12/10/2020

Tweede editie van de Week van de Belgische mode vandaag van start

Heb jij al een stuk van een Belgisch modemerk in je kast hangen? Mode Unie en Creamoda organiseren van 12 tot 18 oktober de tweede editie van de Week van de Belgische mode (WVDBM). Het is belangrijk dat studenten zich bewust zijn van de voordelen van het kopen van Belgische mode en van de troeven van het shoppen in een lokale modewinkel.

De Week van de Belgische mode is een initiatief van Mode Unie, de federatie voor de zelfstandige modedetailhandel, en Creamoda, de Belgische modefederatie voor merken en producenten. Met deze week willen ze de Belgische mode en haar modemerken in de kijker zetten om ze zo breder bekend te maken. Belgische mode heeft veel te bieden en daar zijn studenten zich niet altijd even bewust van.

Dit jaar is Tessenderlo verkozen tot winkeldorp tijdens de Week van de Belgische mode. Voor de tweede editie ervan is een exclusieve tote bag voorzien, ideaal voor studenten. Axelle Rose Zwartjes, een Belgische designer, maakte de illustratie voor de tas. Deze is niet te koop maar wel verkrijgbaar bij de deelnemende handelaars die je kan vinden op de storelocator.

 

Niet duur maar duurzaam

‘Je kan als student beter investeren in stuks die je langer kan dragen dan in T-shirts die na vijf wasbeurten stuk zijn. Het is cliché maar ecologische kledij is niet duur maar duurzaam’, zegt Annabel Cauwenberghs, verkoopster bij Super Goods in Mechelen. Super Goods staat bekend voor zijn ecologische en duurzame kledij. Ze verkopen sjaals van Wolvis, een Belgisch modemerk, omdat ze graag lokale bedrijven en merken steunen en omdat ze dan zeker zijn van de omstandigheden waarin de sjaals gemaakt worden zoals eerlijke verloning.

https://www.instagram.com/p/CFR0EGNBztz/

 

Shop lokaal

In coronatijden is duidelijk geworden hoe belangrijk lokaal shoppen is. Naast lokaal shoppen wordt ook het kopen van Belgische merken populairder. ‘Er zijn zoveel leuke Belgische merken, waarom zou je er niet voor kiezen? Er wordt al genoeg geproduceerd in andere landen’, zegt Evelyne Van Landegem, uitbaatster van L’eef. L’eef is een kledingboetiek in Mechelen met een groot hart voor Belgische merken.

‘Als er nieuwe merken voorgesteld worden, ben ik sneller geneigd om een plekje in de winkel vrij te maken voor een Belgisch merk’, zegt Evelyne. Ook merkt ze op dat klanten Belgische merken steeds meer appreciëren. Evelyne vindt het belangrijk om Belgische stuks aan te bieden in haar lokale winkel om in het #ikkoopbelgisch idee te blijven.

https://www.instagram.com/p/CGDBPHNluOH/

Bij L’eef kosten Belgische stuks gemiddeld tussen de 100 en 200 euro. De stuks zijn net iets duurder dan fast fashion ketens zoals Zara, maar je hebt tenminste een originele outfit. Ook voor studenten zijn er leuke Belgische merken zoals het Antwerpse Lewis & Melly en Wearable Stories voor kledij en Komono voor accessoires.

Heb je nog geen Belgisch merk in je kast hangen? Dan heb je nog een hele week om er een te scoren. De Belgische mode heeft heel wat in petto, ook voor studenten.

 

Tekst en foto: © Jolien Ceulemans