27/10/2020

Restaurants lanceren massaal ‘take away’: ‘Dat helpt niet alleen financieel, maar ook mentaal’

De nieuwe maatregelen voor de bestrijding van het coronavirus in ons land gingen maandag 19 oktober van start. Een daarvan is dat de horeca een maand de deuren moet sluiten. Heel wat restaurants zitten dus met de handen in het haar en de meeste lanceren een afhaalservice om deze crisis te kunnen overleven. Kaatje Lucas, communicatieverantwoordelijke van Horeca Vlaanderen, schetst de ernst van de situatie. 

 De horeca is hard getroffen door de nieuwe reeks maatregelen om Covid-19 te bestrijden. Alle cafés en restaurants zijn nu verplicht een maand dicht. Kaatje Lucas, communicatieverantwoordelijke van Horeca Vlaanderen, geeft aan dat de impact van deze beslissing er hard inhakt bij de horecazaken. ‘De financiële en mentale gevolgen zijn ontzettend groot. Er was al een verlies van 7,3 miljard euro voor de horecasector en dat is zonder de impact van de huidige lockdown.’  

 

‘Jammer dat ze nu alweer moeten sluiten, omdat het gewoon een gezellige plaats van samenkomen is’ 

 

Verlies na inzet
Sinds de vorige lockdown, in het voorjaar van 2020, werd er een nieuw horecaprotocol gelanceerd. Alle personeelsleden moesten mondmaskers dragen, tafels moesten anderhalve meter van elkaar staan, menukaarten waren op papier of online en ontsmettingsgel moest overal ter beschikking zijn. Dat zijn enorme investeringen en die lijken nu verloren te gaan. ‘Horecazaken hebben erg hun best gedaan. Jammer dat ze nu alweer moeten sluiten, omdat het gewoon een gezellige plaats van samenkomen is. Nu zitten veel ondernemers weer zonder inkomsten en zijn talloze personeelsleden opnieuw tijdelijk werkloos’, aldus Kaatje Lucas. 

Horeca Vlaanderen wil zoveel mogelijk steun bieden aan ondernemers in nood. ‘We zijn met de regering druk in overleg om zoveel mogelijk faillissementen te vermijden en om horecazaken door deze zware periode te kunnen loodsen. Dit doen we bijvoorbeeld met premies, steunmaatregelen, kwijtschending van bepaalde kosten of juridisch advies.’ 

 

‘Op lange termijn is het lanceren van een afhaaldienst ook rendabel’ 

 

Take away to the rescue
Meer en meer horecazaken blijven niet bij de pakken zitten en lanceren een ‘take away’-service om toch nog inkomsten te hebben tijdens deze sluitingsperiode. Veel restaurants hadden al een afhaalservice, maar nu bewandelen ook kleinere zaken dit pad. ‘Dat helpt niet alleen financieel, maar ook mentaal. Eten afhalen en een praatje slaan, kan dus ook de mentale gevolgen voor ondernemers in de horeca verzachten. Er is op die manier nog sociaal contact met de klanten en voor de consumenten de mogelijkheid om nieuwe restaurants te ontdekken. Op lange termijn is het lanceren van een afhaaldienst ook rendabel’, zegt Kaatje Lucas.  

 

Tips voor zaak en klant
Kaatje Lucas roept horecazaken op om niet bij de pakken te blijven zitten en vraagt consumenten om te blijven consumeren. ‘We kunnen het alleen maar aanmoedigen dat de horeca zelf innovatieve ideeën uitwerkt, zoals bijvoorbeeld een lokale samenwerking voor een ‘foodbox’ of een afhaalservice. Aan klanten vragen we om zoveel mogelijk gebruik te maken van deze initiatieven. We moeten er samen alles aan doen om horecazaken recht te houden, zodat ze binnenkort met evenveel plezier terug kunnen openen.’ 

 

Wat doen studenten? Steunen zij de horeca door gebruik te maken van de ‘take away’-optie? En wat bestellen ze dan zoal? Drie studenten delen hieronder hun ervaringen:

Tekst: © Margot Pinceel, video: © Margot Pinceel, foto: Norma Mortenson via Pexels