26/11/2020,

Coronapandemie zorgt voor recordeditie Black Friday

Shopverslaafden en koopjesjagers hebben de vierde vrijdag van november alvast aangekruist in hun agenda. Black Friday, dé koopjesdag die een jaar of zes geleden kwam overwaaien vanuit de Verenigde Staten, kent een grote opmars hier in België. Door de coronamaatregelen en de sluiting van vele winkels wordt er een recordeditie verwacht in de digitale verkoop. Het Amerikaanse fenomeen is niet altijd onbesproken gebleven. De massale kortingen lokken kritiek uit van zowel kleine handelaars als consumenten en dat is dit jaar niet anders.

Wat is Black Friday?

Black wat? Black Friday, letterlijk vertaald ‘zwarte vrijdag’, komt oorspronkelijk uit de Verenigde Staten en is het koopjesmoment na Thanksgiving. Deze Amerikaanse feestdag valt altijd op de vierde donderdag van november. Veel Amerikanen hebben dan een verlengd weekend waardoor winkels hun producten sterk afprijzen om klanten te lokken. Black Friday-kortingen zijn de laatste jaren wereldwijd flink in populariteit toegenomen, ook in online winkels. De kortingsdag is ook in België sterk ingeburgerd. 

Black Friday in België

Black Friday is reeds verschillende jaren actief in België, maar sinds 2016 kunnen we spreken van een heuse doorbraak. Maar hoe komt dat eigenlijk? We spraken erover met Sofie Geeroms, de directeur van Becommerce. Dat is een vzw die de Belgische digitale markt vertegenwoordigt en ondernemingen in de Belgische e-commerce samenbrengt. 

Polemiek rond Black Friday

2020 is een bijzonder jaar voor ons allemaal en dat geldt zeker voor de handelaars. De niet-essentiële winkels moesten vanaf 2 november hun deuren sluiten. De consumenten naar de winkels lokken met kortingen ligt wat gevoelig, gezien de maatregelen. In Frankrijk werd uiteindelijk beslist de kortingsdag uit te stellen en dat was in ons land ook de bedoeling. Maar daar is de Minister van Economie Pierre-Yves Dermagne (PS) niet in geslaagd. De minister roept wel iedereen op om lokaal te kopen en de Belgische handelaars te steunen. Volgens Sofie Geeroms moet het ‘level playing field’ gerespecteerd worden. Dat is een Engelse term om aan te duiden dat alle spelers evenveel kansen hebben om te slagen en iedereen het spel speelt volgens dezelfde regels.

 

Uit een studie van Klarna, een financieel technologiebedrijf, blijkt dat het coronavirus het consumentengedrag volledig heeft veranderd. Door de lockdown(s) en de sluiting van veel winkels is er een grote voorkeur voor online shoppen. 88 procent van de ondervraagden heeft sinds het begin van de pandemie evenveel of meer online uitgegeven. De helft van hen geeft ook aan dat ze in de toekomst verwachten meer online aankopen te doen. Bovendien zijn jongeren de belangrijkste fans van Black Friday. Zo hoopt maar liefst 79% van de 18 tot 24-jarigen bij deze gelegenheid producten te kopen met korting.

Black Friday is al een lange tijd onderwerp van discussie. Belgische consumenten zijn het niet eens over de wenselijkheid van de massakortingen. Voor sommigen is ‘zwarte vrijdag’ een synoniem voor koopjes, voor anderen wordt de Amerikaanse hype beschouwd als een aanzet tot overconsumptie. Maar hoe denken studenten erover? 

 

Recordeditie 

Worldline, de verwerker van betaaltransacties, telde bij Black Friday 2019 een recordaantal van 10.432.103 transacties. Het vorige record dateert van 22 december 2018, toen er 10.061.396 transacties geteld werden, dat was de zaterdag voor kerst. De 2020-editie van de koopjesdag aanstaande vrijdag, zou verkooprecords wel eens kunnen verbreken. 

 

Tekst: Michèle Lévêque en Chloé Festraets, foto: Karolina Grabowska via Pexels