemotiveerd worden.

Sam Mostrey (23), lid van de studentenvereniging Minos Leuven: ‘We hebben afgesproken dat als iemand een coronaregel overtreedt, die vijftig cent in de Minospot moet leggen. Komt iemand te dicht bij iemand anders of heeft iemand zijn of haar mondmasker fout aan: vijftig cent in de pot! Op het einde van de pandemie, als alles voorbij is, gaan we met dat geld eens goed eten met z’n allen.’

Een duwtje in de rug

‘Zo controleert iedereen elkaar, waardoor het bijna een spel wordt. De regels volgen en een goede sociale controle hebben ervoor gezorgd dat er nog niet vaak iemand vijftig cent in de pot heeft moeten leggen’, vult Sam aan. ‘Herinneringen of nudges aanbrengen zoals affiches over afstand houden of stippen op de grond plaatsen moeten helpen in zulke situaties. Zo is het duidelijk wanneer je te dicht bij iemand anders zit en houden de studenten rekening met de maatregelen’, aldus De Houwer. Dit heet nudging: een motivatietechniek waarbij mensen op een subtiele manier gestuurd worden en zich op een gewenste manier zullen gedragen.

Naast de studentenverenigingen, is men ook creatief in de lessen. Zo gaan docenten en proffen niet langer een microfoon doorgeven in de zaal, maar werken ze met Poll Everywhere, een live poll, om toch nog enige interactie te hebben in hun lessen. ‘Je merkt wel dat iedereen hun best doet om de maatregelen te volgen. Het is dan ook menselijk om dit in sommige situaties eens uit het oog te verliezen’, zegt Manon. ‘Dat verklaart tegelijkertijd ook de noodzaak om altijd en overal alert te blijven.’

Tekst en illustratie: © Oa Vrebos