Opinie – In de ideale wereld zouden producten geadverteerd worden met lichamen, gezichten, waarin we onszelf herkennen
In een wereld waarin er langs alle kanten reclame naar je hoofd geworpen wordt, is het moeilijk om je blik op de werkelijkheid niet te laten beïnvloeden. Aantrekkelijke modellen slaan je zelfbeeld aan scherven en zorgen voor ontevredenheid en frustraties. Het is 2020, wordt het niet eens tijd dat reclames die onhaalbare schoonheidsidealen van tafel schuiven?
Reclames zijn niet realistisch, dat zijn ze ook nooit geweest. Merken prijzen schoonheidsidealen aan die voor velen niet haalbaar zijn. Maatje 34 lijkt de norm. Jong, blond en lang het ideaal. Veel schoonheidsmerken spelen in op je onzekerheden, zonder dat je het door hebt. Reclame is overal. Op de televisie, op borden langs de weg, op je smartphone … Wanneer je overal geconfronteerd wordt met reclame, beïnvloedt het je blik op de werkelijkheid. Grote merken prijzen je producten aan en geven je de illusie dat dat product ervoor zorgt dat je weer wat meer binnen het ideaal past.
Ontevreden acnekop
Reclame plant een klein zaadje dat je doet twijfelen aan jezelf. Uit dat zaadje groeien onzekerheden en ontevredenheid.
In mijn tienerjaren had ik zoals velen last van acne, en daar stoorde ik me niet aan. Tot talloze reclamespotjes me erop wezen dat acne niet thuishoort op een gezicht. Tieners, iets ouder dan mezelf, promoten een product dat je huid weer perfect egaal maakt. Wanneer je voor het eerst zo’n spotje ziet, zet dat je niet meteen aan het denken. Wanneer je het telkens opnieuw ziet, wél. Ook in weinig tienerfilms zie je iemand met een beetje acne of die er op zijn minst uitziet zoals een tiener. Na een tijdje kocht ik voor het eerst een product tegen acne en sindsdien stond ik elke avond gefrustreerd aan mijn gezicht te prullen. Reclame maakt je ontevreden en ongelukkig omdat de beelden die je te zien krijgt in een reclame, de werkelijkheid niet weerspiegelen.
Alle vormen en maten
Reclames hebben geen onbereikbare idealen nodig om een product te verkopen. Fenty Beauty, de make-uplijn van Rihanna, bewees dit al. De modellen van Fenty Beauty, zijn heerlijk divers en de producten verkopen goed. En in tegenstelling tot veel andere merken, is diversiteit een constante in de campagnes van Fenty Beauty en geen trend. De campagnes van de make-uplijn van Lady Gaga, Haus Laboratories, tonen enkel niet-geretoucheerde modellen. Ook dat is een stap in de juiste richting. Diversiteit is meer dan een trend. Het voldoet niet om eenmalig échte lichamen te tonen of eenmalig de foto’s niet te retoucheren. Wie dat doet draagt enkel bij aan het probleem, het idee dat diversiteit niet meer dan een trend is.
Een leugen
We moeten jongeren leren dat ze wél het ideaal zijn, dat ‘het ideaal’ niet meer dan een leugen is. Beter nog, leer ze dat ze helemaal niet aan een ideaal moeten voldoen. Leer ze niet dat make-up dragen, jezelf optutten, fout is. Maar leer ze wél dat de producten die ze gebruiken, de producten die ze zien in reclames, er enkel zijn om wat er al is nog eens in de verf te zetten. Iemand het idee geven dat het fout is om je op te maken, is net zo schadelijk als iemand het idee geven dat ze make-up moéten dragen. Vergeet dat niet.
In de ideale wereld zouden producten geadverteerd worden met lichamen, gezichten, waarin we onszelf herkennen. Lichamen in alle vormen, kleuren en maten. Schoonheidsidealen zijn door de jaren heen al vaker veranderd, waarom niet nog eens?
Tekst: Yoni Delplanque, foto: Cottonbro via Pexels